Ingezonden persbericht


Persbericht

TT Circuit Assen, 2 juni 2005

75 JAAR TT ASSEN

WAT DE TT ZO UNIEK MAAKT

Het staat als een paal boven water dat de geschiedenis van de wegracesport in Nederland en die van de in juni 80-jarige historie van de TT van Assen hand in hand gaan. De magische motorraces op het TT Circuit Assen hebben alle stormen overleefd en het nationale onderonsje op boerenweggetjes uit 1925 is in de 21ste eeuw uitgegroeid tot de ´kathedraal van de motorsport´.

Dat de TT van Assen wordt gevolgd door een lange sleep aan tradities is algemeen bekend, zelfs bij motorsportliefhebbers buiten ons land. De races worden altijd op zaterdag gehouden, sinds 1926 is sprake van nagenoeg dezelfde locatie en het is de enige Grand Prix die sinds 1949 onafgebroken voor het wereldkampioenschap van de FIM meetelt. Op zich zijn dat bijzondere feiten, want in tegenstelling tot Italië -en Engeland en Duitsland in vroeger jaren- kan Nederland niet bogen op een grootschalige, invloedrijke motorindustrie. In ons kleine polderlandje zijn we sinds jaar en dag afhankelijk van een matig klimaat en groeit het racetalent voornamelijk op krappe stratencircuitjes, waar slechts één keer per jaar gereden wordt. Het TT Circuit Assen was tot en met 1954 ook een echt stratencircuit, al was het met een rondje van dik 16 kilometer wel een stuk langer dan de meeste andere banen. Alleen de beste coureurs kregen echter een uitnodiging om te starten in de "Grote Prijs van Nederland der KNMV", want pas vanaf 1971 werd de korte versie van het circuit ook wel 'Klein-Assen' genoemd, regelmatig gebruikt voor nationale kampioensraces.

Die smalle openbare wegen ten zuiden van Assen werden tot 1955 door honderden bomen geflankeerd en daar joegen beroemdheden als Jimmy Guthrie, Dorino Serafini en Georg Meier hun motoren met volle snelheid tussendoor. De topsnelheden van de Gilera's en compressor-BMW's bedroegen in 1939 al een dikke 200 km/uur. Gelukkig was daar een natuurlijke chicane in de vorm van enkele bochten bij de Oude Tol, zodat de snelheden werden afgeremd. In Hooghalen en Laaghalerveen konden de toeschouwers de renners bijna aanraken, of zoals Drikus Veer eens zei: "Je zag de kopjes van de mensen in de berm aan de binnenzijde van de bochten.'' Veer beleefde de overgang van de beruchte oude baan naar het 7,7 km lange circuit dat in 1955 als het modernste ter wereld gold. Na de verhuizing bleef de beroemde sfeer gelukkig bestaan. Er stonden nog steeds boerderijen aan de binnenzijde van de piste en de toeschouwers kwamen nog steeds in grote getale. De TT was immers meer dan een motorrace, het was een jaarlijks uitje voor velen en de laatste zaterdag in juni leidde meestal de vakantieperiode in. Men kwam naar het pittoreske, bijna afgelegen, Drenthe om de beste motorrijders ter wereld close in actie te zien: 'Internationale vedetten in een knusse, landelijk sfeer'.

Na de Tweede Wereldoorlog was de onverwachte zege van Dick Renooy op z'n Hollandse Eysink in 1948 het eerste sportieve hoogtepunt van een Nederlandse rijder, in 1968 overtroffen door Paul Lodewijkx met de 50cc Jamathi. Het was de inleiding tot grote Nederlandse triomfen met Wil Hartog (1977), Jack Middelburg (1980) en Hans Spaan (1989). Zijspanvedette Egbert Streuer smeerde de slagroom royaal op de taart, door zowel met Bernard Schnieders (1987) als met Peter Brown (1991) in Assen te winnen.

In internationaal opzicht stonden de Grands Prix in Assen er ook goed op, zelfs bij fameuze Britse rijders als Geoff Duke en John Surtees, al was er in 1955 wel een rijdersstaking voor nodig om de organisatoren te attenderen op de niet al te florissante startgelden die werden uitgekeerd... Het zijn vaak Engelstalige coryfeeën geweest die voor opmerkelijke gebeurtenissen op het TT Circuit Assen hebben gezorgd. Jim Redman (1964) en Mike Hailwood (1967) zorgden voor een unicum door met hun fabrieks-Honda's drie GP-races op één dag te winnen. De recordhouder met 15 TT-zeges is echter de Spanjaard Angel Nieto, de grote plaaggeest van 'onze' 50cc vedetten Aalt Toersen, Jan de Vries en Henk van Kessel. Mick Doohan vond bijna zijn Waterloo in Drenthe, terwijl vader en zoon Graziano en Valentino Rossi beiden in Assen wisten te winnen! De Italianen komen graag naar 'Olanda' maar Doohan had er duidelijk een probleem mee, want de unieke asfaltslinger met de 'verkante' bochten vond hij niet meer passen in de moderne tijd.

Het meegroeien met de internationale ontwikkelingen op sportgebied is de cruciale factor waar alle organisatoren heden ten dage mee te maken hebben. De MotoGP is een populaire mondiale aangelegenheid en Aziatische landen staan te lonken.

De laatste jaren is in Assen hard gewerkt aan de opwaardering van de totale accommodatie, waarbij in eerste instantie de veiligheid van het circuit en de faciliteiten voor de rijders, teams en sponsors zijn aangepakt. Sinds 2002 is er voornamelijk geïnvesteerd in faciliteiten voor de toeschouwers, zoals de tribunes en parkeerplaatsen. Het einde is nog niet in zicht, want een aanstaande inkorting en opwaardering van de Noordlus vormen de volgende fase.

De 75e TT van Assen op zaterdag 25 juni neemt als publieksevenement binnen en buiten de motorwereld een unieke plaats in en het Asser circuit is in 2005 opnieuw de enige baan waar alle WK- disciplines onderdak hebben gevonden en weer een uniek hoofdstuk aan de racegeschiedenis kan worden toegevoegd.

****************