Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Utrecht, 2 juni 2005

Fietsersbond vraagt aandacht voor fietsende klant

Minister Peijs start Fiets naar de Winkelcampagne

Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat en directeur Roos van het Centraal Bureau levensmiddelenhandel (CBL) openen zaterdag de Fiets naar de Winkelcampagne van de Fietsersbond. De minister en de heer Roos ontvangen in Utrecht het onderzoek 'Fietsers zijn goede Klanten' en stappen vervolgens op speciale fietsen om boodschappen te doen. De Fietsersbond vraagt in deze campagne aandacht voor de fietsende klant. "Er is veel te weinig aandacht voor het hoge percentage, 40%, van de klanten dat op de fiets komt. Te weinig autoparkeerplaatsen in winkelgebieden is al jaren een hot item. Uit ons onderzoek blijkt dat bij 30% van de supermarkten de klant tevergeefs naar een fietsenrek zoekt", aldus Bernhard Ensink, directeur van de Fietsersbond. De Fietsersbond hoopt dat gemeenten en ondernemers de argumenten en aanbevelingen uit het onderzoek ter harte nemen en voortvarend aan de slag gaan met goede parkeervoorzieningen voor de fietsende klant. De Fietsersbond geeft daarnaast in het hele land voorlichting over allerlei mogelijkheden om de boodschappen op de fiets mee te nemen.

Onderzoek: Fietsers zijn goede klanten.
De Fietsersbond zet in het rapport 'Fietsers zijn goede klanten' een aantal cijfers uit verschillende onderzoeken op een rijtje. Opvallend is dat de meeste gemeenten en winkeliers de voordelen van de fietsende klant sterk onderschatten. De fietsende klant komt bijvoorbeeld vaker naar de supermarkt en koopt daarbij minstens zoveel als de automobilist die een of twee keer per week komt. Daarnaast blijkt uit onderzoek van het CBL (2004) dat 72% van de klanten betere fietsenrekken wil. Hiermee staat deze wens op de derde plaats achter snelkassa's (84%) en extra geld kunnen pinnen (ook 72%). De Fietsersbond heeft de belangrijkste conclusies en aanbevelingen samengevat in een brochure, die voorzien is van een voorwoord van de voorzitter van het CBL. Deze brochure gaat naar alle supermarkteigenaren en filiaalhouders.

Consumentenvoorlichting
Lokale afdelingen van de Fietsersbond zullen vanaf zaterdag op verschillende manieren aandacht vragen voor betere fietsvoorzieningen bij winkelcentra en supermarkten. Daarnaast geeft de Fietsersbond voorlichting over allerlei mogelijkheden om de boodschappen te vervoeren. De Fietsersbond deed daarvoor een uitgebreide consumententest naar hippe bakfietsen, fietskarren, fietstassen, mandjes en andere accessoires. De resultaten staan op www.fietsersbond.nl/boodschap en in een folder die breed verspreid wordt, onder andere via de fietshandel.


---