FloraHolland


FloraHolland organiseert informatiebijeenkomst snijhortensia

Kopers en kwekers snijhortensia ontmoeten elkaar

FLORAHOLLAND (persbericht 2 juni 2005) - Op 2 juni 2005 ontmoetten kopers en kwekers van snijhortensia elkaar tijdens een productochtend. Initiatiefnemer FloraHolland organiseerde een rondleiding op het bedrijf van A. de Bruijn uit 's Gravenzande. Suzanne Vlakveld van het Productschap Tuinbouw informeerde de vijftig aanwezigen over het consumentenonderzoek snijhortensia. Productmanager Gerard Gardien van FloraHolland gaf inzicht in de aanvoer en prijsvorming van snijhortensia op FloraHolland en op landelijk niveau.

De kwekers werden deze ochtend voorzien van tips van de kopers en veilingmedewerkers. Zo werd aangegeven dat er niet altijd sprake is van voldoende beschikbaarheid en dat presentatie van het product belangrijk is, dit ook in het kader van eventuele beschadigingen. Ook wordt de beladingsgraad steeds belangrijker en het tijdig doorgeven van wijzigingen in teelt en assortiment wordt door kopers als zeer waardevol ervaren.

In vijf jaar tijd maakte de snijhortensia qua omzet grote stappen. In 1999 stond snijhortensia van alle verkochte snijbloemen op de aangesloten VBN veilingen nog op de 31ste plaats. Vorig jaar was dit al de 19de plaats. De verwachting is dat de snijhortensia de komende jaren nog verder zal groeien.

Binnen enkele weken verschijnt de FloraHolland assortimentswaaier van snijhortensia. Voor de koper is dit een zeer handig hulpmiddel omdat in de waaier het volledige assortiment wordt getoond wat beschikbaar is. In het najaar van 2005 gaat de landelijke promotieactie van start. Ook daar verwacht Gardien veel van. "Ondertussen probeert FloraHolland dit product ook beter op de kaart te krijgen", vertelt hij. "Zo is er sprake van een nauwe samenwerking tussen FloraHolland en enkele Belgische vakbladen waarin snijhortensia regelmatig in arrangementen wordt verwerkt. Dat brengt de bloemist en consument weer op nieuwe ideeën."


---