Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

Debat Eerste Kamer over nieuw zorgstelsel: wordt de patiënt er beter van?
---

De CG-Raad maakt zich zorgen over de zorgverzekeringswet en de introductie van marktwerking in de zorg. De Raad heeft deze bezorgdheid vertaald in een duidelijke en kritische inbreng naar de Eerste Kamer op 19 april jl. (zie de bijlagen: statement en inbreng). De invoering van de Zorgverzekeringswet is een grote operatie, die voor de burgers veel veranderingen brengt. De CG-Raad ziet naast kansen ook risicos: risicos met name voor zijn achterban van mensen met een chronische ziekte of beperking.

Aandachtspunten voor de CG-Raad zijn ondermeer:


* De omvang van het basispakket. In beginsel zal dit eruit zien als het huidige (deels afgeslankte) ziekenfondspakket. Maar het is onduidelijk wat er in de toekomst gaat gebeuren met het basispakket. Het is immers een beheersinstrument: wordt de zorg te duur, dan bestaat de kans dat er pakketmaatregelen volgen. De CG-Raad wil garanties voor de omvang van het basispakket.


* De aanvullende verzekering. Deze is van groot belang voor de achterban van de CG-Raad, want de aanvullende verzekering omvat voor hen vaak noodzakelijke zorg. Voor aanvullende verzekeringen geldt geen acceptatieplicht; mensen kunnen geweigerd worden vanwege een gezondheidsrisico. Hoeveel dergelijke pakketten de consument gaan kosten, is nog niet bekend. Risicoselectie zal zeker plaatsvinden, ook indirect. Mensen die voor hun basispakket willen overstappen naar een andere verzekeraar, zullen moeilijkheden ondervinden wanneer zij hun aanvullende verzekering willen voortzetten bij de huidige verzekeraar.


* Minder keuzevrijheid. De zorgverzekeraar gaat mede bepalen welke zorg door welke behandelaar wordt verleend aan een verzekerde. Voor volledige keuzevrijheid moet worden bijbetaald. Dit vormt een risico voor de toegankelijkheid van de zorg. De CG-Raad is principieel van mening dat er voor iedereen vrije artsenkeuze moet zijn zonder extra kosten.


* Meer eigen betalingen. Het kabinet wil meer financiële prikkels aan de burgers geven, zodat de zorgconsumptie daalt. Voor mensen met een chronische ziekte of beperking ligt dit echter anders dan voor de incidentele patiënt. Zij zullen voor noodzakelijke zorg meer zelf moeten betalen of afzien van de voor hen hoognodige zorg, wat negatieve gevolgen heeft voor hun gezondheid. Onderzoek wijst uit dat eigen betalingen de zorgconsumptie doet afnemen, maar dit gaat op voor zowel niet-noodzakelijke als voor noodzakelijke zorg. Dit levert een ernstig gezondheidsrisico op, vooral voor mensen met een slechte gezondheid en weinig inkomen. De CG-Raad pleit voor lastenmaximalisatie voor mensen met een chronische ziekte of beperking.


* De rechtspositie en de mate van inspraak van verzekerden: Deze zijn in de nieuwe wet in onvoldoende mate verankerd. Zorgverzekeraars kunnen zelf bepalen hoeveel invloed verzekerden krijgen. Terwijl de verzekerde een belangrijke positie moet innemen in de markt, beschikt hij over te weinig handreikingen om die positie waar te kunnen maken. Rechten van verzekerden moeten daarom worden vastgelegd in de wet via een algemene maatregel van bestuur.


* Informatievoorziening. De informatie is schaars, te algemeen, versnipperd en niet voor iedereen toegankelijk. Dit blijkt al bij de no-claim regeling, waarvan veel mensen de inhoud niet kennen. Hetzelfde geldt voor de DBCs (Diagnose Behandel Combinaties). Er is behoefte aan toegespitste doelgroepgerichte informatie en ondersteuning bij het maken van keuzes. Patiëntenorganisaties moeten hier extra middelen voor krijgen.


* Het vereveningsysteem. Het vereveningsysteem compenseert zorgverzekeraars voor slechte risico's. Dit is van groot belang om risicoselectie tegen te gaan. Het systeem compenseert echter niet voor alle aandoeningen en moet daarom worden verbeterd. Zorgverzekeraars kunnen namelijk gemakkelijk ongewenste klanten traceren en weren. Pas wanneer het vereveningssysteem goed functioneert, is de kans op risicoselectie klein.


* Privacy. In toenemende mate worden persoonlijke gegevens over o.a. diagnose en behandeling uitgewisseld tussen ziekenhuizen en zorgverzekeraars. Het is voor verzekerden onduidelijk wie wanneer over welke data beschikt en welke risicos op misbruik dit met zich mee brengt. De vraag rijst wanneer toestemming van de verzekerde noodzakelijk is. Het College Bescherming Persoonsgegevens heeft aangegeven dat de nieuwe zorgverzekeringswet niet duidelijk genoeg is op dit vlak. De CG-Raad vindt dat de privacybescherming beter geregeld moet worden.

Zie voor verdere inbreng van de CG-Raad aan de Eerste Kamer:
* Statement CG-Raad en CSO ten behoeve van de hoorzitting van de Vaste Commissie voor VWS van de Eerste Kamer der Staten-Generaal, 19 april 2005


* Vragen en antwoorden ten behoeve van de gesprekken met deskundigen op 19 april 2005

(Geplaatst: 7 juni 2005)

---