Nederlandse Spoorwegen 31 mei 2005

Campagne `Lekker op het Station' nu al naar museum.


· Unieke campagneposter van stationshoreca opgenomen in collectie Affichemuseum

Zeven campagneposters van `Lekker op het Station' zijn in de collectie opgenomen van Het Nederlands Affichemuseum in Hoorn. `Lekker op het Station' is een campagne van de horecabedrijven op de treinstations. Zij willen de reiziger wijzen op het uitgebreide en gevarieerde assortiment. De campagne is drie maanden gelden gestart op alle stations en kent een looptijd van drie jaar. De bijbehorende posters waren zo opvallend, dat Het Nederlandse Affichemuseum ze in de collectie heeft opgenomen.

Frans van Lier, directeur van het museum: `Toen wij deze posters op het station zagen, wilden wij ze direct hebben. Die illustratiestijl is zo lekker afwijkend. Het doet ons denken aan het werk van de Franse ontwerper Raymond Savignac.'

NS-dochter Servex, de organisatie achter veel horecaformules op de treinstations startte de opvallende communicatiecampagne in maart 2005. Jan Kooiker, algemeen directeur Servex: `Het is voor het eerst dat wij met alle horecaformules die bij ons zijn aangesloten een overkoepelende campagne voeren. Dit om de reiziger te laten kennismaken met de rijke variatie in eten en drinken die op de stations worden aangeboden. Naast de uitingen van Gubbels hebben we veel voordeelacties voor onze klanten. Je kunt `Lekker op het Station' vergelijken met `See, buy, fly' op Schiphol. Er is gekozen voor simpele, overkoepelende beelden die straks niet meer van de stations zijn weg te denken.'

De Rotterdamse kunstenaar/illustrator Stang Gubbels heeft de beelden getekend. Gubbels heeft een vrolijke, heldere en kleurige tekenstijl. Tijdloos en opvallend. Op de posters staan cartoonachtige figuren die genieten van hun consumpties op het station, zonder dat de horecaformules opdringerig in beeld zijn gebracht. Tijdens uitvoerige testrondes bleek ook het Nederlandse publiek de meesterhand van Stang te waarderen. Zij verkozen zijn tekenstijl boven veel andere, gefotografeerde uitingen.

De afbeeldingen van `Lekker op het Station' zijn niet alleen in het Affichemuseum te bewonderen, ze zijn ook regelmatig op posters op de stations te zien. Daarnaast staan de afbeeldingen op o.a. servetten, koffiebekers en fritesbakjes van de deelnemende bedrijven. Noot aan de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met NS Persvoorlichting 030-2357070 of via persvoorlichting@ns.nl Meegeleverd beeldmateriaal kan rechtenvrij worden gepubliceerd.

NS Groep N.V., Utrecht Handelsregister Utrecht 30124358

Datum 31 mei 2005
Pagina 2/2

NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 388 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert NS samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. NS biedt werk aan bijna 25.000 mensen. Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

---- --