10.06.2005
S.M. Begeer
auditorium
Faculteit der Psychologie en Pedagogiek
13:45
Social and emotional skills and understanding of children with autism spectrum disorders
Promotor: prof.dr. H. Stegge, prof.dr. J.M. Koot
Deel autisten heeft wel sociaal inzicht maar kan die niet toepassen
Een minderheid van de kinderen met ASS (een stoornis uit het autismespectrum) is normaal begaafd. In tegenstelling tot de verwachting, bezitten deze normaalintelligente kinderen met ASS vaak wel kennis over emoties en sociale interacties. Ze weten alleen niet goed hoe deze adequaat toe te passen. Dat blijkt uit het proefschrift van Sander Begeer, waarin hij rapporteert over de emotionele ontwikkeling van 7- tot 12-jarige kinderen.
Kinderen met ASS en normaal ontwikkelende kinderen in een controlegroep, toonden een vergelijkbaar begrip van uiteenlopende aspecten van de sociale en emotionele omgang met anderen. Begeer vond echter aanwijzingen dat kinderen met ASS de inzichten minder adequaat gebruiken in het dagelijks leven. Externe factoren, zoals de manier waarop sociale en emotionele informatie wordt gepresenteerd, maar ook intrinsieke factoren, zoals de motivatie om te reageren in een sociale situatie, leken daarbij een rol te spelen.
De resultaten van Begeer nuanceren de problematiek van normaalintelligente kinderen met ASS. Deze groep toont weliswaar inzicht in het sociale en emotionele verkeer, maar heeft hulp nodig om in een gegeven situatie de relevante kennis te gebruiken en passend te reageren.
Kinderen met autisme spectrum stoornissen (ASS) staan bekend om hun gebrekkige sociale en communicatieve vaardigheden en hun inflexibiliteit in denken en doen. De problemen van deze kinderen manifesteren zich vooral tijdens interacties met anderen, en emoties spelen hierbij een belangrijke rol.
Voor meer informatie over activiteiten aan de VU:
dienst Communicatie, afdeling wetenschapsvoorlichting:
T 020 59 85666
E
Voor meer informatie over VUmc:
T 020 44 43444
E
Vrije Universiteit Amsterdam