Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Portret van de treiterige trendsetters op internet

BRIGHT 03: DE GROTE MOND VAN GEENSTIJL.NL

Amsterdam 2 juni 2005 ­ In het derde nummer van de spraakmakende tech glossy Bright, die vandaag is verschenen, worden de makers van GeenStijl.nl ontmaskerd. De populaire maar mysterieuze weblog verovert stormenderhand de Nederlandse media. Het laatste wapenfeit was de dreiging om met bussen vol lezers naar het D66-congres te komen eind maart en het Paasakkoord weg te stemmen. Netwerk berichtte er uitgebreid over. Het bleek een 1 aprilgrap, maar de schrik zat er goed in.

Ook adverteerders blijken niet te weten wie er achter GeenStijl schuil gaan, zo ontdekt Bright. Bovendien blijkt dat uitgeverij Ilse Media plannen te hebben gehad de weblog in te lijven. En een van de vaste medewerkers, de 23-jarige Oscar van Wijland alias De Chileen, is in 2002 tot zes maanden voorwaardelijk veroordeeld voor de computerkraak bij internetprovider Sonera.

Het coverartikel, geschreven door Francisco van Jole, Marie-Claire van den Berg en Tonie van Ringelestijn, identificeert de makers en analyseert de succesformule, strategie en exploitatie van de weblog: 'Tot nu toe was er in Nederland geen ruimte voor een publicatie met zo'n rabiate toon en provocerende aanpak als GeenStijl, alleen al vanwege huiverige adverteerders. Als de weblog erin slaagt die ruimte te creëren, dan heeft GeenStijl, dat op internet al toonaangevend is, de grenzen van het hele medialandschap definitief verlegd.'

Verder in het juni-juli nummer van Bright: 10 ronde voorbeelden van blob architectuur, een inwijding tot designer toys, de gigantische regenpijp onder de straten van Tokio, Sin City versus Hollywood, de frisse vervoersconcepten van ontwerpbureau Springtime, de nieuwe BMW M6 met cheatcode, de nieuwe lichting digitale fotocamera's, vrouwvriendelijke vibrators, smartphones voor hem (Treo 650) en haar (Hiptop II), audiofielen op zoek naar het perfecte geluid, een live- concert van Elvis, en correspondentie uit de digitale hoofdsteden in de wereld.

Over Bright

Bright is de eerste tech glossy in Nederland. Het magazine slaat een brug tussen technologie en lifestyle. Bright heeft aandacht voor computers, electronica en gadgets maar zoekt ook de 'tech factor' in design, media, architectuur, mode en wetenschap. Het eerste nummer van Bright verscheen in februari 2005. Bright is een uitgave van TechMedia in Amsterdam.

Bright wordt in een oplage van 25.000 exemplaren verspreid in ruim 3200 winkels. Een los exemplaar kost vijf euro.

---
Voor de redactie (

Ingezonden persbericht