Ingezonden persbericht


Persbericht

SPAR international op pad van groei na wereldwijde uitbreiding

SPAR International heeft 2004 positief afgesloten. De verkoop vanuit 15.000 winkels in 35 landen wereldwijd steeg 4% ten opzichte van vorig jaar tot EUR 27.5 miljard. Het van origine Nederlandse SPAR overtrof het Europese marktgemiddelde en realiseerde substantiële groei in Oost Europa en Afrika. In 2004 betrad SPAR de Indiase markt en in 2005 werd China het 35ste land waar SPAR actief is.

In Europa vergrootte SPAR zijn winkelaantal sterk, zoals in Denemarken (+22%), Ierland (+13%), Frankrijk (+10%), Nederland (+10%) en Griekenland (+8%). Hierdoor realiseerde SPAR een significante verkoopgroei. Ook in Centraal en Oost Europa liet SPAR een substantiële groei zien door de verdere ontwikkeling van INTERSPAR hypermarkten. In 2005 opent SPAR zijn eerste winkels in Roemenië en Kroatië. Ook in Rusland zal SPAR de komende jaren zijn activiteiten intensiveren, onder andere door twee nieuwe regio's aan het SPAR netwerk toe te voegen. SPAR streeft naar een totaal van zeventig winkels in Rusland in 2007.

Wereldwijde ontwikkeling
Op de vijftigste internationale SPAR conferentie in Venetië lichtte Dr. Gordon Campbell, Managing Director van SPAR International, de ontwikkeling van SPAR verder toe: "2004 Was een noemenswaardig jaar voor SPAR. We zetten onze eerste stap in China; een belangrijk onderdeel van ons wereldwijde uitbreidingsplan. Het jaar stond in het teken van intensief onderzoek en studiebezoeken van Chinese detailhandelaren aan SPAR in Europa. Op 28 april 2005 opende SPAR zijn eerste winkel in Weihai, in de provincie Shandong. De eerste verkoopcijfers van de Hypermarkt zijn goed. Voor eind juli openen we een tweede Chinese Hypermarkt en we streven uiteindelijk naar vijftien Hypermarkten in China voor het einde van 2007."

Ook in Afrika timmert SPAR aan de weg. Met name in Zuid Afrika is SPAR succesvol; de keten heeft hier een marktaandeel van meer dan 25%.

Strategie
SPAR identificeerde de groeiende interesse van de consument voor prijs en waarde als dé trend van 2004. De SPAR detailhandelstrategie van vier winkelconcepten, variërend van hypermarkt tot convenience voldoet aan de lokale behoeften van consumenten in diverse markten. SPAR onderscheidt zich van zijn concurrenten door een focus op vers, 'Food to Go' en uitstekende dienstverlening.

SPAR is de enige keten die actief samenwerkt met onafhankelijke detailhandelaren in ontwikkelingslanden. "SPAR ondersteunt al meer dan zeventig jaar zelfstandige retailers in Europa, zodat zij kunnen concurreren met supermarktketens. Dit systeem stellen we nu ook beschikbaar voor detailhandelaren in uitdagende markten als Botswana, Namibië en Zambia, en in groeiende economieën als China en India. We blijven samenwerken om te garanderen dat onafhankelijke detailhandelaren wereldwijd kunnen groeien," concludeerde Gordon Campbell.

SPAR
SPAR, in 1932 opgericht in Nederland, is de grootste levensmiddelenretailer ter wereld - de wereldwijde SPAR organisatie telt bijna 15.000 winkels in 35 landen, verspreid over vier continenten. SPAR winkels bedienen elke dag meer dan negen miljoen consumenten. SPAR is actief met vier verschillende winkelformules, waaronder de SPAR supermarkt en de INTERSPAR hypermarkt. SPAR hanteert tot op de dag van vandaag de principes van het franchisesysteem.

SPAR International is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en coördinatie van de wereldwijde SPAR organisatie. De voornaamste activiteiten van SPAR International zijn uitbreiding naar nieuwe landen, ontwikkeling van de detailhandel, marketing en het sluiten van centrale koopcontracten.

SPAR heeft leden in Australië, België, Botswana, China, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, India, Italië, Japan, Kroatië, Mauritius, Namibië, Nederland, Noorwegen, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Rusland, Singapore, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Verenigde Arabische Emiraten, Verenigd Koninkrijk, Zambia, Zimbabwe, Zuid Afrika, Zweden en Zwitserland.

Voor meer informatie, interviewaanvragen of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:

Edelman Nederland
Hilke van Bergen / Eva Rijser
Tel: 023 - 554 20 30
Email: hilke.vanbergen@edelman.com / eva.rijser@edelman.com www.edelman.com/nl/pressroom

SPAR International
Penny van der Kaars
Communications Manager
Tel: + 31 20 626 6749
Email: p.vanderkaars@spar-international.com
www.spar-international.com