FloraHolland
FloraHolland organiseert informatiebijeenkomst snijhortensia
Kopers en kwekers snijhortensia ontmoeten elkaar
FLORAHOLLAND (persbericht 2 juni 2005) - Op 2 juni 2005 ontmoetten
kopers en kwekers van snijhortensia elkaar tijdens een productochtend.
Initiatiefnemer FloraHolland organiseerde een rondleiding op het
bedrijf van A. de Bruijn uit 's Gravenzande. Suzanne Vlakveld van het
Productschap Tuinbouw informeerde de vijftig aanwezigen over het
consumentenonderzoek snijhortensia. Productmanager Gerard Gardien van
FloraHolland gaf inzicht in de aanvoer en prijsvorming van
snijhortensia op FloraHolland en op landelijk niveau.
De kwekers werden deze ochtend voorzien van tips van de kopers en
veilingmedewerkers. Zo werd aangegeven dat er niet altijd sprake is
van voldoende beschikbaarheid en dat presentatie van het product
belangrijk is, dit ook in het kader van eventuele beschadigingen. Ook
wordt de beladingsgraad steeds belangrijker en het tijdig doorgeven
van wijzigingen in teelt en assortiment wordt door kopers als zeer
waardevol ervaren.
In vijf jaar tijd maakte de snijhortensia qua omzet grote stappen. In
1999 stond snijhortensia van alle verkochte snijbloemen op de
aangesloten VBN veilingen nog op de 31ste plaats. Vorig jaar was dit
al de 19de plaats. De verwachting is dat de snijhortensia de komende
jaren nog verder zal groeien.
Binnen enkele weken verschijnt de FloraHolland assortimentswaaier van
snijhortensia. Voor de koper is dit een zeer handig hulpmiddel omdat
in de waaier het volledige assortiment wordt getoond wat beschikbaar
is. In het najaar van 2005 gaat de landelijke promotieactie van start.
Ook daar verwacht Gardien veel van. "Ondertussen probeert FloraHolland
dit product ook beter op de kaart te krijgen", vertelt hij. "Zo is er
sprake van een nauwe samenwerking tussen FloraHolland en enkele
Belgische vakbladen waarin snijhortensia regelmatig in arrangementen
wordt verwerkt. Dat brengt de bloemist en consument weer op nieuwe
ideeën."
---