PERSBERICHT - 2005-06-02

De Efteling trots op titel 'Sterkste merk van Nederland'

Vandaag is bekend geworden dat de Efteling volgens de BrandAsset Valuator uitgeroepen is tot het sterkste merk van Nederland. In een eerste reactie zegt de Efteling-directie zeer trots te zijn. We dragen deze titel op aan onze bezoekers, maar vooral ook aan al onze medewerkers. Zij zíjn het merk Efteling en dragen dit op voortreffelijke wijze uit!. De titel komt voor het Brabantse bedrijf op een goed moment, zij heeft plannen de komende jaren onder dezelfde naam musical- en tv-producties te ontwikkelen.

De BrandAsset Valuator is het grootste onderzoek ter wereld naar merkwaarde en merkperceptie. Het werd voor het eerst uitgevoerd in 1993, vervolgens in 1997, 2000 en 2003. Ook dit jaar werden ruim duizend Nederlandse merken onderzocht. Elk merk wordt door ruim 1500 respondenten op meer dan 55 aspecten beoordeeld, van merksterkte en
-zwakte tot imago. In 2003 stond de Efteling nog op de vierde plaats. De eerste drie plaatsen werden toen bezet door resp. ANWB, Coca Cola en Lego.

Eigenzinnige koers
In 2005 zijn de sterkste merken van Nederland: (1) Efteling, (2) WWF en (3) Lego.
André Soff, directeur van Consult Brand Strategy, het bureau dat in Nederland verantwoordelijk is voor de door Young & Rubicam ontwikkelde BrandAsset Valuator, is niet verrast dat de Efteling als sterkste merk is geëindigd. De Efteling is natuurlijk een leuk en origineel merk, en op meerdere manieren aansprekend. In de ogen van Nederlanders is de Efteling ook innovatief, vriendelijk, onafhankelijk en het geld meer dan waard.
De Efteling denkt de uitverkiezing vooral te danken te hebben aan het feit dat zij al meer dan 53 jaar trouw blijft aan haar eigenzinnige koers, ook bij nieuwe activiteiten als het Efteling Hotel, Efteling Golfpark en Efteling Theater. Hoofd Marketing en Sales, Caroline Segers-Pennings: De attractieparkenbranche is behoorlijk dynamisch, maar wij blijven trouw aan onze uitgangspunten. We proberen dat op een zo oorspronkelijk mogelijke wijze te doen en dat geeft blijkbaar vertrouwen bij onze bezoekers. Ook andere merken hebben de afgelopen periode de kracht van het Efteling-merk opgemerkt, getuige de partnerships met o.a. Unilever, ABN AMRO, WWF, Coca Cola, C1000, Friesland Foods en Ola.

De medewerkers zijn volgens Henk Groenen, hoofd Communicatie, daarbij cruciaal voor het merk Efteling: We kunnen de mooiste attracties bouwen en shows op de planken zetten, maar als de bezoekers zich bij ons niet thuis voelen, stelt dat allemaal weinig voor. De medewerkers van de Efteling delen dan ook mee in de feestvreugde, want vandaag werden zij allemaal getrakteerd op gebak.

Toekomstplannen
De titel sterkste merk is de tweede grote prijs die de Efteling dit jaar in ontvangst mocht nemen. In februari ontvingen de Brabanders al de THEA-Award, de Oscar van de entertainmentindustrie. De vandaag ontvangen prijs is een geweldige opsteker voor de toekomstplannen die de Efteling met het merk heeft. Zo zullen onder de naam Efteling Theater Producties familiemusicals voor het Efteling Theater ontwikkeld worden. Nu wordt er al, samen met V&V Entertainment, hard gewerkt aan de productie TiTaTovenaar die vanaf november op de planken gebracht zal worden. Ook zijn er in de nabije toekomst meer tv-producties te verwachten. De eerste tv-serie, de dertiendelige serie Sprookjes, is intussen al in Nederland en Vlaanderen uitgezonden en op DVD verschenen. Sprookjes zal spoedig door andere series opgevolgd worden. Besprekingen met zenders hierover zijn gaande.

Noot voor de redactie (