Home Sociale zaken Economische en Juridische Zaken
Tijdschriften belangrijk om op de hoogte te blijven van laatste mode
Amsterdam, 7 juni 2005
Maar liefst 80% van de Nederlanders besteedt nogal wat tijd om zich te
informeren over laatste mode. Onder personen die behoorlijk veel geld
besteden aan lifestyle ligt dat percentage zelfs op 87%. Ze doen dit
vooral door etalages te bekijken, het lezen van tijdschriften, bezoek
aan mode winkels en het internet. Dit blijkt uit het lifestyle
onderzoek van TNS NIPO onder 1.163 respondenten, dat in opdracht van
Elsevier Media Amsterdam is uitgevoerd.
Andere conclusies zijn:
Mannen kopen met partner, vrouwen kopen alleen kleding: van de mannen
koopt 66% zijn kleding samen met de partner, terwijl bij vrouwen dit
percentage op 22% ligt. Vrouwen kopen veel vaker kleding alleen (47%).
- Aan najaars-/winterkleding wordt gemiddeld meer geld uitgegeven dan
aan voorjaars-/zomerkleding: gemiddeld wordt door de topbesteders euro
499,- aan najaar-winterkleding uitgegeven, terwijl dit voor
voorjaars-/zomerkleding op euro 430,- ligt.
- Aankoop voorjaars/zomerkleding begint bij topbesteders gemiddeld 1
maand eerder dan algemene doelgroep, terwijl bij
najaars-/winterkleding er geen verschil is in timing van het aankopen
van kleding.
- Ondergoed/lingerie en badkleding wordt het meest gekocht in de lente
en de zomer: 67% koopt ondergoed/lingerie in de lente en zomer en voor
badkleding dit percentage op 76%.
Onderzoeksverantwoording:
Begin 2005 heeft TNS NIPO onder 1.163 respondenten het lifestyle
onderzoek uitgevoerd. Het doel van het onderzoek is het in kaart
brengen van bekendheid, oriëntatie, aankoop en beleving van met name
kleding, accessoires, cosmetica en toiletartikelen. Twee doelgroepen
zijn ondervraagd: ten eerste de algemene doelgroep 20-64 jaar en ten
tweede topbesteders aan mode, sieraden/horloges, cosmetica en
toiletartikelen.
Over Elsevier Media Amsterdam:
Elsevier Media Amsterdam, onderdeel van Reed Business Information bv,
is verantwoordelijk voor de advertentie-exploitatie in
uitgeefproducten op het gebied van opinie, management, marketing en
financiën zoals: Elsevier, Elsevier Thema, Elsevier.nl, FEM Business,
Bizz, Beleggers Belangen en Money.
Kijk voor meer info over Elsevier Media Amsterdam op www.ema-online.nl
.
---
Noot voor de pers: Voor meer informatie over het lifestyle onderzoek
kunt u bellen of e-mailen met Herman Bos, hoofd marketing Elsevier
Media Amsterdam (020 - 515 9666, herman.bos@reedbusiness.nl).
Nederlands Uitgeversverbond