Reclame Code Commissie
Aangepaste besluitvormingsstructuur voor aanname en evaluatie van
reclamecodes door stichting reclame code
Reclamecode voor voedingsmiddelen aangenomen
De Stichting Reclame Code heeft op 2 juni 2005 een aangepaste
besluitvormingsstructuur vastgesteld voor het aannemen van nieuwe
bijzondere reclamecodes. Nieuwe bijzondere reclamecodes zullen in
principe tot standkomen in een commissie bestaande uit
vertegenwoordigers van het betreffende
bedrijfsleven en de Consumentenbond, onder leiding van een neutrale
voorzitter.
Uitgangspunt daarbij is het streven naar consensus. Ook de evaluatie
van bestaande bijzondere reclamecodes zal op deze wijze gebeuren.
Door deze structuur blijven zelfregulering en het bereiken van een
maatschappelijk draagvlak ook in de toekomst de basis vormen van de
Stichting Reclame Code.
Reclamecode voor Voedingsmiddelen onderdeel Nederlandse Reclame Code
Het bestuur van de Stichting Reclame Code heeft op verzoek van de
Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) de Reclamecode
voor voedingsmiddelen aanvaard.
Omdat de Consumentenbond, lid van het bestuur van de Stichting Reclame
Code, de beperkingen die in de Reclamecode voor voedingsmiddelen zijn
opgenomen niet vergaand genoeg vindt, heeft deze Code niet de
instemming van de Bond.
De Reclamecode voor Voedingsmiddelen zal evenwel als bijzondere
reclame code worden aangehaakt bij de Nederlandse Reclame Code.
De Code treedt met ingang van 2 juni 2005 in werking en zal na 1 jaar
- conform de nieuwe besluitvormingsstructuur - worden geëvalueerd.
De Stichting Reclame Code heeft tot doel te bewerkstellingen dat op
verantwoorde wijze reclame wordt gemaakt. Om deze doelstelling te
bereiken heeft Stichting Reclame Code regels opgesteld waaraan reclame
dient te voldoen: de Nederlandse Reclame Code. De controle op de
naleving van de regels wordt verricht door de Reclame Code Commissie
en in appel, door het College van Beroep.
Voor verdere informatie zie: www.reclamecode.nl
d.d. 3 juni 2005