2-6-2005
Regels voor parkeren bij wijkwinkelcentra in Tilburg
Voorstel voor stapsgewijze invoering
Het college van Tilburg heeft in zijn vergadering op 31 mei 2005
beleidsuitgangspunten vastgesteld voor een regulering van het parkeren
bij de grote Tilburgse wijkwinkelcentra. Het voorstel is om eind
2006/begin 2007 te beginnen met invoering van een blauwe zone (met
gebruik parkeerschijf) bij de centra Westermarkt, Wagnerplein en
Heijhoef.
Tegelijkertijd komen bij de meest gunstig gelegen plaatsen
parkeerautomaten te staan voor kortdurend bezoek tegen een bescheiden
tarief. Wanneer op langere termijn de ingrijpende plannen voor
reconstructie en uitbreiding van genoemde wijkwinkelcentra gereed
komen, is een meer omvattende regulering noodzakelijk, inclusief
invoering van vergunningparkeren voor de bewoners in een zone rondom
het wijkcentrum om overloop van parkeren naar de omgeving tegen te
gaan. Een definitief besluit over deze plannen wordt genomen door de
gemeenteraad.
De drie grote Tilburgse wijkwinkelcentra Westermarkt, Wagnerplein en
Heijhoef ontwikkelen zich steeds meer tot dé voorzieningencentra voor
hun stadsdeel. Reeds in de huidige situatie leidt dit met name bij de
Westermarkt tot parkeerproblemen. De voorgenomen verdere uitgroei van
de wijkwinkelcentra slaagt alleen bij een goede regeling voor het
parkeren. Hierbij is onvermijdelijk dat (een deel van) de benodigde
parkeercapaciteit wordt ondergebracht in gebouwde
parkeervoorzieningen, zoals een parkeergarage. Het overblijvende
terrein voor parkeren zal immers nooit alle extra bezoek kunnen
opvangen. Door een regulering van het parkeren wordt veiliggesteld dat
de beschikbare plaatsen zo doelmatig mogelijk worden gebruikt. Bij
deze regulering gaat het vooral om een goede ordening van het
parkeren, ook met het oog op de gewenste omgevingskwaliteit. Daarnaast
zijn bepaalde opbrengsten nodig om een deel van de kosten van de
gebouwde parkeervoorzieningen te kunnen dekken.
Voornaamste doel van de regulering op korte termijn is een verlichting
van de reeds bestaande parkeerproblematiek. Daarnaast gaat het om een
tussenstap op weg naar de meer omvattende regulering op langere
termijn. De gemeente wil deze regulering op korte termijn pas invoeren
als zij het parkeerschijfparkeren geheel voor eigen rekening kan
handhaven. Dit is het geval als op rijksniveau de Wet bestuurlijke
boete fout parkeren is ingevoerd en vervolgens op gemeentelijk niveau
de praktische uitvoering ervan is georganiseerd. Naar verwachting is
dat eind 2006 of begin 2007 het geval.
Voor wat betreft de tarieven voor het betaald parkeren streeft de
gemeente naar kostendekkendheid op termijn. Maar er wordt gestart met
bescheiden tarieven om verzekerd te zijn van voldoende draagvlak,
uitwijken naar andere (wijk)winkelcentra te voorkomen en omvangrijke
overloop van parkeren naar omliggende straten tegen te gaan. Bij het
draagvlak gaat het om de ondersteuning door elk van de drie grootste
gebruikersgroepen, namelijk winkeliers (en andere ondernemers),
bezoekers van het wijkwinkelcentrum en bewoners van omliggende
straten.
Op de korte termijn wordt alleen betaald parkeren ingevoerd voor de
meest gunstig gelegen plaatsen. De bezoekers die tegen het uitsparen
van een klein bedrag wat verder willen lopen, houden dan een gratis
alternatief op de overige plaatsen. Zo hoeft geen vrees te bestaan
voor uitwijken naar andere (wijk)winkelcentra en voor parkeeroverlast
in de omgeving.
Voor de langere termijn is invoering van betaald parkeren een
essentiële voorwaarde voor de realisatie van de ingrijpende
intensiveringsplannen van de wijkwinkelcentra. Zeker waar in deze
plannen het parkeren moet worden ondergebracht in gebouwde
parkeervoorzieningen.
De nu vastgestelde uitgangspunten richten zich op de bestaande drie
grote wijkwinkelcentra van Tilburg. Er wordt verwacht dat voor de
kleinere winkelcentra zonder gebouwde parkeervoorzieningen geen
ingrijpende reguleringsplannen hoeven te worden opgesteld. Een
uitzondering is het toekomstige winkelcentrum Koningsoord in
Berkel-Enschot dat een zodanige omvang krijgt dat het bij de grote
wijkwinkelcentra gaat horen. Daarbij speelt dat in de plannen voor dit
winkelcentrum wordt gedacht aan gebouwde parkeervoorzieningen.
Het college heeft voorgesteld zijn uitgangspunten voor
parkeerregulering bij de wijkwinkelcentra aan de orde te stellen in de
raadscommissie Fysiek op 20 juni 2005 en in de raad op 4 juli 2005.
Gemeente Tilburg