Gemeente Den Haag

juni 2005
Uitslag weddenschap wethouder Smits met Haagse Scholen (3 juni)

Op dinsdag 7 juni 2005 wordt de uitslag bekend gemaakt van de weddenschap die leerlingen van het Christelijk College de Populier en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag hebben afgesloten met wethouder Ries Smits van Duurzaamheid. De bekendmaking vindt plaats in het gebouw van het Christelijk College de Populier.

The Bet
Twee maanden geleden zijn de scholieren een weddenschap ('The Bet') aangegaan met de wethouder. De scholieren beweerden dat zij in twee maanden hun eigen CO2-uitstoot met 8% konden beperken door thuis en op school energie te besparen.

Doel
Deze duurzame ondertekening met de wethouder is georganiseerd door het Jongeren Milieu Aktief (JMA), de jongerentak van Milieudefensie. 'The Bet' heeft alles te maken met het Kyoto verdrag, waarin is afgesproken vóór het jaar 2012 de kooldioxide (CO2)-uitstoot met 8% te verminderen. Door zelf aan de slag te gaan en het goede voorbeeld te geven, proberen de scholieren te bewijzen dat je met eenvoudige maatregelen in huis en op school de CO2-uitstoot makkelijk met 8% kunt beparken.

Tegenprestaties
Als de scholieren 'The Bet' winnen, ontvangen ze van de gemeente Den Haag het geldbedrag retour waarmee ze de duurzame materialen hebben aangeschaft, zoals spaarlampen en lesmateriaal. Een deel daarvan zullen ze dan doneren aan een goed doel. Verliezen de scholieren, dan zal het Conservatorium een optreden aanbieden aan wethouder Ries Smits en de scholieren van de Populier een biologische lunch. Het is de tweede keer dat wethouder Ries Smits een dergelijke duurzame weddenschap is aangegaan met Haagse scholieren.

Alle genomen maatregelen zijn keurig geregistreerd. Officiële scheidsrechters van 'The Bet' konden zo steekproefsgewijs de besparingen controleren. Met cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft het JMA uitgerekend wat een gemiddeld huishouden en een gemiddelde school aan CO2 uitstoot. Zo werd cijfermatig de besparingsactie van de leerlingen in kaart gebracht.