Gemeente Dongen
Van fraudebestrijding naar Hoogwaardige Handhaving 02-06-2005
Klantenmap dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid onderdeel
Hoogwaardige Handhaving
De fraudebestrijding door de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid
(SZW) is er steeds meer op gericht om uitkeringsfraude in een zo vroeg
mogelijk stadium te onderkennen. De gemeente doet hiermee aan
Hoogwaardige Handhaving. Een van de uitgangspunten hiervan is de klant
goed te informeren over de rechten en plichten. De dienst SZW heeft
daarom onder anderen een klantenmap samengesteld waarin alle
belangrijke informatie te vinden is. Deze map wordt binnenkort in
gebruik genomen
Nieuwe klanten van de dienst SZW krijgen de klantenmap aangeboden als
ze een uitkering aanvragen. Bestaande klanten krijgen de map
aangeboden als deze in gebruik wordt genomen. De klantenmap biedt ook
ruimte om alle stukken in op te bergen die betrekking hebben op de
uitkering.
Klantvriendelijke dienstverlening
Een ander uitgangspunt van hoogwaardige handhaving is dat de
dienstverlening klantvriendelijk moet zijn. De gedachte hierachter is
dat onnodige procedures irritatie oproepen waardoor de klant mogelijk
minder bereid is om zich aan de regels te houden. De procedures worden
dusdanig aangepast dat het gemak van de klant voorop staat zonder dat
de opsporing van oneigenlijk gebruik in het gedrang komt. Een
voorbeeld hiervan is dat de dienst SZW de klant niet meer telkens om
gegevens gevraagd die al bekend zijn maar de klant om een bepaalde
periode te vragen of de beschikbare gegevens nog kloppen.
Mogelijke fraude snel opsporen
Ondanks het preventieve effect van een goede voorlichting en een
optimale dienstverlening, blijft het nodig steeds alert te zijn op
fraude. Een manier daarvoor is het maandelijks vergelijken van
bestanden door het Inlichtingen bureau. Dit bureau van het Ministerie
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vergelijkt maandelijks de
bestanden van de sociale diensten, de belastingdienst, de UWV, de
Informatie Beheer Groep ( gegevens studiefinanciering) en Justitie.
Door deze bestanden te vergelijken wordt zichtbaar of de
uitkeringsgerechtigde nog andere inkomsten heeft, zoals loon,
vermogen, een WAO- of WW uitkering of studiefinanciering.
Wie fraudeert wordt gestraft
Het sluitstuk van Hoogwaardige Handhaving is de sanctionering.
Opgespoorde fraude kan niet zonder gevolgen blijven. Dit zet aan tot
meer misbruik, dus: wie fraudeert wordt gestraft. Dit houdt in dat de
klant terug moet betalen wat hij teveel heeft gekregen en indien
mogelijk vindt er ook een sanctie plaats op de uitkering.