Nederlands FTV wordt Europees Zoomin
AMSTERDAM, 20050601 -- FTV wijzigt zijn naam in Zoomin. FTV is in 2000 als FinanceTelevision gestart met het 'uitzenden' van tv-items op internet. Gedurende de afgelopen tweeëneenhalf jaar is het aanbod uitgebreid met de nieuwsrubrieken binnenland, buitenland, sport, film, opmerkelijk en trends.Het bedrijf is nu veruit marktleider met meer dan 3.500.000 bekeken videonieuws items per maand op ruim 30 sites in Nederland, waaronder nagenoeg alle grote sites als Telegraaf, de Volkskrant, Nu.nl, Chello, @home, AOL, MSN, Tiscali, Voetbal International, Versatel, Kennisnet en Alex.
De naam Zoomin is gekozen om inhoud te geven aan de kernactiviteit van de videonieuwsdienst: de internet bezoeker de mogelijkheid geven in te zoomen op het nieuws dat hij of zij wil zien.
In Nederland verwacht Zoomin dit jaar te groeien naar meer dan 45 miljoen bekeken videonieuws items. Daarbij is Zoomin onlangs gestart in België, met videonieuws op de sites van De Standaard, Het Nieuwsblad, Chello en Le Soir. Twee maanden na de introductie bedraagt het bezoekerstal al 450.000 per maand. De distributie in België zal de komende maanden worden uitgebreid. In juni zal Zoomin starten in Frankrijk en in de loop van dit jaar ook in Duitsland, Scandinavië, Spanje en Groot-Brittannië.
Zoomin produceerde vorig jaar meer dan 5.000 verschillende nieuwsitems en verwacht dit jaar een verdere groei, zowel in het aantal rubrieken als in het aantal items. Om dit mogelijk te maken is de directie van Zoomin uitgebreid met topnieuwsman Marck Feller. Feller was medeoprichter van Cameo Media (Mediabedrijf van het jaar 2001) en producent van het SBS-programma Hart van Nederland. De afgelopen drie jaar was hij algemeen directeur bij Medical Multi Media (MMM), onderdeel van ID-TV, met onder meer de programma's Vinger aan de Pols en de Donorshow.