Referendum Weblog
---
zondag 5 juni 2005
Bedankt en tot ziens!
Geplaatst om 13.40 uur.
Het referendum heeft geresulteerd in een eclatante overwinning voor de
Nederlandse bevolking en een `wake-up call' voor de politieke elite in
Brussel en Den Haag. Langs deze weg willen wij iedereen bedanken die
aan de campagne heeft meegewerkt.
Tot ziens!
Het was werkelijk een feest om samen met alle enthousiaste mensen in
het land deze ongelijke strijd aan te gaan, en uiteindelijk te
zegevieren. Voordat de campagne begon, stond het ja-kamp in de
peilingen ruim voor op de tegenstanders. Het kabinet, de meeste
partijen in het parlement, de Eurocratische instellingen, de meeste
media en de leiding van de vakbonden en werkgevers waren eensgezind:
Nederland moest ja of ja zeggen. Al snel bleek dat vooral iedereen die
van de Haagse of Brusselse ruif at, in deze campagne voornamelijk
zichzelf vertegenwoordigde.
Alle landelijke kranten lieten al snel weten dat zij vóór deze
Eurogrondwet waren. Soms gebeurde dit door een stemadvies te geven in
het hoofdredactioneel commentaar, maar even vaak gebeurde dit door
meer ruimte aan de voorstanders te geven dan aan de tegenstanders. Dat
was hun goed recht, maar of het vanuit journalistiek oogpunt zuiver
was, is een tweede vraag.
De publieke omroepen maakten het wel heel erg bont. De gezamenlijke
actualiteitenrubrieken van Nederland 1, 2 en 3 hebben ruim twee maal
zoveel voorstanders uitgenodigd, dan tegenstanders. Bovendien kregen
meermaals voorstanders de gelegenheid om zonder enige tegenspraak van
een tegenstander hun verhaal te doen. Mensen als Wim Kok, Joschka
Fischer, Neelie Kroes, Frits Bolkestein en premier Balkenende werd
geen strobreed in de weg gelegd als zij hun jajaja-boodschap kwamen
verkondigen. Slechts één maal kreeg een tegenstander (Wilders) de
gelegenheid om ongehinderd door een voorstander, zijn verhaal te doen.
De balans was zoek. Hiermee geconfronteerd reageerden de redacties met
de opmerking dat de politieke verhoudingen nu eenmaal zo lagen.
Waarmee zij ongewild duidelijk maakten dat de publieke omroep een
spreekbuis is van de politieke elite, en niet een gebalanceerde
weergave biedt van wat in de samenleving leeft.
Het journaal ging hierin verder dan elk ander programma. De
ongegeneerd Eurofiele Brussel-correspondent Paul Sneijder heeft
wekenlang alleen de voordelen de Eurogrondwet opgesomd. Ook hij haalde
vooral voorstanders als Neelie Kroes en Jean-Luc Dehaene voor zijn
microfoon om ons de zegeningen van de Eurogrondwet te verkopen. Zelfs
op de allerlaatste dag presteerde hij het om met flagrante onwaarheden
("burgers kunnen met 1 miljoen handtekeningen alle onderwerpen op de
agenda zetten" en "nationale parlementen kunnen een rode kaart
uitdelen als ze willen dat Brussel zich ergens niet mee bemoeit") een
verhuld stemadvies vóór te geven. Zelfs sommige van zijn collega's
spraken er achter de schermen schande van, maar intussen kon hij wel
ongehinderd zijn gang gaan.
Afijn, het heeft niet mogen baten. Ondanks de eensgezindheid van wat
Ronald Plasterk terecht het politiek-journalistiek complex noemde,
prikte de bevolking uiteindelijk door alle sprookjes heen. Nederland
liet zich er door niemand van weerhouden om de verstandigste keuze te
maken.
Het is al eerder gezegd: dit is geen overwinning van de SP, maar van
de bevolking. Toch mogen we nuchter concluderen dat de SP een
belangrijke bijdrage heeft geleverd aan dit resultaat. Duizenden
vrijwilligers hebben zich de afgelopen maanden en weken uit de naad
gewerkt om mensen te informeren over de tegenargumenten van de SP. Met
informatieavonden in buurthuizen, kraampjes op markten, 3 miljoen
flyers, tientallen ingezonden brieven naar kranten en de deelname aan
ruim 200 (!) debatten hebben onze afgevaardigden en vrijwilligers een
aanzienlijk steentje bijgedragen.
Waar het ja-kamp tussen de vier en acht miljoen euro aan
belastingcenten inzette, voerde de SP campagne met ongeveer 2 tot 4%
van dit bedrag. Uiteindelijk werden de verhoudingen het beste
geschetst door Jan Marijnissen: "Zij hadden de centen, maar wij de
argumenten." Maar behalve de argumenten hadden wij natuurlijk vooral
de tomeloze energie en de overtuigingskracht van al die duizenden
vrijwilligers. Zíj hebben de allerbelangrijkste bijdrage geleverd aan
deze campagne. De dank van het campagneteam gaat daarom vooral ook uit
naar deze mensen.
De referendumpagina's van de SP-site werden in mei door
honderdduizenden mensen bezocht. De laatste weken vormde het
Referendum Weblog het belangrijkste nieuwscentrum van de
tegen-campagne. Er werden ruim tweehonderd berichten geplaatst. Maar
ook duizenden reacties, die we met veel plezier hebben gelezen en die
ons vaak op nieuwe ideeën hebben gebracht.
Nu de campagne over is, gaan we het Referendum Weblog afsluiten. Langs
deze weg willen wij alle bezoekers van harte bedanken voor de aandacht
en reacties. Wij hopen dat we jullie in de toekomst nog vaak
tegenkomen!
Het SP Campagneteam
PS Voor nieuws over de voortgaande strijd voor een socialer, veiliger,
groener en democratischer Europa, kun je vanaf komende week weer
terecht op Europa.sp.nl.
Socialistische Partij