KNMG

Repareer zorginhoudelijke gebreken in Zorgverzekeringswet!

Deze week stuurde de KNMG, samen met alle federatiepartners, een brandbrief naar de Vaste Kamercommissie van Volksgezondheid van de Tweede Kamer. Daarin roept de federatie KNMG op om een aantal onnodige verslechteringen in het ontwerp Zorgverzekeringswet, met name op het vlak van de patiëntenzorg en de beroepsuitoefening, weg te nemen.

DE KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE MAATSCHAPPIJ TOT BEVORDERING DER GENEESKUNST IS DE ORGANISATIE VAN EN VOOR ARTSEN IN NEDERLAND

Aan de leden van de Vaste Kamercommissie
voor Volksgezondheid Welzijn en Sport
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

ONDERWERP
Ernstige gebreken in de Zorgverzekeringswet en het Besluit zorgverzekering die gerepareerd dienen te worden

UTRECHT 25 mei 2005

Geachte Commissieleden,
REFERENTIE LWi / 05-10304 De invoering van de Zorgverzekeringswet (ZVW) en het bijbehorende Besluit zorgverzekering zoals die nu voorliggen, zullen naast verbeteringen ook verslechteringen opleveren. De KNMG heeft daar al meermalen op gewezen. BIJLAGEN De verbeteringen t.o.v. het huidige zorgverzekeringsstelsel zijn in onze ogen de -

integratie van de huidige ziekenfonds- en particuliere ziektekostenverzekering in één basisverzekering met acceptatie-, verzekerings- en zorgplicht voor alle verzekerden, en meer verantwoordelijkheid en keuzemogelijkheden voor patiënten en KNMG verzekerden. Lomanlaan 103 Postbus 20051 3502 LB Utrecht De ZVW kent echter ook een aantal verslechteringen t.o.v. het huidige

verzekeringsstelsel; deze liggen niet op het vlak van de verzekeringen, maar op het

vlak van de patiëntenzorg en de beroepsuitoefening. Gebreken in de conceptteksten TELEFOON van ZVW en Besluit zullen negatieve consequenties voor de patiëntenzorg en 030-28 23 234 beroepsuitoefening hebben als deze niet gerepareerd worden. Met deze brief vraagt

de federatie KNMG (nogmaals) dringend uw aandacht voor deze gebreken.

Vanuit het perspectief van de kwaliteit en toegankelijkheid van de gezondheidszorg FAX 030-28 23 326 constateren wij ernstige gebreken op de volgende onderdelen:

1. Onvoldoende garantie voor de borging van de privacy van verzekerden

2. Mogelijke beperking van de vrije artsenkeuze E-MAIL l.wigersma@fed.knmg.nl 3. Versnippering van de eerstelijns medische zorg 4. Onvoldoende borging van de poortwachtersfunctie

5. Gevaar van risicoselectie ten gevolge van imperfecties m.b.t. de vereveningskas

6. Problematiek van mensen die zich niet verzekeren en mensen met een te hoog WEBSITE www.knmg.nl eigen risico

In de bijlagen 1 t/m 6 van deze brief vindt u onze concrete voorstellen voor

amenderende moties en/of een toelichting. REKENINGNUMMER= Bank 45.64.48.969 Giro 58083

Wij constateren dat het Ministerie sterk focust op de oplossing van de verzekeringstechnische problemen, en voorbij lijkt te gaan aan de door ons opgesomde zorginhoudelijke problemen. Daarom verzoeken wij uw commissie vriendelijk doch dringend om de Minister te verzoeken, onze zorgen m.b.t. de opgesomde inhoudelijke gebreken middels concrete tekstwijzigingen in de ZVW en het Besluit zorgverzekering weg te nemen.

Uiteraard zijn wij graag bereid tot het geven van een nadere toelichting of nadere informatie.

Hoogachtend,

Mede namens
Landelijke vereniging voor Artsen in Dienstverband (LAD) Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV)
Orde van Medisch Specialisten (Orde)
UTRECHT Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB) 25 mei 2005 Nederlandse Vereniging voor Verpleeghuisartsen (NVVA) Nederlandse Vereniging voor Verzekeringsgeneeskunde (NVVG) REFERENTIE LWi / 05-10304

BIJLAGEN
---

P.C.H.M. Holland, arts
voorzitter KNMG

Bijlage 1: Onvoldoende borging van de privacy van verzekerden

In deze bijlage treft u aan een suggestie van de KNMG in verband met het Voortgezet Algemeen Overleg ontwerpbesluit Zorgverzekering dat binnenkort wordt gehouden. De KNMG dankt u bij voorbaat voor uw aandacht voor deze teksten en is indien gewenst graag bereid nadere informatie te verstrekken.

Concept amenderende motie privacy 1

overwegende, dat in artikel 87 de wettelijke basis voor gegevensverstrekking wordt gecreëerd die noodzakelijk is voor de uitvoering van de wet;

overwegende, dat het belangrijk is dat klip en klaar is wat `noodzakelijke gegevensverstrekking' precies betekent bij declaraties;

overwegende, dat criteria dienen te worden opgesteld die bepalen of verstrekking van een bepaald persoonsgegeven over de gezondheid van de patiënt noodzakelijk is in de gegeven omstandigheden;

overwegende, dat deze lijst met criteria dient te zijn gebaseerd op de uitkomsten van het overleg tussen het Ministerie van VWS, het College Bescherming Persoonsgegevens en partijen in het veld;

overwegende, dat een dergelijke constructie ook een concrete opsomming dient op te leveren van persoonsgegevens die aan de criteria voldoen;

overwegende, dat tussentijdse aanpassingen van de criteria mogelijk zijn;

vraagt de regering een motie uit te voeren betreffende artikel 87, lid 6 alsof het om een amendement gaat en daartoe een novelle in te dienen waarbij artikel 87, lid 6 te wijzigen voor 1 januari 2006 in:

Artikel 87, lid 6
Bij Ministeriële regeling wordt bepaald:
a. de criteria aan de hand waarvan wordt bepaald tot welke gegevens de verplichting bedoeld in het eerste of tweede lid zich uitstrekt; b. tot welke gegevens de verplichting bedoeld in het eerste en tweede lid zich uitstrekt gelet op de onder a genoemde criteria; c. welke wijze gegevens, bedoeld in het eerste of tweede lid, worden verstrekt; d. volgens welke technische standaarden elektronische gegevensverstrekking plaatsvindt;
e. aan welke beveiligingseisen elektronische gegevensverstrekking voldoet.

Concept amenderende motie privacy 2

overwegende, dat verdere uitwerking van het `noodzakelijkheidsvereiste' bij andere doeleinden waarvoor verzekeraars van zorgaanbieders gegevens opvragen (materiële controle, fraudebestrijding, doelmatigheidsonderzoek e.d.) noodzakelijk is;

overwegende, dat het van groot belang is om de privacy van patiënten in voldoende mate te waarborgen;

vraagt de regering een motie uit te voeren betreffende artikel 87, lid 3 alsof het om een amendement gaat en daartoe een novelle in te dienen waarbij artikel 87 lid 3 voor 1 januari 2006 wordt gewijzigd in:

artikel 87, lid 3
De zorgaanbieder, bedoeld in het eerste of tweede lid, verstrekt een door Onze Minister aangewezen persoon bij ministeriële regeling omschreven, voor de uitvoering van deze wet noodzakelijke persoonsgegevens, waaronder persoonsgegevens betreffende de gezondheid als bedoeld in de Wet bescherming persoonsgegevens. Bedoelde ministeriële regeling wordt gebaseerd op het `protocol materiële controle door zorgverzekeraars' zoals opgesteld in het overleg tussen ZN, NPCF en CBP en geaccordeerd door het CBP en partijen in het veld.


---

Bijlage 2: Mogelijke beperking van de vrije artsenkeuze

Met name in de huisartsenzorg is in verband met de vereiste laagdrempeligheid van deze voorziening en haar integrale benadering van gezondheidsproblemen de continuïteit van de arts-patiënt-relatie in grote mate voorwaardenscheppend voor de kwaliteit van de zorg. Daarom dient de Zorgverzekeringswet de vrije huisartsenkeuze te waarborgen.

Selectieve contractering van medisch specialistische zorg door zorgverzekeraars kan ook problemen opleveren. Selectieve contractering van medisch specialistische zorg door zorgverzekeraars mag er nooit toe leiden dat de zorg van niet-gecontracteerde medisch specialisten financieel ontoegankelijk wordt door patiënten. Van patiënten kan wel een financiële bijdrage worden gevraagd als zij een niet-gecontracteerde medisch specialist consulteren, maar een dergelijke financiële bijdrage moet wel betaalbaar zijn voor patiënten.

Wij vrezen dat er straks te veel kosten in rekening zullen worden gebracht door de verzekeraar als een verzekerde een niet-gecontracteerde medisch specialist heeft bezocht. De ZVW dient meer zekerheid te bieden over de inhoud van het restitutiebesluit. Er is wel eens gezegd dat de bijdrage van patiënten niet boven de 10% uit zal komen, maar dat is nergens goed vastgelegd. Bovendien is 10% van tienduizenden euro's nog steeds een te hoog bedrag.


---

Bijlage 3: Versnippering van de eerstelijns medische zorg

In deze bijlage treft u aan een suggestie van de KNMG in verband met het Voortgezet Algemeen Overleg ontwerpbesluit Zorgverzekering dat binnenkort wordt gehouden. De KNMG dankt u bij voorbaat en is indien gewenst graag bereid nadere informatie te verstrekken.

Concept amenderende motie integrale eerstelijnszorg

overwegende, dat in de Nota van Toelichting bij het ontwerp-Besluit zorgverzekering niet wordt uitgewerkt wat onder `integrale eerstelijnszorg' wordt verstaan;

overwegende, dat samenhang van medische zorg in de eerstelijn conform artikel 10 van de Zorgverzekeringswet noodzakelijk is;

overwegende, dat de voorgestelde bepaling de functionele omschrijving van de verzekeringsaanspraken in tact laat;

vraagt de regering een motie uit te voeren betreffende artikel 2.4, lid 1 alsof het om een amendement gaat en artikel 2.4, lid 1 te wijzigen door een punt h toe te voegen:

Artikel 2.4
1.h. Een basisaanbod van zorg "zoals huisartsen die plegen te bieden" (artikel 10 Zorgverzekeringswet) dient integraal bij één zorgaanbieder te worden gecontracteerd.


---

Bijlage 4 : Onvoldoende borging van de poortwachtersfunctie

In deze bijlage treft u aan een suggestie van de KNMG in verband met het Voortgezet Algemeen Overleg ontwerpbesluit Zorgverzekering dat binnenkort wordt gehouden. De KNMG dankt u bij voorbaat en is indien gewenst bereid nadere informatie te verstrekken.

Concept amenderende motie poortwachtersfunctie

Overwegende, dat voor de kwaliteit van de zorg (integrale visie op de zorgvraag en samenhang van het zorgaanbod) en doelmatigheid van de zorg (komt de patiënt bij het juiste medisch specialisme terecht), verankering in een algemene maatregel van bestuur van de poortwachtersfunctie van de eerstelijnszorg essentieel is;

overwegende, dat de voorgestelde bepaling de functionele omschrijving van de verzekeringsaanspraken in tact laat;

vraagt de regering een motie uit te voeren betreffende artikel 2.4 lid 1 alsof het om een amendement gaat en artikel 2.4 lid 1 te wijzigen door een punt g toe te voegen:

Artikel 2.4
1.g De toegang tot de zorg zoals medisch specialisten die plegen te bieden en die geen acuut medisch specialistisch ingrijpen wettigt, komt tot stand door een verwijzing van een hiertoe bekwaam en bevoegd eerstelijnszorgverlener


---

Bijlage 5: Gevaar van risicoselectie ten gevolge van imperfecties m.b.t. de vereveningskas

De laatste tijd bereiken de KNMG verontrustende signalen dat de beoogde risicovereveningskas de meerkosten voor zorgverzekeraars voor 30% van de diagnosen onvoldoende compenseert. Als dat werkelijk het geval is, wordt het gevaar op risicoselectie te groot. Hier dient een adequate oplossing voor gevonden te worden.


---

Bijlage 6: Problematiek van mensen die zich niet verzekeren en mensen met een te hoog eigen risico

Binnen het kader van de Zorgverzekeringswet dient een financieel vangnet te worden gespannen voor de psychisch kwetsbare (bijvoorbeeld psychiatrische patiënten) en/of sociaal kwetsbare (bijvoorbeeld analfabeten, niet-Nederlands-sprekenden, enz.) en/of financieel kwetsbare (bijvoorbeeld bijstandsmoeders) personen in onze samenleving.

Enerzijds kan psychische, sociale en/of financiële kwetsbaarheid de reden zijn dat mensen zich niet verzekeren of een te hoog vrijwillig eigen risico afsluiten, anderzijds beschikken juist deze verzekerden niet over de financiële middelen om aan eigen betalingen of boetebetalingen i.v.m. onderverzekering te voldoen.

Er dient een financiële vangnetregeling te komen, voordat zich financiële en/of zorginhoudelijke calamiteiten hebben voorgedaan.


---


---- --