Gemeente Geldrop-Mierlo



Publicatie 07 juni 2005

Tijdens de Kringgildedag
ZEGENING VLAG GELDROP-MIERLO

Tijdens de Kringgildedag, zondag 5 juni, werd de nieuwe gemeentevlag van Geldrop-Mierlo gepresenteerd. Burgemeester Donders-de Leest bezocht een gildemis in de Mierlose Luciakerk. Tijdens deze mis zegende Bisschop A. Hurkmans de vlag en werd de Eed van Trouw voor het kerkelijk gezag afgelegd. s Middags hees burgemeester Donders de vlag in top op het gildeterrein bij Sportpark De Ark in Mierlo. Vervolgens werd de Eed van Trouw aan het wereldlijk gezag afgelegd. Hiermee is de vlag officieel in gebruik genomen.

Het is de bedoeling dat de gemeentevlag te koop wordt aangeboden. De vlag heeft een formaat van 100x150 en is gemaakt van water- en wasbestendig polyster. Het is nog niet helemaal bekend wat de vlag gaat kosten en waar deze verkocht zal worden. Heeft u interesse in de gemeentevlag? Houdt u de gemeentepagina dan goed in de gaten, we houden u op de hoogte!

Publicatie 07 juni 2005

NIEUWBOUW PLAN GENOENHUIS VERTRAAGD

De start van de bouw van woningen aan de Gouw-De Baranduin is vertraagd. In juni 2005 zou gestart worden met de bouw van deze woningen, die door woningstichting SWS zijn ontwikkeld. Onlangs heeft de Brabantse Milieufederatie (BMF) in het gebied de rugstreeppad geconstateerd. Vertegenwoordigers van de Algemene Inspectiedienst Zuid Nederland van het ministerie van LNV hebben dit na controle bevestigd. De rugstreeppad is in Nederland niet zeldzaam. Deze padsoort komt echter in Europa weinig voor, waardoor de pad onder de Flora- en faunawetgeving valt en in Nederland beschermd is. Om in de woonomgeving van deze pad te mogen bouwen, moet de gemeente een ontheffing vragen van de bestaande flora- en faunawetgeving. Als de gemeente zonder deze ontheffing gaat bouwen, is de gemeente strafbaar.

ONVOORZIEN
De gemeente neemt in al haar plannen onderzoek op naar in een te ontwikkelen gebied voorkomende plant- en diersoorten, sinds dit in 2002 wettelijk verplicht is geworden. In Genoenhuis is echter sprake van uitwerking van een in 1990 vastgesteld bestemmingsplan dat door Gedeputeerde Staten en de Raad van State is goedgekeurd. In dit plan zijn geen restricties opgenomen met betrekking tot onderzoek naar plant- en diersoorten. De gemeente heeft daarom bij de uitwerking van het bestemmingsplan nooit nader onderzoek verricht. Ook zijn bij de bouw van woningen in Genoenhuis nà 2002 geen signalen afgegeven, dat er beschermde soorten zouden voorkomen. Evenmin is dit gebeurd, toen de bouwplannen voor deze fase in het voorjaar van 2004 ter inzage lagen of later tijdens het bouwrijpmaken van deze bouwlocatie.

ONTHEFFINGSPROCEDURE
Ondanks het feit dat het terrein al bouwrijp is gemaakt moet de gemeente toch nog een ontheffing aanvragen om hier te mogen bouwen. De ontheffingsaanvraag is zo gecompliceerd dat een gespecialiseerd bureau noodzakelijk is om een snelle procedure te garanderen. De gemeente heeft direct Bureau Waardenburg BV ingeschakeld om de ontheffingsaanvraag zo spoedig mogelijk te laten verlopen. Het opstellen van de ontheffingsaanvraag en de procedure bij het ministerie van LNV nemen normaal gesproken minimaal twee maanden in beslag. Op 2 juni heeft overleg plaatsgevonden tussen de gemeente, het ministerie en de Dienst Landelijk Gebied over de mogelijkheden deze proceduretijd in te korten, zodat aannemer en kopers zo min mogelijk vertraging oplopen.

AFSPRAKEN
Er zijn afspraken gemaakt om in overleg met bureau Waardenburg, het ministerie en Brabants Landschap zo vlug mogelijk een oplossing te zoeken voor dit probleem. Concreet moet gezocht worden naar compenserende maatregelen, dat wil zeggen, er dient een alternatieve leefsituatie voor de padden te worden gevonden of aangelegd, waar de op de bouwlocatie voorkomende dieren naar toe verplaatst kunnen worden. Deze nieuwe locatie mag niet ten koste gaan van de aldaar levende soorten dieren. Vandaag al wordt op de bouwlocatie en in de directe omgeving geïnventariseerd om wat voor aantallen dieren het gaat en welke mogelijke alternatieven voorhanden zijn.

Publicatie 07 juni 2005

ZWERFAFVALPROJECT 'ZWERF JE MEE?' BIJ HET STRABRECHT COLLEGE

In de afgelopen week hebben leerlingen van het Strabrecht College in de wijken Oranjeveld, Braakhuizen-Zuid en de Coevering, onder begeleiding van de gemeente, zwerfafval ingezameld als onderdeel van het lespakket Zwerf je mee?. Dit lespakket is door de Milieudienst Regio Eindhoven ontwikkeld voor de tweedejaars leerlingen van het Strabrecht College. Het project is bedoeld om de leerlingen meer bewust te maken van het zwerfafvalprobleem.

Op dinsdag 31 mei zijn de eerste klassen aan de slag gegaan. Na een uitleg van een milieuwachter van de gemeente kregen de leerlingen handschoenen, een grijper, een milieubox voor glas en een setje vuilniszakken voor het inzamelen van GFT, blik, papier en plastic mee. Elk groepje moest in de toegewezen wijk afval inzamelen en dit scheiden in de verschillende componenten. Vaak leek er in eerste instantie niet veel te liggen, maar was er in de struiken toch nog veel afval te vinden. Een studente aan de Hogeschool voor de Journalistiek heeft als studieopdracht een radioreportage gemaakt van één van de inzamelacties.

WERKSTUK
In de vervolglessen worden de resultaten van de inzamelacties geëvalueerd. Ook wordt gesproken over mogelijkheden om op school de hoeveelheden zwerfvuil te verminderen. Als afsluiting van het zwerfafvalproject moeten de leerlingen een werkstuk maken, dat vakinhoudelijk zal worden beoordeeld door de sectie biologie van het Strabrecht College. Daarnaast zal een jury, bestaande uit wethouder Sommer en medewerkers van de gemeente, de werken beoordelen op hun originaliteit en creativiteit. Voor de beste werkstukken wordt door de gemeente een prijs beschikbaar gesteld. De prijsuitreiking vindt plaats op maandag 13 juni in Sociaal Cultureel Centrum Hofdael.

MEER INFORMATIE
Ook is in het kader van het zwerfafvalproject in de bibliotheken van Geldrop en Mierlo een tentoonstelling over zwerfvuil opgezet, die is ontwikkeld door het Milieu Educatie Centrum Eindhoven.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevrouw B. Marcus van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling. Zij is tijdens kantooruren bereikbaar via telefoonnummer 040-2893782.

Publicatie 07 juni 2005

EVENEMENT ORGANISEREN? VRAAG TIJDIG EEN VERGUNNING AAN

Wilt u een evenementen organiseren? Dan moet u een vergunning aanvragen. Dit gaat het gemakkelijkst en het snelst als u gebruik maakt van een speciaal evenementenformulier. Om u goed van dienst te kunnen zijn, vragen wij u het formulier acht weken vóórdat het evenement plaatsvindt in te leveren. Zorgt u ervoor dat u alle gegevens heeft ingevuld.

Het evenementenformulier is verkrijgbaar bij de receptie van het gemeentehuis aan de Hofstraat 4 in Geldrop en bij de afdeling Bestuurszaken en Veiligheid. Wij wijzen u er op dat aan het verlenen van een vergunning kosten zijn verbonden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevrouw C. van Wijk of mevrouw W. van den Hurk, telefoon 040-2893842.

Publicatie 07 juni 2005

WEGAFSLUITINGEN VANWEGE FESTIVITEITEN

Zaterdag 25 en zondag 26 juni vinden er in Geldrop twee festiviteiten plaats. In verband hiermee is een aantal straten afgesloten.

Zaterdag vindt de Parijse markt plaats, een braderie in Franse sfeer. Op de Groene Heuvel en vanaf het Groen Koffiehuis tot aan de Rabobank komen kraamjes te staan. Voor de kinderen zijn er leuke attracties, zoals een zweefmolen en een springkussen. De weg vóór de bibliotheek wordt 25 juni afgesloten van 12.00 tot 22.00 uur en 26 juni van 12.00 tot 18.00 uur.

KAPELLENFESTIVAL
Zondag 26 juni is er een Kapellenfestival. Op vier podia vinden optredens plaats van verschillende kapellen. De podia staan op de Heuvel (plein) nabij het Groen Koffiehuis, in de Korte Kerkstraat nabij restaurant De Zwaan en aan de Dommeldalseweg nabij het postkantoor. Deze straten zijn 26 juni afgesloten van 13.00 tot 19.00 uur.

Tijdens het Kapellenfestival zijn de winkels in het centrum van Geldrop open van 12.00-17.00 uur.

Publicatie 07 juni 2005

GEWIJZIGDE DATUM VERGADERING MONUMENTENCOMMISSIE

Een aantal weken geleden hebben wij de data gepubliceerd waarop de gemeentelijke Monumentencommissie vergadert. Aangezien de data veranderd zijn, volgt hier een nieuw schema. De vergaderingen zijn openbaar en vinden plaats in één van de commissiekamers in het gemeentehuis aan de Hofstraat 4 in Geldrop. Het is mogelijk hier als toehoorder bij aanwezig te zijn. De vergaderingen beginnen om 13.30 uur, met uitzondering van die van 13 juni.

VERGADERDATA VOOR 2005:
Maandag 13 juni (LET OP: 08.30 uur)
Maandag 18 juli
Maandag 19 september
Maandag 31 oktober
Maandag 12 december

MONUMENTENCOMMISSIE
De gemeentelijke monumentencommissie is een adviesorgaan dat het college van burgemeester en wethouder kan adviseren over monumentenzaken, zoals het al dan niet verlenen van monumentenvergunningen. Het begrip monument is overigens breder dan alleen de herkenbare gebouwen (zoals die ook zijn opgenomen in de monumentenverordening), het omvat ook stedenbouwkundige structuren, landschapselementen, archeologische zaken en andere objecten. Het doel van monumentenbeleid is het herkenbaar houden van de historische ontwikkeling van de dorpen, om daarmee de identiteit en de kwaliteit van de leefomgeving te versterken.

Publicatie 07 juni 2005

KONINKLIJKE ONDERSCHEIDING VOOR DE HEER H.G. DE PEE

Op woensdag 1 juni ontving de heer H.G. de Pee een Koninklijke Onderscheiding. Omdat hij op 29 april tijdens de Lintjesregen niet aanwezig was, speldde burgemeester Donders-de Leest hem nu alsnog een lintje op. De heer De Pee is benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Publicatie 07 juni 2005

WEGAFSLUITINGEN TIJDENS KERSENLOOP

In Mierlo vindt op woensdag 8 juni van 19.30-21.00 uur de Kersenloop plaats. Dit betekent dat diverse straten worden afgesloten. Het gaat om de Marktstraat (kruising Kersenstraat tot iets voor de rotonde, van 18.00-21.00 uur), B. van Mierlostraat, Neerakker, Loeswijk, Sanghorst, Sang, Bennedonk, Overakker, Heer de Heusch- en Heer van Scherpenzeelweg, Kerkstraat, W. Alexanderstraat, parkeerterrein Den Binnen, de Margriet- en de Dorpsstraat.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevrouw C. van Wijk of mevrouw
W. van den Hurk van de afdeling Bestuurszaken en Veiligheid, telefoon 040-2893842.