Gemeente Tilburg

2-6-2005
Regels voor parkeren bij wijkwinkelcentra in Tilburg Voorstel voor stapsgewijze invoering

Het college van Tilburg heeft in zijn vergadering op 31 mei 2005 beleidsuitgangspunten vastgesteld voor een regulering van het parkeren bij de grote Tilburgse wijkwinkelcentra. Het voorstel is om eind 2006/begin 2007 te beginnen met invoering van een blauwe zone (met gebruik parkeerschijf) bij de centra Westermarkt, Wagnerplein en Heijhoef.

Tegelijkertijd komen bij de meest gunstig gelegen plaatsen parkeerautomaten te staan voor kortdurend bezoek tegen een bescheiden tarief. Wanneer op langere termijn de ingrijpende plannen voor reconstructie en uitbreiding van genoemde wijkwinkelcentra gereed komen, is een meer omvattende regulering noodzakelijk, inclusief invoering van vergunningparkeren voor de bewoners in een zone rondom het wijkcentrum om overloop van parkeren naar de omgeving tegen te gaan. Een definitief besluit over deze plannen wordt genomen door de gemeenteraad.

De drie grote Tilburgse wijkwinkelcentra Westermarkt, Wagnerplein en Heijhoef ontwikkelen zich steeds meer tot dé voorzieningencentra voor hun stadsdeel. Reeds in de huidige situatie leidt dit met name bij de Westermarkt tot parkeerproblemen. De voorgenomen verdere uitgroei van de wijkwinkelcentra slaagt alleen bij een goede regeling voor het parkeren. Hierbij is onvermijdelijk dat (een deel van) de benodigde parkeercapaciteit wordt ondergebracht in gebouwde parkeervoorzieningen, zoals een parkeergarage. Het overblijvende terrein voor parkeren zal immers nooit alle extra bezoek kunnen opvangen. Door een regulering van het parkeren wordt veiliggesteld dat de beschikbare plaatsen zo doelmatig mogelijk worden gebruikt. Bij deze regulering gaat het vooral om een goede ordening van het parkeren, ook met het oog op de gewenste omgevingskwaliteit. Daarnaast zijn bepaalde opbrengsten nodig om een deel van de kosten van de gebouwde parkeervoorzieningen te kunnen dekken.

Voornaamste doel van de regulering op korte termijn is een verlichting van de reeds bestaande parkeerproblematiek. Daarnaast gaat het om een tussenstap op weg naar de meer omvattende regulering op langere termijn. De gemeente wil deze regulering op korte termijn pas invoeren als zij het parkeerschijfparkeren geheel voor eigen rekening kan handhaven. Dit is het geval als op rijksniveau de Wet bestuurlijke boete fout parkeren is ingevoerd en vervolgens op gemeentelijk niveau de praktische uitvoering ervan is georganiseerd. Naar verwachting is dat eind 2006 of begin 2007 het geval.

Voor wat betreft de tarieven voor het betaald parkeren streeft de gemeente naar kostendekkendheid op termijn. Maar er wordt gestart met bescheiden tarieven om verzekerd te zijn van voldoende draagvlak, uitwijken naar andere (wijk)winkelcentra te voorkomen en omvangrijke overloop van parkeren naar omliggende straten tegen te gaan. Bij het draagvlak gaat het om de ondersteuning door elk van de drie grootste gebruikersgroepen, namelijk winkeliers (en andere ondernemers), bezoekers van het wijkwinkelcentrum en bewoners van omliggende straten.

Op de korte termijn wordt alleen betaald parkeren ingevoerd voor de meest gunstig gelegen plaatsen. De bezoekers die tegen het uitsparen van een klein bedrag wat verder willen lopen, houden dan een gratis alternatief op de overige plaatsen. Zo hoeft geen vrees te bestaan voor uitwijken naar andere (wijk)winkelcentra en voor parkeeroverlast in de omgeving.
Voor de langere termijn is invoering van betaald parkeren een essentiële voorwaarde voor de realisatie van de ingrijpende intensiveringsplannen van de wijkwinkelcentra. Zeker waar in deze plannen het parkeren moet worden ondergebracht in gebouwde parkeervoorzieningen.

De nu vastgestelde uitgangspunten richten zich op de bestaande drie grote wijkwinkelcentra van Tilburg. Er wordt verwacht dat voor de kleinere winkelcentra zonder gebouwde parkeervoorzieningen geen ingrijpende reguleringsplannen hoeven te worden opgesteld. Een uitzondering is het toekomstige winkelcentrum Koningsoord in Berkel-Enschot dat een zodanige omvang krijgt dat het bij de grote wijkwinkelcentra gaat horen. Daarbij speelt dat in de plannen voor dit winkelcentrum wordt gedacht aan gebouwde parkeervoorzieningen.

Het college heeft voorgesteld zijn uitgangspunten voor parkeerregulering bij de wijkwinkelcentra aan de orde te stellen in de raadscommissie Fysiek op 20 juni 2005 en in de raad op 4 juli 2005.