Waterschap Noorderzijlvest
Baggerwerk stadswateren Groningen klaar
2-6-2005
Waterbodem Diepenring schoon
In één jaar tijd is de Diepenring in de stad Groningen uitgebaggerd.
Alle bagger is nu zoveel mogelijk tot op de vaste bodem verwijderd.
Door het verwijderen van deze zeer vervuilde sliblaag zal ook de
waterkwaliteit aanzienlijk verbeteren. Het project Waterbodemsanering
Stadswateren Groningen is uitgevoerd door de waterschappen Hunze en
Aas en Noorderzijlvest en de gemeente en provincie Groningen. Omdat de
meeste wateren die gebaggerd zijn of worden in het beheersgebied
liggen van het buurwaterschap Hunze en Aas, is de uivoering van dit
project door dit waterschap geleid.
Het uitbaggeren van de Diepenring was het lastigste onderdeel van het
gehele saneringsproject van de stadswateren in Groningen. De grachten
zijn nauw en er liggen veel woonschepen die ook regelmatig verplaatst
moesten worden. Dit was een kostbare en tijdrovende klus. Ook lag hier
het meest vervuilde slib en veel grof vuil als fietsen,
winkelkarretjes, koelkasten, vloerbedekking e.d. Mede dankzij de inzet
van de baggeraannemerscombinatie Oosterhof- Holman/Boskalis is het
werk ruimschoots binnen de geplande tijd uitgevoerd.
onthulling van het waterkunstwerk in het verbindingskanaal bij het
groninger museum Het project is op 1 juni afgesloten met de onthulling
van een waterkunstwerk in het Verbindingskanaal bij het Groninger
Museum. Dit kunstwerk wordt namens de vier samenwerkende partijen
aangeboden aan de stad.
Waterkunstwerk
Wethouder Martine Visser heeft dit waterkunstwerk onthuld en namens de
stad Groningen in ontvangst genomen. Het kunstwerk symboliseert de
inspanningen van de vier organisaties die de sanering van de
stadswateren mogelijk hebben gemaakt.
Betere waterkwaliteit
De bodem is schoon, bevat geen vervuilende stoffen meer en de
waterkwaliteit is zodanig verbeterd, dat zich weer een goed ecosysteem
kan ontwikkelen. Er kunnen weer planten groeien en vissen kunnen er
goed leven. Het aanzien van de grachten is verbeterd. Met de plaatsing
van dit ecologische waterkunstwerk hopen we inwoners en bezoekers van
de stad bewust te maken van het belang van een goede waterkwaliteit.
Noodzaak baggeren
Het baggeren wordt uitgevoerd om verontreinigd slib op te ruimen. Om
gezonde watersystemen te bereiken en om te voorkomen dat de
waterbodems opnieuw vervuilen, zijn vervuilde bedrijfsterreinen
gesaneerd, riooloverstorten afgesloten of voorzien van een
overstortdrempel en milieudelicten strenger aangepakt.
Verplaatsen woonschepen
Het zeer zorgvuldig verplaatsen van de vele woonschepen in dit
binnenstedelijk baggerproject was een extra opgave. In de Diepenring
zijn in totaal 180 woonschepen verplaatst. In de Oosterhaven is een
drijvende steiger in gebruik genomen om tijdelijk woonschepen te
parkeren. Zo kwam er ruimte in de grachten om te baggeren en om de
doorvaart voor de baggerpontons en de afvoer van bagger mogelijk te
maken.
Kosten
Het baggeren van de Diepenring is een onderdeel van het gehele project
om de stadswateren schoon te maken. In 2001 is het gehele project
geraamd op 18,5 miljoen, waarvan 8 miljoen door de lokale overheden en
10,5 miljoen door het Ministerie van VROM. Daarmee kan de voorgenomen
hoeveelheid van 360.000 m ³ vervuild slib uit het project Sanering
stadswateren worden verwijderd. Deze hoeveelheid is voor 80% bereikt
na het baggeren van de Hunzehaven, een stukje Eemskanaal, Reitdiep,
Balkengat, Oosterhamrikkanaal, vijvers Noorderplantsoen, Oude
Winschoterdiep Noordzijde, de Diepenring, Noorderhaven, Oosterhaven,
Zuiderhaven en het Verbindingskanaal.
Met 7,5 miljoen extra subsidies van het Ministerie van VROM (wet
Bodembescherming) en Ministerie van Verkeer en Waterstaat
(Subbiedgeld) en met extra geld van de lokale overheden kunnen de
resterende geplande locaties gebaggerd worden: Helperdiep, Oude
Winschoterdiep Zuidzijde, stukje Eemskanaal, Hoendiep en het
Eendrachtskanaal.
Alleen het baggeren van de Scandinavische havens kan niet meer uit het
budget gefinancierd worden en zal worden uitgesteld. Dit baggerwerk is
overigens pas zinvol als er geld beschikbaar komt voor het baggeren
van het Eemskanaal en het Winschoterdiep. Deze wateren hebben een open
verbinding met elkaar en de havens lopen vrij snel vol met slib uit
het Winschoterdiep.
Tijdens het baggerwerk in 2002 bleek de hoeveelheid baggerslib al
groter te zijn, bij riooloverstorten werd asbest aangetroffen en ook
werd veel meer grof vuil boven water gehaald dan tevoren was geschat.
Vanaf 2003 is een kostenreductie gerealiseerd van circa 10%, door
deelprojecten beter op elkaar af te stemmen en door betere
contractvorming.