Waterschap Noorderzijlvest


Baggerwerk stadswateren Groningen klaar
2-6-2005

Waterbodem Diepenring schoon

In één jaar tijd is de Diepenring in de stad Groningen uitgebaggerd. Alle bagger is nu zoveel mogelijk tot op de vaste bodem verwijderd. Door het verwijderen van deze zeer vervuilde sliblaag zal ook de waterkwaliteit aanzienlijk verbeteren. Het project Waterbodemsanering Stadswateren Groningen is uitgevoerd door de waterschappen Hunze en Aas en Noorderzijlvest en de gemeente en provincie Groningen. Omdat de meeste wateren die gebaggerd zijn of worden in het beheersgebied liggen van het buurwaterschap Hunze en Aas, is de uivoering van dit project door dit waterschap geleid.

Het uitbaggeren van de Diepenring was het lastigste onderdeel van het gehele saneringsproject van de stadswateren in Groningen. De grachten zijn nauw en er liggen veel woonschepen die ook regelmatig verplaatst moesten worden. Dit was een kostbare en tijdrovende klus. Ook lag hier het meest vervuilde slib en veel grof vuil als fietsen, winkelkarretjes, koelkasten, vloerbedekking e.d. Mede dankzij de inzet van de baggeraannemerscombinatie Oosterhof- Holman/Boskalis is het werk ruimschoots binnen de geplande tijd uitgevoerd.

onthulling van het waterkunstwerk in het verbindingskanaal bij het groninger museum Het project is op 1 juni afgesloten met de onthulling van een waterkunstwerk in het Verbindingskanaal bij het Groninger Museum. Dit kunstwerk wordt namens de vier samenwerkende partijen aangeboden aan de stad.

Waterkunstwerk
Wethouder Martine Visser heeft dit waterkunstwerk onthuld en namens de stad Groningen in ontvangst genomen. Het kunstwerk symboliseert de inspanningen van de vier organisaties die de sanering van de stadswateren mogelijk hebben gemaakt.

Betere waterkwaliteit
De bodem is schoon, bevat geen vervuilende stoffen meer en de waterkwaliteit is zodanig verbeterd, dat zich weer een goed ecosysteem kan ontwikkelen. Er kunnen weer planten groeien en vissen kunnen er goed leven. Het aanzien van de grachten is verbeterd. Met de plaatsing van dit ecologische waterkunstwerk hopen we inwoners en bezoekers van de stad bewust te maken van het belang van een goede waterkwaliteit.

Noodzaak baggeren
Het baggeren wordt uitgevoerd om verontreinigd slib op te ruimen. Om gezonde watersystemen te bereiken en om te voorkomen dat de waterbodems opnieuw vervuilen, zijn vervuilde bedrijfsterreinen gesaneerd, riooloverstorten afgesloten of voorzien van een overstortdrempel en milieudelicten strenger aangepakt.

Verplaatsen woonschepen
Het zeer zorgvuldig verplaatsen van de vele woonschepen in dit binnenstedelijk baggerproject was een extra opgave. In de Diepenring zijn in totaal 180 woonschepen verplaatst. In de Oosterhaven is een drijvende steiger in gebruik genomen om tijdelijk woonschepen te parkeren. Zo kwam er ruimte in de grachten om te baggeren en om de doorvaart voor de baggerpontons en de afvoer van bagger mogelijk te maken.

Kosten
Het baggeren van de Diepenring is een onderdeel van het gehele project om de stadswateren schoon te maken. In 2001 is het gehele project geraamd op 18,5 miljoen, waarvan 8 miljoen door de lokale overheden en 10,5 miljoen door het Ministerie van VROM. Daarmee kan de voorgenomen hoeveelheid van 360.000 m ³ vervuild slib uit het project Sanering stadswateren worden verwijderd. Deze hoeveelheid is voor 80% bereikt na het baggeren van de Hunzehaven, een stukje Eemskanaal, Reitdiep, Balkengat, Oosterhamrikkanaal, vijvers Noorderplantsoen, Oude Winschoterdiep Noordzijde, de Diepenring, Noorderhaven, Oosterhaven, Zuiderhaven en het Verbindingskanaal.

Met 7,5 miljoen extra subsidies van het Ministerie van VROM (wet Bodembescherming) en Ministerie van Verkeer en Waterstaat (Subbiedgeld) en met extra geld van de lokale overheden kunnen de resterende geplande locaties gebaggerd worden: Helperdiep, Oude Winschoterdiep Zuidzijde, stukje Eemskanaal, Hoendiep en het Eendrachtskanaal.

Alleen het baggeren van de Scandinavische havens kan niet meer uit het budget gefinancierd worden en zal worden uitgesteld. Dit baggerwerk is overigens pas zinvol als er geld beschikbaar komt voor het baggeren van het Eemskanaal en het Winschoterdiep. Deze wateren hebben een open verbinding met elkaar en de havens lopen vrij snel vol met slib uit het Winschoterdiep.

Tijdens het baggerwerk in 2002 bleek de hoeveelheid baggerslib al groter te zijn, bij riooloverstorten werd asbest aangetroffen en ook werd veel meer grof vuil boven water gehaald dan tevoren was geschat. Vanaf 2003 is een kostenreductie gerealiseerd van circa 10%, door deelprojecten beter op elkaar af te stemmen en door betere contractvorming.