FloraHolland


Bol-op-potseizoen geeft duidelijke trends weer

FLORAHOLLAND (2 juni 2005) - Het bol-op-potseizoen is alweer even afgelopen. Het was een zeer kort seizoen, doordat Pasen ongeveer drie weken eerder viel dan normaal. Kwekers zijn gematigd positief over het afgelopen seizoen en kijken nauwlettend naar de trends voor het komende seizoen. Ook FloraHolland is alweer actief bezig met het komende bol-op-potseizoen. De productgroepspecialisten bol-op-pot zijn alweer in de bollenstreek op pad om de nieuwe oogst te bekijken, strategische orders vast te leggen en inventarisaties af te ronden.

Bol-op-pot is een populaire en groeiende productgroep. FloraHolland heeft dan ook meer bol-op-pot producten verwerkt het afgelopen seizoen. Bij het Bemiddelingsbureau nam het aantal bol-op-pot producten dat werd bemiddeld iets af. De groei in stuks werd gerealiseerd op de klokken. Dit leverde druk op bij de klokken, echter de omzet in deze productgroep is in totaal groter dan vorig jaar.

Het afgelopen bol-op-potseizoen laat ons een aantal trends zien in deze productgroep. Deze trends zijn van invloed op het volgende bol-op-potseizoen.
De kwaliteit van bol-op-pot producten wordt steeds belangrijker. Er wordt bewuster gekozen voor bepaalde cultivars, omdat deze meer zekerheid bieden op het gebied van kwaliteit, bloeigelijkheid en uniformiteit.
Het Bemiddelingsbureau organiseert regelmatig productpresentaties en beurzen waar de producten door kopers bekeken en gekeurd kunnen worden.
Daarnaast is de toename van producten met toegevoegde waarde in deze productgroep opvallend. Veel kwekers kiezen ervoor om hun product te voorzien van een eenvoudige vorm van toegevoegde waarde, zoals een sier- of ompot. De toegevoegde waarde zorgt vaak voor een betere waardering van het product. Daarnaast kunnen kopers en kwekers door het Bemiddelingsbureau aan elkaar gekoppeld worden en kan toegevoegde waarde op maat worden geleverd.
Ook de actiematige verkoop van bol-op-pot producten neemt enorm toe. De producten met of zonder toegevoegde waarde worden op actiematige manier verkocht aan veel supermarkten. Om het seizoen goed te laten verlopen, maken de productgroepspecialisten van het Bemiddelingsbureau een inventarisatie van het totale aanbod. Dit wordt vroegtijdig en overzichtelijk vastgelegd in een aanbodsboek.
Er worden nieuwe toepassingsmogelijkheden en vernieuwende concepten gezocht voor bol-op-pot producten. Hiermee kan het seizoen verlengt worden of krijgen de producten een ander gebruiksmoment, waardoor de producten beter verkocht kunnen worden. FloraHolland doet dit in samenwerking met haar kwekers.

Heeft u vragen, ideeën of suggesties voor het komende seizoen, neemt u dan gerust contact op met de productgroepspecialisten bol-op-pot.


---