KPMG
Stakeholder speelt steeds grotere rol in bedrijfsstrategie
2 juni 2005
Nederlandse ondernemingen zien een goede relatie met hun stakeholders
in toenemende mate als een middel om bedrijfsdoelstellingen te
realiseren en de prestatie van de onderneming te verbeteren.
Hoewel de meeste bedrijven de roep om transparantie als de
belangrijkste aanleiding zien voor de toegenomen aandacht voor de
dialoog met stakeholders, realiseren steeds meer bedrijven zich dat
een goede relatie met belanghebbenden in de bedrijfsomgeving een
bijdrage kan leveren aan het bedrijfsresultaat. Het bestuur van de
onderneming speelt in de dialoog met de stakeholder een steeds grotere
rol. Steeds vaker neemt het bestuur het initiatief tot de dialoog en
voert die ook zelf. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG naar de vraag
hoe bedrijven omgaan met de diverse stakeholders.
Ondernemingen realiseren zich volgens Barend van Bergen van KPMG
Sustainability meer en meer dat ze afhankelijk zijn van de relaties
met hun stakeholders. Van Bergen: Een goede relatie leidt niet alleen
tot een beter imagoen vertrouwen bij de stakeholders, maar ook tot een
grotere klantteverdenheid. Het onderhouden van contacten met
werknemers, klanten, financiers en overheden is voor de meeste
bedrijven inmiddels een vanzelfsprekendheid. Interessanter wordt het
als bedrijven kennis nemen van de zienswijze van minder voor de hand
liggende stakeholders, zoals milieugroeperingen, opinieleiders of
burgerorganisaties. Zij leggen soms verbanden tussen de
bedrijfsvoering en de omgeving die door de onderneming niet direct als
vanzelfsprekend worden gezien. Bedrijven realiseren zich derhalve in
toenemende mate dat het luisteren naar meningen en wensen van minder
voor de hand liggende stakeholders het vertrouwen en het imago kunnen
versterken. Bedrijven kunnen zich zo onderscheiden van andere
ondernemingen en op termijn concurrentievoordeel behalen.
Naast verbetering van het imago en de zorg voor vertrouwen in de
onderneming gebruiken de bedrijven de dialoog in toenemende mate om
onderwerpen bespreekbaar te maken die voor de onderneming zelf van
belang zijn. Van Bergen: Dit lijkt niet zozeer voort te komen uit
maatschappelijk verantwoorde overwegingen, maar steeds vaker vanuit
een eigen belang. Overigens is één op de vier bedrijven nog relatief
onbekend met de onderwerpen die de stakeholders belangrijk vinden. Het
is dan ook van groot belang dat bedrijven zich hierbij verdiepen in de
wereld van hun stakeholders, bijvoorbeeld door het uitvoeren van een
media- en Internet analyse en het raadplegen van experts, zowel intern
als extern. Op grond van deze analyse kan met de meeste relevante
stakeholders een gerichte dialoog worden aangegaan.
Bedrijven die hun eigen issues bij de stakeholders bespreekbaar willen
maken, blijken daarin echter niet altijd succesvol. Van de onderzochte
bedrijven blijkt 30% te maken te hebben met een dialoog die niet tot
het gewenste resultaat leidt. Voornaamste oorzaak hiervan is het
verschil van inzicht bij bepaalde onderwerpen tussen de onderneming en
de stakeholders. Toch zijn de bedrijven in het algemeen tevreden over
de resultaten die de dialoog oplevert. Bijna de helft van de
ondernemingen vindt de opbrengst van hun inspanningen voldoende. Van
de bedrijven verwacht 90% dat de dialoog met de stakeholders de
komende vijf jaar in belang zal toenemen.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
© 2005 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss
cooperative. All rights reserved.