Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Utrecht, 2 juni 2005
Fietsersbond vraagt aandacht voor fietsende klant
Minister Peijs start Fiets naar de Winkelcampagne
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat en directeur Roos van het
Centraal Bureau levensmiddelenhandel (CBL) openen zaterdag de Fiets naar
de Winkelcampagne van de Fietsersbond. De minister en de heer Roos
ontvangen in Utrecht het onderzoek 'Fietsers zijn goede Klanten' en
stappen vervolgens op speciale fietsen om boodschappen te doen. De
Fietsersbond vraagt in deze campagne aandacht voor de fietsende klant. "Er
is veel te weinig aandacht voor het hoge percentage, 40%, van de klanten
dat op de fiets komt. Te weinig autoparkeerplaatsen in winkelgebieden is
al jaren een hot item. Uit ons onderzoek blijkt dat bij 30% van de
supermarkten de klant tevergeefs naar een fietsenrek zoekt", aldus
Bernhard Ensink, directeur van de Fietsersbond. De Fietsersbond hoopt dat
gemeenten en ondernemers de argumenten en aanbevelingen uit het onderzoek
ter harte nemen en voortvarend aan de slag gaan met goede
parkeervoorzieningen voor de fietsende klant. De Fietsersbond geeft
daarnaast in het hele land voorlichting over allerlei mogelijkheden om de
boodschappen op de fiets mee te nemen.
Onderzoek: Fietsers zijn goede klanten.
De Fietsersbond zet in het rapport 'Fietsers zijn goede klanten' een
aantal cijfers uit verschillende onderzoeken op een rijtje. Opvallend is
dat de meeste gemeenten en winkeliers de voordelen van de fietsende klant
sterk onderschatten. De fietsende klant komt bijvoorbeeld vaker naar de
supermarkt en koopt daarbij minstens zoveel als de automobilist die een of
twee keer per week komt. Daarnaast blijkt uit onderzoek van het CBL (2004)
dat 72% van de klanten betere fietsenrekken wil. Hiermee staat deze wens
op de derde plaats achter snelkassa's (84%) en extra geld kunnen pinnen
(ook 72%). De Fietsersbond heeft de belangrijkste conclusies en
aanbevelingen samengevat in een brochure, die voorzien is van een
voorwoord van de voorzitter van het CBL. Deze brochure gaat naar alle
supermarkteigenaren en filiaalhouders.
Consumentenvoorlichting
Lokale afdelingen van de Fietsersbond zullen vanaf zaterdag op
verschillende manieren aandacht vragen voor betere fietsvoorzieningen bij
winkelcentra en supermarkten. Daarnaast geeft de Fietsersbond voorlichting
over allerlei mogelijkheden om de boodschappen te vervoeren. De
Fietsersbond deed daarvoor een uitgebreide consumententest naar hippe
bakfietsen, fietskarren, fietstassen, mandjes en andere accessoires. De
resultaten staan op www.fietsersbond.nl/boodschap en in een folder die
breed verspreid wordt, onder andere via de fietshandel.
---