Week 23, 6 juni 2005
Jaarverslag 2004 deventer ombudscommissie
De Deventer Ombudscommissie brengt in haar jaarverslag een overzicht
van de klachtenafhandeling in 2004. Het gaat hier om 9 klachten die
door burgers zijn ingediend en 54 interne klachten.
De Deventer Ombudscommissie is de onafhankelijke klachteninstantie van
de gemeent Deventer.
De commissie is het sluitstuk van de Deventer klachtenregeling: de
eerste instantie is de zogenaamde interne klachtenprocedure, en
vervolgens bestaat als tweede en hoogste instantie de
klachten-mogelijkheid bij de Ombudscommissie. Burgers kunnen klagen
over handelingen van de gemeente, van haar bestuursorganen, haar
bestuurders of haar ambtenaren. Toetsing vindt plaats aan de hand van
het behoorlijkheidcriterium. Daarnaast kan de Ombudscommissie
aanbevelingen doen aan een bestuursorgaan om mogelijke misstanden te
verbeteren.
De Ombudscommissie geeft in haar jaarverslag een overzicht van de
interne klachten-afhandeling door de gemeente. Er zijn in het
verslagjaar 54 interne klachten bij de verschillende bestuursorganen
van de gemeente ingediend. Daarvan zijn er vier nog niet afgehandeld,
dertien ingetrokken, buiten behandeling of doorgezonden, 22 geheel of
gedeeltelijk gegrond en vijftien ongegrond verklaard. In vergelijking
met vorig jaar is er sprake van een toename: in 2003 werden 38 interne
klachten bij de gemeente ingediend en in 2002 waren dat er 41.
Voorts zijn in 2004 zijn negen klachten bij de Ombudscommissie
ingediend, een geringe toename in vergelijking met de acht klachten in
2003. Het meest werd geklaagd over het niet juist toepassen van een
regeling of procedure. Eén van de klachten is pro forma ingediend en
vervolgens aangehouden. In vier gevallen achtte de commissie de klacht
ongegrond, in vier zaken was sprake van gedeeltelijke
gegrondverklaring.
Publicatiedatum: 7-6-2005
© 2004 Gemeente Deventer Laatste wijziging dinsdag 7 juni 2005
Gemeente Deventer