Ingezonden persbericht


Embargo tot donderdag 2 juni 2005 16.00 uur

PERSBERICHT

Leidschendam, 2 juni 2005

Nationale cijfers Supermarkten

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de Nederlandse supermarkten, presenteert vandaag het CBL-jaarverslag. De prijzen in de Nederlandse supermarkten zijn op dit moment lager dan bij de introductie van de euro in 2002. Nederlandse supermarkten behoren tot de allergoedkoopste in de Europese Unie, zo maakte CBL-voorzitter Klaas van den Doel bekend. Vorig jaar behaalden de gezamenlijke supermarkten een omzet van 25 miljard euro. Voor dit jaar wordt eenzelfde omzet verwacht.

Producten die in 2004 sterk in populariteit zijn gestegen zijn de huismerken. Huismerken zijn voor de consument aantrekkelijker geprijsd en leveren de detaillist meer marge op. Verwacht wordt dat het aandeel van de huismerken in de Nederlandse supermarkten de komende jaren flink zal stijgen. De recente prijsverlagingen van de huismerken en de prominentere rol die retailers hun huismerken in termen van kwaliteit en schapruimte toedelen wijzen daarop.

De prijsverlagingen die de supermarkten hebben doorgevoerd zijn bij de Nederlanders niet onopgemerkt gebleken. Uit het onderzoek ConsumentenTrends 2005 dat het Erasmus Food Management Instituut gelijk met het jaarverslag van het CBL presenteerde, blijkt dat de supermarkten hun prijsimago flink hebben verbeterd. Onder het motto 'eerst zien, dan geloven' wantrouwden consumenten in eerste instantie het blijvende karakter van het lagere prijsniveau. Begin 2004 sloeg dat wantrouwen echter om in vertrouwen. Maar liefst 80% van de Nederlanders is van mening dat supermarkten de prijzen laag houden. De prijsverlagingen zijn wel ten koste gegaan van de marges van de supermarkten.

Uit het onderzoek ConsumentenTrends 2005 blijkt dat de Nederlander nog de nodige wensen voor de supermarkt heeft. De CBL Servicewensen TOP 5 ziet er als volgt uit: 80% van de Nederlanders wil snelkassa's, Extra geld kunnen pinnen wil 71%, net zoveel als Goede fietsparkeergelegenheden (71%), Toiletten voor klanten wil 66% van de Nederlanders en 64% wil een Klachten-/servicebalie.

Naast wensen heeft de Nederlander ook zijn ergernissen aangegeven. De CBL Ergernissen TOP 5 ziet er als volgt uit: Lang moeten wachten bij de kassa (28%). Artikelen uit assortiment gehaald (25%). Bijvullen van de winkel tijdens openingstijden (23%). Uitverkochte producten (22%). Geen gelegenheid om de boodschappen rustig in te pakken/ Uitverkochte aanbiedingen (19%). De Nederlander is ook gevraagd welk assortiment hij nog in de supermarkt mist. De CBL Assortimentswensen TOP 5 ziet er als volgt uit: sterke drank wil 69%, Geneesmiddelen (68%). Kaart- en ticketverkoop (66%), Kantoorartikelen (61%) en Fotoservice (60%).

Tijdens de presentatie van het CBL-jaarverslag heeft minister Van Ardenne van Ontwikkelingssamenwerking het startschot gegeven voor een gezamenlijk voedselveiligheidsproject in Afrika. Binnen dit project worden kleine boeren in Kenia en Senegal geholpen bij het voldoen aan de voedselveiligheidseisen van de westerse consument. Supermarkten hebben gegarandeerd dat de producten van deze boeren in de Nederlandse supermarkten zullen worden verkocht.

Voor meer informatie over het persbericht: Sija de Jong, 06-51523307 en Jacques Stuart, 06-14670025.

Een foto van de heer Van den Doel kunt u downloaden vanaf www.cbl.nl "pers". Het CBL-jaarverslag vindt u vanaf 13.00 uur op de homepage van www.cbl.nl.


---- --
Embargo tot donderdag 2 juni 2005 16.00 uur

TEKST CBL-VOORZITTER KLAAS VAN DEN DOEL
TIJDENS DE PRESENTATIE VAN HET CBL-JAARVERSLAG OP 2 JUNI 2005 IN HET KURHAUS TE SCHEVENINGEN

Goedemiddag dames en heren. Van harte welkom op alweer editie 2005 van de jaarlijkse CBL-bijeenkomst in het inmiddels traditiegetrouwe Kurhaus. We stellen uw komst zeer op prijs en hopen er voor U een interessante middag van te maken. De dynamiek in onze branche geeft daar in ieder geval voldoende aanleiding toe. Tijdens de voorbereiding van deze middag moest ik denken aan een stukje dat ik pakweg een maand geleden in een krant las. De krant kopte: "Tuincentra verkopen meer dood dan levend". U begrijpt, deze in eerste instantie intrigerende titel ging over mínder plantjes en méér van oorsprong branchevreemde artikelen, zoals verlichting, schuttingen, sierbestrating, kussens, kaarsen, honden en katten voer, frisdranken kerstdecoratie en zelfs hele keukens.

Hoewel ook wij als supermarkten steeds meer non food verkopen constateer ik toch dat wij liever dichter bij huis blijven en ons meer richten op zaken waar we van oorsprong sterk in zijn. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van huismerken, die steeds populairder worden. Als ik kijk naar de inspanningen van het afgelopen jaar, dan hebben we ons toch vooral succesvol gericht op gebieden die ons beter maken in wat we zijn, wat we doen en wat we voor onze klanten willen betekenen. Dicht bij ons zelf dus, en daarmee investerend in de diepte in plaats van in de breedte.

Als het goed is ligt morgen op uw bureau het CBL jaarverslag 2004. En de resultaten van het onderzoek ConsumentenTrends 2005. Het aardige van mijn positie hier voor u is dat alle media een embargo hebben tot het einde van de middag, en ik dus per definitie de primeurs in handen heb. Die ik overigens graag met u deel. Want er is namelijk heel veel te melden. Goed nieuws, jazeker. Ondanks alle prijsperikelen die het afgelopen jaar nog gewoon in alle hevigheid hebben voortgeduurd. Daar werden wel eens mensen chagrijnig van. Heel chagrijnig. En die schuiven dan meteen maar álles dat mis gaat op de prijzenoorlog.

Dames en heren, ik hoorde het laatst iemand heel treffend zeggen: of twee olifanten nou vechten of vrijen, het laat het gras niet onberoerd. Die uitspraak slaat de spijker op z'n kop. Zowel de supermarkten als de industrie zijn zwaargewichten, die hoe dan ook een stempel op de Nederlandse maatschappij en de Nederlandse consument drukken. Laten we dat dan vooral in positief opzicht doen. Constructief. Met de blik vooruit en niet vol met verwijten in onze richting. Het verwijt, dat Nederlandse food - retail alleen nog maar bezig is met lage prijzen, is niet alleen demagogische onzin, maar wekt ook ten onrechte een verkeerd beeld van de zaken waar we als supermarkten werkelijk mee bezig zijn: maatschappelijk verantwoord ondernemen en de consument centraal stellen in al ons denken en handelen. Dat daar letterlijk toekomstmuziek inzit, kan ik illustreren aan de hand van diverse activiteiten van het afgelopen jaar.

Overgewicht
Interpay
Alcohol en tabak
Overbodige regelgeving
Drogistenvergunning
Energiebesparing
Vestigingsbeleid
PET-flessen
Kerstpakketten
Verpakkingsbeleid
Biologisch
Voedselveiligheid
Bestrijdingsmiddelen
Warenwet
Transparantie
EurepGap
Foodambassadeurs
CBL Opleidingenhuis
CBL-examens
Overvallen
Arbo
RFID
CBL-versfust
Bereikbaarheid
Standaardisatie

U hoort een hele lijst van onderwerpen waaraan we hard hebben gewerkt. Sommige vooralsnog zonder het beoogde resultaat, zoals het kappen van het woud van overbodige en elkaar tegensprekende regels, waar op de winkelvloer nog bar weinig van te merken is. Maar verreweg de meeste met aantoonbaar succes. Ik zou ze graag allemaal met u willen doorlopen, maar ik heb slechts tien minuten. Daarom beperk ik me tot een paar voorbeelden. Geld terug van Interpay
In 2004 heeft het CBL actie aangekondigd om de teveel betaalde pinkosten van Interpay terug te vorderen. Interpay heeft jarenlang misbruik gemaakt van haar machtspositie. Interpay en de aandeelhoudende banken kregen hiervoor een fikse boete van 47 miljoen euro door de NMa opgelegd. Inmiddels heeft het Platform Detailhandel namens de gezamenlijke detailhandel bij de banken aan de deur geklopt om af te rekenen.

Stijgend aantal overvallen
Er is nog een andere reden waarom de kosten van het pinnen omlaag moeten. Dat is het aantal overvallen. Ondanks een gezamenlijke inspanning van overheid en bedrijfsleven is dit aantal in 2004 gestegen van 107 naar 127. Het menselijke leed is daarbij niet te overzien. Door het pinnen te stimuleren is er minder geld in kas waardoor ook het aantal overvallen daalt.

Biologisch blijft stijgen
Supermarkten hebben de afgelopen tijd laten zien wat ze waard zijn in de verkoop van biologisch. In een krimpende markt voor voedingsmiddelen door economische tegenwind en scherpe aandacht voor prijzen stijgt de verkoop van biologisch nog steeds. Het merendeel van de consumenten koopt zijn biologische producten in de supermarkt. Het CBL heeft voor de supermarkten het nieuwe Convenant Biologisch ondertekend. Dit Convenant moet tot een verdere omzetstijging van biologisch leiden. Renée Bergkamp van het ministerie van Landbouw zal er straks meer over vertellen.

Nieuw Verpakkingenbeleid
Staatssecretaris Van Geel van Milieu heeft onlangs aangekondigd dat hij na 10 jaar het succesvolle Convenant Verpakkingen bij het grofvuil wil zetten. In plaats daarvan wil hij handel en industrie verantwoordelijk maken voor de kosten voor de inzameling en recycling van verpakkingsafval. De producten zullen hierdoor duurder worden. Voor het CBL is dit onaanvaardbaar als niet gelijktijdig de gemeenten hun reinigingsrechten voor de burger met tenminste een gelijk bedrag verlagen. Anders is het niet meer en niet minder dan een lastenverzwaring voor de burger. De zoveelste melkkoe van de gemeenten. Bovendien eist het CBL dat gekozen wordt voor de meest milieuvriendelijke manier van afvalinzameling met de laagste kosten, te weten nascheiding. Dit alles is uitgebreid onderzocht door TNO. Bij nascheiding doet de consument met uitzondering van glas en papier alles in de afvalbak of afvalzak. Aan het gesjouw van de consument met lege flessen naar de winkel komt dan een eind. In plaats daarvan gaat alles naar zogenaamde nascheidingsinstallaties, waar alles wat nog bruikbaar is er uit wordt gehaald. Resultaat een ongekend hoog recyclingspercentage en bovendien een forse reductie van CO2 uitstoot. Helemaal in de lijn van het Kyoto verdrag.

Aanpak overgewicht
Supermarkten nemen hun verantwoordelijkheid bij de aanpak van overgewicht. Op ons succesvolle congres Stimulans naar Balans hebben wij in aanwezigheid van minister Hoogervorst een concreet actieplan gepresenteerd. De titel Stimulans naar Balans geeft aan waar wat ons betreft de crux ligt. De consument verbruikt minder energie dan hij binnenkrijgt. Onze aanpak ligt in het beter informeren van de consument over voedingswaarde en samenstelling van producten, zonder hem of haar te betuttelen. Samen met de FNLI hebben wij een Task Force Aanpak Overgewicht opgericht om te kijken of we op korte termijn samen een helder en eenduidig systeem kunnen opzetten om de consument te informeren over energieverbruik en voedselinname. We moeten een broedende kip niet storen, maar ik verwacht er veel van als handel en industrie de krachten bundelen.

Afnemende bereikbaarheid
Supermarkten in de oude centra worden steeds slechter bereikbaar. De vele overheidsbeperkingen zijn daar in belangrijke mate debet aan. Venstertijden, voertuigbeperkingen, verkeersbelemmerende maatregelen kosten de supermarkten ruim 100 miljoen euro per jaar. Als de regels niet worden teruggedrongen vrees ik een gedwongen vertrek van de supermarkt uit de stad. De nieuwe Nota Ruimte biedt hiertoe de mogelijkheid. Gevolg is dat het hart verdwijnt uit het centrum. Immers, de supermarkt is de trekker in een winkelcentrum. Daar doet de klant iedere dag zijn boodschappen.

Overbodige regelgeving
Ondanks alle mooie woorden van het kabinet wil het - zoals gezegd - met het kappen van het woud van overbodige en elkaar tegensprekende regels niet echt lukken. Integendeel zelfs. Deze week wordt een publicatie verwacht van een nieuwe Algemene Maatregel van Bestuur die een uitwerking bevat van de Wet op de Vaste Boekenprijs. In de laatste versie die wij onder ogen kregen, kunnen klanten die deelnemen aan bestaande spaarsystemen als Airmiles niet langer meer voor boeken sparen. Te gek voor woorden maar helaas wel de realiteit. Dames en heren, u kent me: ik zou over al deze onderwerpen nog uren kunnen praten. Maar er wachten inmiddels heel belangrijke gasten. Sprekers met wie we het afgelopen jaar écht iets hebben kunnen bijdragen aan - laat ik het maar recht toe, recht aan zeggen - een betere wereld. Een betere wereld waaraan we als retailondernemers hard werken, maar waaraan ook de overheid op velerlei terrein haar steentje kan bijdragen. Brandende kwesties liggen nog op ons te wachten. Ik noem er u enkele, zoals de evaluatie van de winkeltijdenwet, de vrije verkoop van zelfzorggeneesmiddelen en het opheffen van het verbod in de Drank- en Horecawet om te laten proeven. Allemaal regels die de groei van onze bedrijven belemmeren. Kortom, voldoende om onszelf, de industrie, de overheid en andere betrokkenen wakker te houden. En dat is in deze hectische tijden van levensbelang en óverlevingsbelang.

Laten we gezamenlijk als overheid, handel en industrie de hand aan de ploeg slaan. Laten we gezamenlijk werken aan een sector die op alle gebieden waar we mee te maken hebben in de samenleving zijn mannetje staat. Laten we als totale keten onze bijdrage leveren, ieder op zijn eigen terrein aan een verdere uitbouw van onze sector. Maatschappelijk verantwoord ondernemen Ja. Maar wel op basis van respect en begrip voor de mogelijkheden en onmogelijkheden. Laten we actief en waar nodig agressief werken aan de beste winkels met de beste producten in een land waar het leven, ondanks alles, nog steeds heel goed is.

Want om heel toepasselijk in de sfeer van vis en zeevruchten te blijven het is toch vandaag de haringparty: een slapende garnaal komt in een cocktail terecht! Dames en heren, dank voor uw aandacht.


---- --