PERSBERICHT - 2005-06-02
De Efteling trots op titel 'Sterkste merk van Nederland'
Vandaag is bekend geworden dat de Efteling volgens de BrandAsset
Valuator uitgeroepen is tot het sterkste merk van Nederland. In een
eerste reactie zegt de Efteling-directie zeer trots te zijn. We dragen
deze titel op aan onze bezoekers, maar vooral ook aan al onze
medewerkers. Zij zíjn het merk Efteling en dragen dit op
voortreffelijke wijze uit!. De titel komt voor het Brabantse bedrijf
op een goed moment, zij heeft plannen de komende jaren onder dezelfde
naam musical- en tv-producties te ontwikkelen.
De BrandAsset Valuator is het grootste onderzoek ter wereld naar
merkwaarde en merkperceptie. Het werd voor het eerst uitgevoerd in
1993, vervolgens in 1997, 2000 en 2003. Ook dit jaar werden ruim
duizend Nederlandse merken onderzocht. Elk merk wordt door ruim 1500
respondenten op meer dan 55 aspecten beoordeeld, van merksterkte en
-zwakte tot imago. In 2003 stond de Efteling nog op de vierde plaats.
De eerste drie plaatsen werden toen bezet door resp. ANWB, Coca Cola
en Lego.
Eigenzinnige koers
In 2005 zijn de sterkste merken van Nederland: (1) Efteling, (2) WWF
en (3) Lego.
André Soff, directeur van Consult Brand Strategy, het bureau dat in
Nederland verantwoordelijk is voor de door Young & Rubicam ontwikkelde
BrandAsset Valuator, is niet verrast dat de Efteling als sterkste merk
is geëindigd. De Efteling is natuurlijk een leuk en origineel merk, en
op meerdere manieren aansprekend. In de ogen van Nederlanders is de
Efteling ook innovatief, vriendelijk, onafhankelijk en het geld meer
dan waard.
De Efteling denkt de uitverkiezing vooral te danken te hebben aan het
feit dat zij al meer dan 53 jaar trouw blijft aan haar eigenzinnige
koers, ook bij nieuwe activiteiten als het Efteling Hotel, Efteling
Golfpark en Efteling Theater. Hoofd Marketing en Sales, Caroline
Segers-Pennings: De attractieparkenbranche is behoorlijk dynamisch,
maar wij blijven trouw aan onze uitgangspunten. We proberen dat op een
zo oorspronkelijk mogelijke wijze te doen en dat geeft blijkbaar
vertrouwen bij onze bezoekers. Ook andere merken hebben de afgelopen
periode de kracht van het Efteling-merk opgemerkt, getuige de
partnerships met o.a. Unilever, ABN AMRO, WWF, Coca Cola, C1000,
Friesland Foods en Ola.
De medewerkers zijn volgens Henk Groenen, hoofd Communicatie, daarbij
cruciaal voor het merk Efteling: We kunnen de mooiste attracties
bouwen en shows op de planken zetten, maar als de bezoekers zich bij
ons niet thuis voelen, stelt dat allemaal weinig voor. De medewerkers
van de Efteling delen dan ook mee in de feestvreugde, want vandaag
werden zij allemaal getrakteerd op gebak.
Toekomstplannen
De titel sterkste merk is de tweede grote prijs die de Efteling dit
jaar in ontvangst mocht nemen. In februari ontvingen de Brabanders al
de THEA-Award, de Oscar van de entertainmentindustrie. De vandaag
ontvangen prijs is een geweldige opsteker voor de toekomstplannen die
de Efteling met het merk heeft. Zo zullen onder de naam Efteling
Theater Producties familiemusicals voor het Efteling Theater
ontwikkeld worden. Nu wordt er al, samen met V&V Entertainment, hard
gewerkt aan de productie TiTaTovenaar die vanaf november op de planken
gebracht zal worden. Ook zijn er in de nabije toekomst meer
tv-producties te verwachten. De eerste tv-serie, de dertiendelige
serie Sprookjes, is intussen al in Nederland en Vlaanderen uitgezonden
en op DVD verschenen. Sprookjes zal spoedig door andere series
opgevolgd worden. Besprekingen met zenders hierover zijn gaande.
Noot voor de redactie (