Groen!
Brussel, 5 juni 2005
Noord-zuid verbinding wordt nieuwe
Rudi Daems Gisteren maakte Vlaams leefmilieuminister Kris Peeters
(CD&V) zijn voornemen bekend om tegen ten laatste 2011 de integrale
Noord-zuidverbinding in de Kempen aan te leggen, inclusief een nieuwe
parallelweg tussen Kasterlee over Ten Aard tot aan de ring van Geel.
Deze parallelweg alleen zal reeds 29 miljoen euro kosten. Groen! is
voorstander van het wegwerken van enkele knelpunten op de Noord-Zuid
verbinding, zoals ter hoogte van Kasterlee-centrum, Geel-Punt en
Herselt, om zo de doorstroming te verbeteren en de leefbaarheid te
verhogen. Maar deze Vlaamse regering kiest voor een mini-autostrade
door de Kempen, amper op enkele honderden meter van een bestaande weg.
Dit is een regelrechte aanslag op een mooi stuk open ruimte en zal
veel extra verkeer aantrekken. Groen! zal zich met alle democratische
middelen hiertegen verzetten.
We hebben te kampen met een ernstig mobiliteitsprobleem in de Kempen,
zoveel is zeker. Een voorbeeld: tussen 1997 en 2003 is het aantal
voertuigen per uur ter hoogte van Ten Aard met 22% toegenomen. We
rijden ons vast in Kasterlee, in Geel aan de Antwerpsesteenweg en aan
Geel-Punt. Daarom moet er iets gebeuren, daarover zijn alle partijen
en organisaties in de Kempen het eens. Maar de meningen over wat en
hoe lopen sterk uiteen. Groen! wil de nodige ingrepen om de
verkeersdoorstroming op het traject van de N19 te verbeteren en om
dorpskernen weer leefbaar te maken. Daarom denkt Groen! constructief
mee om concrete knelpunten weg te werken zoals de aanleg van de ring
rond Kasterlee, technische verkeersingrepen om de leefbaarheid in Ten
Aard te verhogen (bvb een tunnel zoals bij de Noord-Zuid in Limburg),
en de bouw van een brug ter hoogte van Geel-Punt (fly-over).
Maar dit is duidelijk niet de keuze van deze Vlaamse regering. Het
gaat niet meer om verbetering van de doorstroming en de leefbaarheid.
Het gaat om een nieuwe weg met de allure van een autostrade. De
coalitie van CD&V/NVA, SP.a/Spirit en VLD kiezen voor het tracé van
het oude gewestplan, die een mooi stukje natuur, landschap en
landbouwgebied doormidden snijdt.
Groen! zal zich blijven verzetten tegen ingrepen die extra verkeer
zullen aantrekken: Groen! wil geen bijkomende autostrade door de
Kempen (er liggen er al drie in Oost-Westrichting). We willen het
verkeer vanuit Nederland niet via een nieuwe weg naar de Kempen
aanzuigen. En dat is duidelijk de toekomstige agenda van de
economische sector, met name een verbinding tussen de Kempische
Noord-Zuid en de Brabantse stedenrij Breda, Tilburg, Den Bosch en
Eindhoven. De huidige beperkte files in de Kempen dreigen zware
congestieproblemen te worden als gevolg van de aanleg van een heuse,
nieuwe autostrade. En een nieuwe autostrade een missing link noemen is
hetzelfde als een overstroming vergelijken met een voorjaarsbui.
Rudi Daems, Vlaams volksvertegenwoordiger