FloraHolland
Bol-op-potseizoen geeft duidelijke trends weer
FLORAHOLLAND (2 juni 2005) - Het bol-op-potseizoen is alweer even
afgelopen. Het was een zeer kort seizoen, doordat Pasen ongeveer drie
weken eerder viel dan normaal. Kwekers zijn gematigd positief over het
afgelopen seizoen en kijken nauwlettend naar de trends voor het
komende seizoen. Ook FloraHolland is alweer actief bezig met het
komende bol-op-potseizoen. De productgroepspecialisten bol-op-pot zijn
alweer in de bollenstreek op pad om de nieuwe oogst te bekijken,
strategische orders vast te leggen en inventarisaties af te ronden.
Bol-op-pot is een populaire en groeiende productgroep. FloraHolland
heeft dan ook meer bol-op-pot producten verwerkt het afgelopen
seizoen. Bij het Bemiddelingsbureau nam het aantal bol-op-pot
producten dat werd bemiddeld iets af. De groei in stuks werd
gerealiseerd op de klokken. Dit leverde druk op bij de klokken, echter
de omzet in deze productgroep is in totaal groter dan vorig jaar.
Het afgelopen bol-op-potseizoen laat ons een aantal trends zien in
deze productgroep. Deze trends zijn van invloed op het volgende
bol-op-potseizoen.
De kwaliteit van bol-op-pot producten wordt steeds belangrijker. Er
wordt bewuster gekozen voor bepaalde cultivars, omdat deze meer
zekerheid bieden op het gebied van kwaliteit, bloeigelijkheid en
uniformiteit.
Het Bemiddelingsbureau organiseert regelmatig productpresentaties en
beurzen waar de producten door kopers bekeken en gekeurd kunnen
worden.
Daarnaast is de toename van producten met toegevoegde waarde in deze
productgroep opvallend. Veel kwekers kiezen ervoor om hun product te
voorzien van een eenvoudige vorm van toegevoegde waarde, zoals een
sier- of ompot. De toegevoegde waarde zorgt vaak voor een betere
waardering van het product. Daarnaast kunnen kopers en kwekers door
het Bemiddelingsbureau aan elkaar gekoppeld worden en kan toegevoegde
waarde op maat worden geleverd.
Ook de actiematige verkoop van bol-op-pot producten neemt enorm toe.
De producten met of zonder toegevoegde waarde worden op actiematige
manier verkocht aan veel supermarkten. Om het seizoen goed te laten
verlopen, maken de productgroepspecialisten van het Bemiddelingsbureau
een inventarisatie van het totale aanbod. Dit wordt vroegtijdig en
overzichtelijk vastgelegd in een aanbodsboek.
Er worden nieuwe toepassingsmogelijkheden en vernieuwende concepten
gezocht voor bol-op-pot producten. Hiermee kan het seizoen verlengt
worden of krijgen de producten een ander gebruiksmoment, waardoor de
producten beter verkocht kunnen worden. FloraHolland doet dit in
samenwerking met haar kwekers.
Heeft u vragen, ideeën of suggesties voor het komende seizoen, neemt u
dan gerust contact op met de productgroepspecialisten bol-op-pot.
---