Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Portret van de treiterige trendsetters op internet
BRIGHT 03: DE GROTE MOND VAN GEENSTIJL.NL
Amsterdam 2 juni 2005 In het derde nummer van de spraakmakende tech
glossy Bright, die vandaag is verschenen, worden de makers van
GeenStijl.nl ontmaskerd. De populaire maar mysterieuze weblog
verovert stormenderhand de Nederlandse media. Het laatste wapenfeit
was de dreiging om met bussen vol lezers naar het D66-congres te
komen eind maart en het Paasakkoord weg te stemmen. Netwerk berichtte
er uitgebreid over. Het bleek een 1 aprilgrap, maar de schrik zat er
goed in.
Ook adverteerders blijken niet te weten wie er achter GeenStijl
schuil gaan, zo ontdekt Bright. Bovendien blijkt dat uitgeverij Ilse
Media plannen te hebben gehad de weblog in te lijven. En een van de
vaste medewerkers, de 23-jarige Oscar van Wijland alias De Chileen,
is in 2002 tot zes maanden voorwaardelijk veroordeeld voor de
computerkraak bij internetprovider Sonera.
Het coverartikel, geschreven door Francisco van Jole, Marie-Claire
van den Berg en Tonie van Ringelestijn, identificeert de makers en
analyseert de succesformule, strategie en exploitatie van de weblog:
'Tot nu toe was er in Nederland geen ruimte voor een publicatie met
zo'n rabiate toon en provocerende aanpak als GeenStijl, alleen al
vanwege huiverige adverteerders. Als de weblog erin slaagt die ruimte
te creëren, dan heeft GeenStijl, dat op internet al toonaangevend is,
de grenzen van het hele medialandschap definitief verlegd.'
Verder in het juni-juli nummer van Bright: 10 ronde voorbeelden van
blob architectuur, een inwijding tot designer toys, de gigantische
regenpijp onder de straten van Tokio, Sin City versus Hollywood, de
frisse vervoersconcepten van ontwerpbureau Springtime, de nieuwe BMW
M6 met cheatcode, de nieuwe lichting digitale fotocamera's,
vrouwvriendelijke vibrators, smartphones voor hem (Treo 650) en haar
(Hiptop II), audiofielen op zoek naar het perfecte geluid, een live- concert van Elvis, en correspondentie uit de digitale hoofdsteden in
de wereld.
Over Bright
Bright is de eerste tech glossy in Nederland. Het magazine slaat een
brug tussen technologie en lifestyle. Bright heeft aandacht voor
computers, electronica en gadgets maar zoekt ook de 'tech factor' in
design, media, architectuur, mode en wetenschap. Het eerste nummer
van Bright verscheen in februari 2005. Bright is een uitgave van
TechMedia in Amsterdam.
Bright wordt in een oplage van 25.000 exemplaren verspreid in ruim
3200 winkels. Een los exemplaar kost vijf euro.
---
Voor de redactie (
Ingezonden persbericht