Ingezonden persbericht


Persbericht

Helft werkgevers verwacht meer personeel te werven

Maar effectiviteit werving blijft achter

Den Haag/Amsterdam, 2 juni 2005 - Bijna de helft (45%) van de werkgevers verwacht in 2005 meer personeel te gaan werven dan in 2004. Werkgevers en werkzoekenden verschillen echter sterk in hun kijk op solliciteren en het gebruik van de diverse media hiervoor. Dit blijkt uit het Recruitment 2005 onderzoek waarin 2.174 werkzoekenden en 782 managers, die verantwoordelijk zijn voor het aannemen van personeel, ondervraagd zijn. Recruitment 2005 is een gemeenschappelijk onderzoek van uitzendbureau Content, carrièresite Monsterboard.nl en onderzoeksbureau Intelligence Group.

Bedrijven verwachten meer te werven in 2005

Bijna de helft van de Nederlandse organisaties (45%) verwacht in 2005 meer personeel aan te nemen dan in 2004. Slechts 14% van de bedrijven denkt in 2005 minder te werven dan in 2004, 31% verwacht geen verandering en 10% weet het niet. De wervingsbehoefte is gelijkmatig verdeeld over kleine en grote bedrijven. "Opvallend is dat de non-profit sector, waar de vergrijzing de komende jaren het meest zichtbaar wordt, met zijn recruitmentbehoefte ver achterblijft bij de profit sector. Hiermee dreigt deze sector zich wederom op achterstand te zetten op de arbeidsmarkt", aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group.

Werving bedrijven kan effectiever

Uit het Recruitment 2005 onderzoek blijkt ook dat bedrijven vaak werven via media die niet goed aansluiten bij het zoekgedrag van werkzoekenden. Dit wordt veroorzaakt doordat bedrijven voorkeur hebben voor wervingsmedia waarin zij het bedrijf goed denken te kunnen profileren, zoals gedrukte media. Werkzoekenden hechten echter veel meer waarde aan een actueel vacatureaanbod en een goede functieomschrijving. Zij maken dan ook meer dan werkgevers gebruik van vacaturesites. Recruiters geven verder aan weinig gebruik te maken van bereikcijfers die aangeven welke media bepaalde doelgroepen gebruiken bij het zoeken naar een baan. "Voor bedrijven liggen er nog veel kansen om de effectiviteit van hun wervingsactiviteiten te verhogen. Dit kunnen ze doen door zich meer te laten leiden door bereikcijfers en beter op hoogte te zijn van de verwachtingen van sollicitanten als het gaat om bijvoorbeeld de snelheid waarmee de sollicitatieprocedure wordt afgehandeld", aldus Marc de Vries managing director van Monsterboard.nl.

Sollicitant verwacht een kortere sollicitatieprocedure

Werkgevers sturen over het algemeen sneller een ontvangstbevestiging dan de werkzoekende verwacht maar doen er lang over om iemand aan te nemen. Hierdoor duurt de gehele sollicitatieprocedure beduidend langer dan sollicitanten verwachten. Opvallend is dat de verwachting van de sollicitant afhankelijk is van het wervingsmedium waarin hij de vacature ziet. De verwachting varieert van 16 tot 26 dagen. In de praktijk blijkt het uitzendbureau het snelste wervingsmedium (16 dagen). Bovendien rond het uitzendbureau als enige wervingsmedium de procedure binnen de verwachting van de werkzoekende af. Als men via een vacaturesite solliciteert duurt de procedure 25 dagen. Via een dagblad of vakblad duurt de sollicitatieprocedure het langst: 30 dagen. "Naast de kwaliteit van de selectie wordt de snelheid van het sollicitatieproces doorslaggevend voor de concurrentieslag van bedrijven op de arbeidsmarkt. Bedrijven moeten de duur van de sollicitatieprocedure dus beter afstemmen op de verwachting van de sollicitant. Zeker als straks - door de komende schaarste op de arbeidsmarkt - de 'macht' weer meer bij de werkzoekende komt te liggen. Als bedrijven dan niet snel genoeg beslissen, gaat de kandidaat ergens anders aan de slag", aldus Mirjam Sijmons, algemeen directeur Content.

Sollicitant overschat effect van bellen, vrienden en sollicitatie per post

Werkzoekenden en recruiters delen ook niet helemaal dezelfde ideeën wat betreft de beste methoden van solliciteren. Meer dan de helft (52%) van de werkzoekenden denkt dat hun kansen stijgen als ze vooraf met het bedrijf bellen. Recruiters denken daar minder sterk over (32%). Veel werkzoekenden denken ook dat de kans op een baan groter is als men via vrienden of bekenden solliciteert (58%). Slechts 26% van de recruiters is het hiermee eens. Ook wordt in het onderzoek de stelling ontkracht dat recruiters liever een sollicitatie per post ontvangen dan per e-mail. Slechts 16% vindt dat. Veel sollicitanten denken dat een sollicitatie per post serieuzer genomen wordt en sturen daarom een brief als ze een baan echt graag willen (47%). Beide partijen onderkennen wel het belang van een motivatie naast het CV. Driekwart van de werkzoekenden (77%) vindt dit belangrijk. Bij de werkgevers is dit zelfs nog hoger: 89%. Alleen een CV per mail wordt duidelijk niet als voldoende gezien en verkleint de kans op succes aanzienlijk.

Toekomstverwachting

Werkzoekenden zijn het meest tevreden over vacaturesites. Werkgevers zijn dat over uitzendbureaus en werving & selectiebureaus. Deze kanalen worden door de werkgevers ook aangeduid als de kanalen waarvan zij de kans om de meeste geschikte kandidaten te vinden het hoogst inschatten. Beide partijen verwachten dat ze in de toekomst met name vacaturesites meer zullen gaan gebruiken. Bij de werkzoekenden is de toename echter zo'n 10% hoger dan bij werkgevers. Waardoor de effectiviteit van de werving inefficiënt lijkt te blijven. Naast de vacaturesites zullen met name uitzendbureaus, werving & selectiebureaus en open sollicitaties in populariteit toenemen.

Over Content

Content is dé specialist in het werven en selecteren van vast en tijdelijk office-personeel op mbo- en hbo/wo-niveau. Dat is Content in het kort. We staan voor snelheid, kwaliteit en heldere afspraken en zijn sterk op het gebied van administratieve, financiële, secretariële, commerciële en contactcenter-functies. Content heeft landelijk ruim 100 vestigingen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Den Haag. Content is onderdeel van het Europese Solvus Resource Group.

Over Monsterboard

Monsterboard.nl is een carrièresite en biedt een interactief platform waar werkgevers en werkzoekenden elkaar kunnen ontmoeten. Op Monsterboard.nl staan momenteel circa 17.000 vacatures en meer dan 400.000 CV's. Per maand kent de site ruim 1.000.000 unieke bezoeken (april 2005). Monsterboard.nl is onderdeel van het Monster Career Network dat in 1994 werd opgericht en inmiddels locale sites en vestigingen heeft in 24 landen. Monsterboard.nl is gevestigd in Amsterdam en er werken 100 mensen.

Over Intelligence Group
Intelligence Group is een onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie.