Gemeente Dongen


Van fraudebestrijding naar Hoogwaardige Handhaving 02-06-2005 Klantenmap dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid onderdeel Hoogwaardige Handhaving
De fraudebestrijding door de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) is er steeds meer op gericht om uitkeringsfraude in een zo vroeg mogelijk stadium te onderkennen. De gemeente doet hiermee aan Hoogwaardige Handhaving. Een van de uitgangspunten hiervan is de klant goed te informeren over de rechten en plichten. De dienst SZW heeft daarom onder anderen een klantenmap samengesteld waarin alle belangrijke informatie te vinden is. Deze map wordt binnenkort in gebruik genomen

Nieuwe klanten van de dienst SZW krijgen de klantenmap aangeboden als ze een uitkering aanvragen. Bestaande klanten krijgen de map aangeboden als deze in gebruik wordt genomen. De klantenmap biedt ook ruimte om alle stukken in op te bergen die betrekking hebben op de uitkering.

Klantvriendelijke dienstverlening
Een ander uitgangspunt van hoogwaardige handhaving is dat de dienstverlening klantvriendelijk moet zijn. De gedachte hierachter is dat onnodige procedures irritatie oproepen waardoor de klant mogelijk minder bereid is om zich aan de regels te houden. De procedures worden dusdanig aangepast dat het gemak van de klant voorop staat zonder dat de opsporing van oneigenlijk gebruik in het gedrang komt. Een voorbeeld hiervan is dat de dienst SZW de klant niet meer telkens om gegevens gevraagd die al bekend zijn maar de klant om een bepaalde periode te vragen of de beschikbare gegevens nog kloppen.

Mogelijke fraude snel opsporen
Ondanks het preventieve effect van een goede voorlichting en een optimale dienstverlening, blijft het nodig steeds alert te zijn op fraude. Een manier daarvoor is het maandelijks vergelijken van bestanden door het Inlichtingen bureau. Dit bureau van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vergelijkt maandelijks de bestanden van de sociale diensten, de belastingdienst, de UWV, de Informatie Beheer Groep ( gegevens studiefinanciering) en Justitie. Door deze bestanden te vergelijken wordt zichtbaar of de uitkeringsgerechtigde nog andere inkomsten heeft, zoals loon, vermogen, een WAO- of WW uitkering of studiefinanciering.

Wie fraudeert wordt gestraft
Het sluitstuk van Hoogwaardige Handhaving is de sanctionering. Opgespoorde fraude kan niet zonder gevolgen blijven. Dit zet aan tot meer misbruik, dus: wie fraudeert wordt gestraft. Dit houdt in dat de klant terug moet betalen wat hij teveel heeft gekregen en indien mogelijk vindt er ook een sanctie plaats op de uitkering.