Socialistische Partij

Referendum Weblog

---

zondag 5 juni 2005

Bedankt en tot ziens!

Geplaatst om 13.40 uur.

Het referendum heeft geresulteerd in een eclatante overwinning voor de Nederlandse bevolking en een `wake-up call' voor de politieke elite in Brussel en Den Haag. Langs deze weg willen wij iedereen bedanken die aan de campagne heeft meegewerkt.

Tot ziens!

Het was werkelijk een feest om samen met alle enthousiaste mensen in het land deze ongelijke strijd aan te gaan, en uiteindelijk te zegevieren. Voordat de campagne begon, stond het ja-kamp in de peilingen ruim voor op de tegenstanders. Het kabinet, de meeste partijen in het parlement, de Eurocratische instellingen, de meeste media en de leiding van de vakbonden en werkgevers waren eensgezind: Nederland moest ja of ja zeggen. Al snel bleek dat vooral iedereen die van de Haagse of Brusselse ruif at, in deze campagne voornamelijk zichzelf vertegenwoordigde.

Alle landelijke kranten lieten al snel weten dat zij vóór deze Eurogrondwet waren. Soms gebeurde dit door een stemadvies te geven in het hoofdredactioneel commentaar, maar even vaak gebeurde dit door meer ruimte aan de voorstanders te geven dan aan de tegenstanders. Dat was hun goed recht, maar of het vanuit journalistiek oogpunt zuiver was, is een tweede vraag.

De publieke omroepen maakten het wel heel erg bont. De gezamenlijke actualiteitenrubrieken van Nederland 1, 2 en 3 hebben ruim twee maal zoveel voorstanders uitgenodigd, dan tegenstanders. Bovendien kregen meermaals voorstanders de gelegenheid om zonder enige tegenspraak van een tegenstander hun verhaal te doen. Mensen als Wim Kok, Joschka Fischer, Neelie Kroes, Frits Bolkestein en premier Balkenende werd geen strobreed in de weg gelegd als zij hun jajaja-boodschap kwamen verkondigen. Slechts één maal kreeg een tegenstander (Wilders) de gelegenheid om ongehinderd door een voorstander, zijn verhaal te doen.

De balans was zoek. Hiermee geconfronteerd reageerden de redacties met de opmerking dat de politieke verhoudingen nu eenmaal zo lagen. Waarmee zij ongewild duidelijk maakten dat de publieke omroep een spreekbuis is van de politieke elite, en niet een gebalanceerde weergave biedt van wat in de samenleving leeft.

Het journaal ging hierin verder dan elk ander programma. De ongegeneerd Eurofiele Brussel-correspondent Paul Sneijder heeft wekenlang alleen de voordelen de Eurogrondwet opgesomd. Ook hij haalde vooral voorstanders als Neelie Kroes en Jean-Luc Dehaene voor zijn microfoon om ons de zegeningen van de Eurogrondwet te verkopen. Zelfs op de allerlaatste dag presteerde hij het om met flagrante onwaarheden ("burgers kunnen met 1 miljoen handtekeningen alle onderwerpen op de agenda zetten" en "nationale parlementen kunnen een rode kaart uitdelen als ze willen dat Brussel zich ergens niet mee bemoeit") een verhuld stemadvies vóór te geven. Zelfs sommige van zijn collega's spraken er achter de schermen schande van, maar intussen kon hij wel ongehinderd zijn gang gaan.

Afijn, het heeft niet mogen baten. Ondanks de eensgezindheid van wat Ronald Plasterk terecht het politiek-journalistiek complex noemde, prikte de bevolking uiteindelijk door alle sprookjes heen. Nederland liet zich er door niemand van weerhouden om de verstandigste keuze te maken.

Het is al eerder gezegd: dit is geen overwinning van de SP, maar van de bevolking. Toch mogen we nuchter concluderen dat de SP een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan dit resultaat. Duizenden vrijwilligers hebben zich de afgelopen maanden en weken uit de naad gewerkt om mensen te informeren over de tegenargumenten van de SP. Met informatieavonden in buurthuizen, kraampjes op markten, 3 miljoen flyers, tientallen ingezonden brieven naar kranten en de deelname aan ruim 200 (!) debatten hebben onze afgevaardigden en vrijwilligers een aanzienlijk steentje bijgedragen.

Waar het ja-kamp tussen de vier en acht miljoen euro aan belastingcenten inzette, voerde de SP campagne met ongeveer 2 tot 4% van dit bedrag. Uiteindelijk werden de verhoudingen het beste geschetst door Jan Marijnissen: "Zij hadden de centen, maar wij de argumenten." Maar behalve de argumenten hadden wij natuurlijk vooral de tomeloze energie en de overtuigingskracht van al die duizenden vrijwilligers. Zíj hebben de allerbelangrijkste bijdrage geleverd aan deze campagne. De dank van het campagneteam gaat daarom vooral ook uit naar deze mensen.

De referendumpagina's van de SP-site werden in mei door honderdduizenden mensen bezocht. De laatste weken vormde het Referendum Weblog het belangrijkste nieuwscentrum van de tegen-campagne. Er werden ruim tweehonderd berichten geplaatst. Maar ook duizenden reacties, die we met veel plezier hebben gelezen en die ons vaak op nieuwe ideeën hebben gebracht.

Nu de campagne over is, gaan we het Referendum Weblog afsluiten. Langs deze weg willen wij alle bezoekers van harte bedanken voor de aandacht en reacties. Wij hopen dat we jullie in de toekomst nog vaak tegenkomen!

Het SP Campagneteam

PS Voor nieuws over de voortgaande strijd voor een socialer, veiliger, groener en democratischer Europa, kun je vanaf komende week weer terecht op Europa.sp.nl.