Gemeente Uithoorn

Voorwoord van de burgemeester

Dit is het tweede burgerjaarverslag dat u in deze vorm van mij ontvangt. Het gaat over de contacten die u als individuele burger in 2004 met de gemeente, dus ambtelijke organisatie, raad en B&W heeft over tal van onderwerpen: van bijvoorbeeld paspoort tot inzage in het bestemmingsplan in uw directe omgeving, het vernieuwen van uw straat tot een bezwaar over een genomen besluit, over het krijgen van subsidie, maar ook uw argumentatie tegen voorgestelde bezuinigingen. Het gaat echter niet in op de inhoudelijk kant, zoals bijvoorbeeld een gewoon jaarverslag en ook niet op uw waardering over deze contacten.

In oktober 2004 heeft de gemeente het bureau Move Research opdracht gegeven een onderzoek te houden naar o.a. die klanttevredenheid. Dit onderzoek heeft vele bruikbare ideeën voor verbeteringen opgeleverd. Omdat de gemeente in 2004 ook een groot onderzoek heeft laten uitvoeren naar bezuinigingsmogelijkheden heeft de uitwerking van deze verbeterideeën stilgelegen.

Het is de verwachting dat in de tweede helft van 2005 een redelijk totaalbeeld zal ontstaan van de consequenties van de bezuinigingen. Daarna kunnen we de schouders weer zetten onder het vervoorbereiden van besluiten over en invoeren van verbeteringen.

Vaak wordt gesteld dat "de burger" niet betrokken is bij de lokale politiek. Gelukkig heeft "de burger" van Uithoorn zich in 2004 niet onbetuigd gelaten als het gaat om zaken die hij of zij belangrijk vond voor zichzelf of voor Uithoorn in het algemeen. Zo was er bij de behandeling van en besluitvorming over het bestemmingsplan landelijk gebied was er grote publieke aandacht, omdat er voor velen ook ingrijpende gevolgen aan vast zitten.

Gedurende het laatste halfjaar 2004 was u ook zeer geïnteresseerd in het bezuinigingsonderzoek. Om in 2008 weer een sluitende begroting te hebben, en ook financiële ruimte om nieuw beleid te kunnen ontwikkelen, stond de raad voor de opgave drie miljoen euro aan structurele bezuinigingen te realiseren. Omdat de besluitvorming over de bezuinigingsvoorstellen in februari 2005 heeft plaatsgevonden en in de loop van 2005 inzicht ontstaat in de uitwerking van deze bezuinigingen zal hier in het burgerjaarverslag 2005 uitgebreid aandacht aan worden besteed. Wel is duidelijk dat de betrokkenheid van u als burger zeker invloed heeft gehad op de uiteindelijke uitkomsten.

In het voorwoord van het burgerjaarverslag 2003 wees ik u al op het belang dat burgers zoveel mogelijk betrokken worden bij het maken van beleid en de uitvoering daarvan door of onder verantwoordelijkheid van de gemeente. Ik noemde daarbij o.a. het regelmatig houden van informatieavonden en de campagne met als thema "We kunnen het niet alleen." Deze campagne voeren we ook in 2005. U vindt de advertenties op de gemeentepagina van de Nieuwe Meerbode. Foto's die hiervoor gebruikt zijn staan ook in dit verslag. En u vindt daar natuurlijk ook informatie over hoorzittingen, inspraakavonden en andere mogelijkheden om uw ideeën ter kennis te brengen van de raad, het college en de ambtenaren. Buurtbeheer is zo'n mogelijkheid voor u om invloed uit te oefenen op uw directe woonomgeving. Inspraak van kinderen bij de inrichting van nieuwe speelplekken is dat ook.

U correspondeert veel met ons, ook via e-mail. Blijkbaar vindt u het college toegankelijk genoeg want het in 2004 ingevoerde collegespreekuur heeft zich in het geheel niet kunnen verheugen in uw aandacht.

---

Het toegesneden raken en blijven op uw wensen is een continue proces. Dat proces kan alleen succesvol zijn als u ons daarin kritisch wilt blijven stimuleren.

Berry Groen
Burgemeester Uithoorn


---

Burgerjaarverslag 2004

Algemeen

Klachtenregeling

De gemeente Uithoorn is aangesloten bij het instituut van de Nationale ombudsman. Van deze externe klachten mogelijkheid is in 2004 eenmaal gebruik gemaakt door een inwoner van de gemeente Uithoorn. De ombudsman heeft nog geen uitspraak in deze zaak gedaan.

Overzicht afhandeling klachten

In 2004 zijn er 14 klachten geregistreerd (in 2003 waren dit er 22) gericht op een handeling van het bestuursapparaat van de gemeente Uithoorn

Overzicht afhandeling klachten
2004 2003 Gegrond 8 11 Ongegrond 1 8 Deels gegrond/deels ongegrond 2 2 Naar interne klachtencommissie 1 (daar gegrond verklaard) Ingetrokken 2
Niet in behandeling genomen 1
Totaal 14 22

Overzicht inhoud klachten
Niet beantwoorden binnen de termijn 6 Niet nakomen afspraak 1 Onjuiste behandeling 6 Overig 1

Bezwaar- en beroepschriften
Elk jaar wordt een overzicht samengesteld van de ontvangen bezwaarschriften. De bezwaarschriften die zich richten tegen WOZ-beschikkingen, belastingaanslagen en tegen besluiten van de raad zijn buiten beschouwing gelaten. In totaal zijn er in 2004 70 bezwaarschriften ingediend. In 2003 waren dat er 47 en in 2002 108 (waarvan 40 tegen het voorbereidingsbesluit Legmeer-West. Van de 70 bezwaarschriften hielden er 13 verband met het besluit van het college tot het verlenen van een bouwvergunning voor het zorgcomplex in de Valeriuslaan. Deze bezwaarschriften zijn allen ongegrond, dan wel kennelijk niet ontvankelijk verklaard.

Overzicht afhandeling bezwaren
2004 2003 Gegrond 10 8 Ongegrond 34 25 Niet ontvankelijk 7
Deels gegrond/deels ongegrond 5 2 Ingetrokken 3 5 Nog in behandeling 1 7

Totaal 60 47


---

Rampenoefeningen
In 2004 is een gemeentelijke rampenoefeningen georganiseerd.

Halt
Halt is een initiatief van het ministerie van Justitie, gemeenten en politie. Halt levert een bijdrage aan de preventie en bestrijding van jeugdcriminaliteit. Uitgangspunt voor de werkwijze van Halt is dat het tolereren van ongewenst en strafbaar gedrag eigenlijk een beloning is. Door niet op te treden, lijkt het of dit gedrag geaccepteerd wordt en kan het zich herhalen of verergeren.
Met de Halt-afdoening wil Halt daarom kinderen en jongeren een duidelijk signaal geven dat strafbaar gedrag niet wordt geaccepteerd. Halt is daarnaast actief op verschillende gebieden die jeugd-criminaliteit helpen voorkomen zoals advisering, voorlichting en andere preventieactiviteiten.
Elke gemeente in Nederland maakt gebruik van de diensten van Halt, zo ook onze gemeente die is aangesloten bij Bureau Halt Amsterdam ­ Amstelland. De Halt-afdoening
Jongeren van 12 tot 18 jaar, die door de politie zijn aangehouden voor bijvoorbeeld vernieling, (winkel)diefstal of overlast met vuurwerk kunnen de keus krijgen: naar Justitie of naar Halt. Via een Halt-afdoening kunnen jongeren weer rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met Justitie. De uitvoering van de Halt-afdoening is in de wet geregeld.
In 2004 hebben er 35 Haltafdoeningen plaatsgevonden. Dit is precies evenveel als in 2003. Van de aangehouden jongeren waren in 2004 29 jongens en 6 meisjes.

Aansprakelijkstellingen
In 2004 is de gemeente 46 keer aansprakelijk gesteld voor geleden schade.

Lang niet alle aansprakelijkstellingen leiden tot uitbetaling van de geleden schade door de gemeente. Veelal worden schades veroorzaakt door aannemers die werkzaamheden voor de gemeente uitvoeren. De betreffende aansprakelijkstellingen worden dan in overleg met de betreffende aannemer doorgestuurd. Het is niet bekend of de doorgestuurde zaken tot betaling hebben geleid.

Inhoud aansprakelijk- Aantal Toege- Afge- Inge- Doorge- Nog in be- stelling gewezen wezen trokken stuurd handeling aan derden Schade aan auto door 6 4 1 1 slecht wegdek
Schade aan auto anders 14 2 6 1 3 2 Schade met (brom-)fiets 9 1 4 1 3 door slecht wegdek
Schade door werkzaam- 8 1 2 4 1 heden
Stormschade 3 1 2 Val over stoeptegel 2 1 1 Diversen 4 1 1 1 1

Totaal 46 11 15 4 9 7


---

Verkiezingen

Op 10 juni 2004 vonden de verkiezingen voor de leden van het Europees Parlement plaats. De uitslag in Uithoorn was als volgt:

Lijst Omschrijving Eur.Parl. 1994 Eur.Parl. 1999 Eur.Parl. 2004 AbsoluutProcentAbsoluutProcentAbsoluut Procent
1 CDA-Europese Volkspartij 1.992 27,7 1.311 21,7 1.764 22,0
2 P.v.d.A/Europese Sociaaldemocraten1.435 20,0 1.170 19,4 1.671 20,8
3 VVD-Europese Liberaal-Democraten 2.152 30,0 1.898 31,4 1.570 19,6
4 GROENLINKS 242 3,4 779 12,9 599 7,5
5 ChristenUnie-SGP (SGP-GPV-RPF) 150 2,1 140 2,3 112 1,4
6 Democraten 66 (D66) 921 12,8 378 6,3 403 5,0
7 SP (Socialistische Partij) 46 0,6 185 3,1 429 5,3
8 Democratisch Europa 21 0,3
9 LEEFBAAR EUROPA 18 0,2
10 Partij voor het Noorden 12 0,2
11 Nieuw Rechts 32 0,4
12 Europa Transparant 693 8,6
13 Lijst Pim Fortuyn (LPF) 327 4,1
14 Partij voor de Dieren 347 4,3
15 Respect.Nu 19 0,2 Overige (totaal voorgaande verk.) 60 0,8 185 3,1 TOTAAL (incl. blanco) 8.029 Opkomstpercentage 37,9 30,9 40,4


---

Gemeenteraad

Om efficiënter en slagvaardiger te vergaderen heeft de raad in 2004 besloten tot een nieuwe werkwijze, die op 1 oktober 2004 is ingegaan. De voorheen bestaande raadscommissies zijn afgeschaft en de raad vergadert voortaan elke twee weken op donderdag. De raadsvergadering nieuwe stijl bestaat uit drie onderdelen: Informatief beraad (informatievoorziening en eerste meningsvorming), het politieke debat en de stemming. Op de tussenliggende donderdagen kan de raad in een extra zitting Informatief Beraad bijeenkomen om onderwerpen voor te bereiden voor behandeling of zich te laten informeren over bestuurlijke en maatschappelijke ontwikkelingen. Voorlopig gaat het om een proef die duurt tot de samenstelling van de nieuw gekozen raad in maart 2006 en die in het najaar van 2005 geëvalueerd zal worden.

Presidium van de gemeenteraad
Het presidium heeft een sturende rol in het behandelingsproces van de raad: daar komen alle inkomende stukken voor de raad eerst terecht. Het presidium adviseert bij elk voorstel volgens welke stappen en welke planning behandeling plaats zal vinden. Het presidium bestaat uit:
Mevrouw H.L. Groen (voorzitter van de raad); de heer ing. J. Koster (plaatsvervangend voorzitter van de raad); mevrouw G. Veninga (fractievoorzitter CDA); de heer J.A.E. Boskeljon (fractievoorzitter PvdA).
Plaatsvervangend lid zijn: de heer J.A.J. Verheijen (fractievoorzitter VVD) en de heer P.A.M. Timmer (fractievoorzitter D66)

Insprekers 2004

Raad 5 · Wet Werk en Bijstand
· De Scheg
· Minerale Olie en
· Rapportage Rijnconsult (2) Raadscommissie RLM 3 · Regionale aangelegenheden
· Europarei
· Bestemmingsplan Bedrijven terrein Uithoorn 3e Herziening 1995 Raadscommissie BWOZ 4 · Bouwstenen ouderen en gehandicapten
· Wet Werk en Bijstand (2)
· Interne controle en beleidsverslag Abw, IOAW, IOAZ en WIW Raadscommissie BV Geen insprekers
Extra Informatief Beraad 30 · Landelijk gebied (29)
· Legmeer West (1)


---

Portefeuilleverdeling burgemeester en wethouders

Burgemeester: mevrouw H.L. Groen (GroenLinks)
algemene bestuurszaken
openbare orde en veiligheid
politie
brandweer
rampenbestrijding
intergemeentelijke samenwerking
ROA
Amstelland-Meerlandenoverleg
personeelszaken en organisatie

· automatisering

· volksgezondheid en milieu

· maatschappelijke dienstverlening

· GGD

· reiniging

· Schiphol

· kunst en cultuur

· bibliotheek

· kunstencentrum De Hint

Wethouder: mevrouw R.B. de Leeuw-Vromen (VVD)
eerste loco-burgemeester


· financiën en control

· economische zaken

· handel en ambacht

· agrarische zaken

· nutsbedrijven

· welzijnszaken/ sociaal culturele zaken

· opbouwwerk

· emancipatie

· club- en buurthuiswerk

· dierenbescherming

· vrijwilligerswerk

· groenvoorzieningen

· buurtbeheer

· speelvoorzieningen

· begraafplaatsen en uitvaartvoorzieningen

Wethouder: G.K. Verbruggen (Gemeentebelangen)
tweede loco-burgemeester


· ruimtelijke ordening en woningbouw

· streek- en bestemmingsplannen

· bouwgrondexploitatie

· bouw- en woningtoezicht

· volkshuisvesting

· verkeer en infrastructuur

· openbare werken

---


· openbare verlichting
(vervolg portefeuille wethouder Verbruggen)

· riolering

· verkeer

· jeugd- en jongerenbeleid

· sport en recreatie

· kinderboerderij

Wethouder: mevrouw drs. M.M.C.M. Oudshoorn-van Egmond (CDA) derde loco-burgemeester


· ouderenbeleid

· verpleegzorg

· ouderenzorg

· gehandicaptenbeleid

· WVG

· jeugdzorgbeleid

· sociale zaken

· minderheden

· arbeidsmarktzaken

· onderwijs

· kinderopvang van peuterspeelzaal tot buitenschoolse opvang
· volwasseneneducatie

· communicatie

· voorlichting

· mediabeleid


---

Bestuur

De agenda van de burgemeester

Een groot deel van de dagelijkse activiteiten betreft incidenteel en regulier overleg met mensen, groepen en organisaties, intern en extern.

Globaal zijn deze gesprekken onder te verdelen in:
1. Algemeen

2. Representatie gemeente Uithoorn

3. Afvaardiging/bestuurlijke deelname/hoorzittingen
4. Portefeuille-overleggen

5. Openbare orde en veiligheid

6. Regio-deelname en gemeenschappelijke regelingen
7. B&W- en vergaderingen van en met de raad
8. Interne werkoverleggen

Ad 1

Carnegie heldenfonds
Een tweetal personen heeft uit handen van de burgemeester de carnegie-medaille ontvangen omdat zij tijdens de kerst in 2003 op de Noorddammmerweg in Uithoorn een gezin uit Aalsmeer van de verdrinkingsdood hebben weten te redden.

Nederlands Genootschap van Burgemeesters:
Lochemconferentie en Commissie professionalisering/BMC: werkgroep Lokale Helden. In totaal deelgenomen aan zes bijeenkomsten.

Ambtsbezoek Commissaris der Koningin
De commissaris heeft in januari een werkbezoek gebracht aan het gemeentebestuur en hieraan zijn twee dagdelen besteed.

Ad 2

Bedrijfsbezoeken en andere activiteiten rond in Uithoorn gevestigde bedrijven en instellingen In 2004 heeft de burgemeester 15 bijeenkomsten bijgewoond zoals het slaan van de 1e paal, verrichten officiële opening bedrijf, onthulling stiltemonument , bijwonen opening kinderhospice Biezenwaard en officiële openingen tentoonstellingen.

Verenigingsleven en andere representatieve verplichtingen Deze representatieve activiteiten hebben bestaan uit bijvoorbeeld ontvangst van Olympische spelengangers, in ontvangst nemen van 1e exemplaar boek (2x), ontvangst Sinterklaas, uitreiking speldjes en oorkondes bij een aantal jubilarissen van verenigingen, bijwonen Kwakelse veiling, diverse prijsuitreikingen, uitreiking verkeersdiploma's, bijwonen toneelvoorstellingen, concerten, doop van een boot, onthulling van een tegel tegen zinloos geweld, startschot wielerronde, bijwonen verkiezing zakenvrouw van het jaar, huisbezoeken aan echtparen die een 50 jarig en meer huwelijksjubileum vierden, uitreiking van vier Koninklijke onderscheidingen, twee brandweeronderscheidingen en een bezoek aan een honderdjarige inwoner.

4 mei herdenking
In 2004 is het stiltemonument onthuld en voor de eerste keer heeft op dit monument de kranslegging plaatsgevonden.
Het comit 4 mei-herdenking heeft, onder voorzitterschap van de burgemeester, voorafgaand aan de herdenking 2 x vergaderd.

---

Spreekuur college
Van het in 2004 ingestelde spreekuur college heeft geen enkele burger gebruik gemaakt.

Overleg met een buurgemeente
Dit heeft in 2004 1 x plaatsgevonden en hieraan is circa 1 dagdeel besteed.

Ad 3

Hoorzittingen
Burgemeester heeft in totaal 4 hoorzittingen geleid.

Comité van Aanbeveling
Burgemeester heeft in 2004 zitting genomen in het Comité van Aanbeveling Stichting Uithoorn De Kwakel en Kikarow.
In totaal zijn hier vier bijeenkomsten voor belegd.

Burgemeester Koot Fonds
Het bestuur heeft onder haar voorzitterschap twee maal vergaderd.

VNG (college voor arbeidszaken en platform diversiteit) Hiervoor zijn drie vergaderingen bijgewoond.
Voor zover de vergaderingen niet bijgewoond konden worden is de inbreng schriftelijk geweest.

RvT Slachtofferhulp/Ons Tweede Thuis en Bureau Jeugdzorg Hiervoor zijn, hoofdzakelijk in de avonduren, acht vergaderingen bijgewoond

Ad 4

Bestuur bibliotheek en bestuur De Hint
In totaal heeft de burgemeester zeven vergaderingen geleid met hoofdzakelijk als onderwerp voortbestaan, financiën en huisvesting.

Milieucommissie AM/PMO/BHO
Hiervoor zijn bijgewoond:

1 vergadering PMOHB, 4 vergaderingen van de Milieucommissie, 4 vergaderingen van BHO,
2 x een regionale werkplan conferentie en een tweedaagse conferentie in oktober.

Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS)/Cluster Zuidoost van de CROS Circa zes CROS-vergaderingen bijgewoond en 7 clustervergaderingen geleid.

OR WOR
In het kader van hetgeen vastgelegd is in de WOR heeft de burgemeester 1 vergadering bijgewoond.

Ad 5

Rampenoefening
Er heeft onder leiding van de burgemeester een rampenoefening plaatsgevonden waaraan 1 dagdeel is besteed.

Overleg Wijkteamchef politie 2 x per maand Overleg Commandant brandweer 1 x per maand Jaarvergadering brandweer 1 x per jaar 10

Lokale driehoek en districtsdriehoek 2 x per jaar (gemiddeld) Regionaal college politie 6 x per jaar Regionale brandweer DB en AB 6 x per jaar AB GHOR (Geneeskundige hulp bij rampen) 2 x per jaar

Ad 6

ROA bijeenkomsten (Regioraad en commissievergaderingen) In totaal is hiervoor aan 15 vergaderingen deelgenomen.

Horecaoverleg Uithoorn
Het overleg met de horecaondernemers vindt twee keer per jaar plaats.

AB en DB GGD Amstelland en De Meerlanden
Hiervoor zijn in totaal 7 vergaderingen bijgewoond.

Ad 7

B&W-vergaderingen en vergaderingen van en met de raad In principe vergadert B&W iedere week op dinsdag (1 dagdeel). Daarnaast vergadert B&W in een aantal meerdaagse sessies ter voorbereiding op de begroting etc. In totaal 10 dagdelen.

Tot en met september 2004 vergaderde de gemeenteraad volgens de tot dan gebruikelijke werkwijze: 1 x per maand (behoudens in vakantietijd) raadsvergadering, waarvoor de besluitvorming werd voorbereid in een 3-tal vakcommissies:
1. Ruimte Leefbaarheid en Middelen

2. Bestuur Welzijn Onderwijs Zorg

3. Bestuurlijke Vernieuwing

Deze laatste commissie bereidde en nieuwe werkwijze voor met als belangrijkste doelen o.a. een effectievere werkwijze en voor de burgers toegankelijkere en inzichtelijker werkwijze, die ook op informele wijze contact tussen burgers en raadsleden mogelijk maakt rondom de vergadering. Ter voorbereiding van de raadsvergadering "oude stijl" vonden er 2 x per maand presidium plaats, bestaande uit 6 fractievoorzitters, burgemeester en griffier.

Vanaf oktober vindt er op elke 2e en 4e donderdag een raadsvergadering plaats die onderverdeeld is in 3 delen: Het eerste gedeelte (informatief beraad) is het deel waarin de raadsleden ingebrachte agendapunten verkennen en vaststellen of het onderwerp rijp bevonden wordt voor een politieke beoordeling en besluitvorming in een volgende raadsvergadering. In het 2e deel van de vergadering vinden de politieke debatten plaats over de ingebrachte onderwerpen en eventueel voorzien van wijzigingsvoorstellen (amendementen) en andere aanbevelingen (moties) doorgeleid naar het 3e onderdeel, de stemmingen.
In tussenliggende donderdagen kan het voorkomen dat er een extra Informatief Beraad gehouden wordt over één of meerdere onderwerpen.
Dus eigenlijk geldt vanaf oktober 2004: donderdag: Gemeentedag.

De vergaderingen van de raad worden voorbereid door een presidium bestaande uit 3 raadsleden, de burgemeester en de griffier.

Het presidium vergadert ook 2 x per maand 1 dagdeel.
1 x per maand vindt er een (oriënterende) bespreking plaats met de fractievoorzitters.


---

Resumé vergaderingen:
Burgemeester en wethouders 1 x per week Extra bijeenkomsten van B&W Totaal 10 dagen College/directievergaderingen 6 x per jaar (gemiddeld) Overleg burgemeester griffier Gemiddeld 1 x per week Overleg 1 x per maand burgemeester/gemeentesecretaris/griffier
Raad oud en nieuwe stijl 12 Presidium 24 Overleg met fractievoorzitters inclusief extra 10 vergaderingen over incidentele, actuele
onderwerpen
Commissievergaderingen oude stijl 23

Ad 8

Interne werkoverleggen

Gemeentesecretaris 1 x per week Sectordirecteur 1 x per maand Hoofd Bedrijfsvoering 1 x per maand Hoofd Buurtbeheer en Afvalinzameling 1 x per maand Hoofd Bestuur en Financiën 1 x per maand Hoofd Dienstverlening en Communicatie 1 x per maand Hoofd Infrastructuur 1 x per maand Hoofd Ruimte en Maatschappij 1 x per maand Hoofd Veiligheid Vergunningverlening en 1 x per maand Handhaving
Coördinator informatie 1 x per maand Coördinator personeelszaken 1 x per maand Coördinator juridische zaken en veiligheid 1 x per maand Coördinator bestuurszaken 1 x per maand Coördinator facilitair 1 x per maand Coördinator milieu 1 x per maand Coördinator frontoffice publiekszaken 1 x per maand Coördinator maatschappelijke zaken 1 x per maand Coördinator communicatie- en burgerzaken 1 x per maand


12

Publiekszaken

In 2004 hebben weer heel veel burgers een bezoek gebracht aan de balie van publiekszaken. Naast de betalende bezoeker, brengen per jaar gemiddeld tussen de 7.000 en 8.000 burgers een bezoek aan de balie van publiekszaken voor één van de gratis diensten, informaties of producten van publiekszaken.

Gratis diensten, informatie of producten van publiekszaken

Brandweerinfo
Folders
Gemeentegids
Huursubsidie
Hondenbelasting (aangifte)
Info begraafplaats
Info belasting/heffingen/kwijtschelding
Info bouwplannen Uithoorn
Info burgerlijke stand
Info overige overheden
Info reisdocumenten
Info rijbewijzen
Info Uithoorn algemeen
Info verkiezingen
Info/inzien bouwvergunningen
Inkomstenbriefjes
Invalidenparkeerkaart
Ja/Nee stickers
Leerlingenvervoer
Plattegrond
Receptie, poststukken e.d.
Regiotaxi pasje
Verklaring inkomen en vermogen
WoonGroepHolland-doorverwijzing
WoonGroepHolland-informatie
Info Particuliere woningverhuur
Milieukalender
Info Gemeentelijke Basisadministratie
Info declaratiefonds
Info pas 65


13

Meldingen (via Arissysteem)

In 2004 zijn er bij burgerzaken 6.561 meldingen gedaan. Deze meldingen hadden betrekking op de volgende onderwerpen:

Aansprakelijkheid 11 Media 6 Aanvraag afvalbak 122 Milieumelding 36 Afvalfout publiek 11 Olietank 0 Afvalovertreding 8 Onderwijs divers 0 APV-vergunningen 1 Onderwijsaccommodaties 4 Archief 0 Ongedierte 67 Begraafplaatsen 0 Onkruid 83 Belastingen 0 Raadsabonnement 0 Bestrating 450 Reparatie afvalbak 209 Bomen/beplanting 208 Riolering 209 Bouwzaken 6 Service burgerzaken 1 Brandweer 2 Sloten en bruggen 52 Chemisch afval 1 Sociale zaken 0 Cultuur 0 Speelvoorzieningen 36 Discriminatie 0 Sport & recreatie, beleid 36 Dode dieren 42 Sportzalen onderhoud 0 Economische zaken 0 Sportzalen verhuur 0 Gladheid 11 Stormschade 218 Graffiti 3 Straatmeubilair 258 Groen/plantsoenen 268 Tevreden klant 3 Grof vuil 6 Uitgifte openbaar groen 0 Haven 0 Verkeer/parkeren 151 Honden en katten 45 Verkiezingen 0 Kadaster 0 Voorlichting 2 Kapvergunningen 122 Welzijn divers 0 Koninklijke 0 Zwerfvuil 292 onderscheidingen
Legen afvalbak 805 Meldingen betr. grofvuil +/- 3000 e.d. * Totaal
6.561


*Thuis laten ophalen van grof huisvuil en WEB (klein wit- en bruingoed), klein chemisch afval (KCA), en koelkasten/vriezers kan na telefonische afspraak. Per grofvuildag zijn tussen de vijf en tien meldingen gedaan, per KCA-dag (klein chemisch afval) gemiddeld vijf meldingen, per koelkastendag gemiddeld twee meldingen. Twee keer per jaar kan men grof groen tuinafval laten ophalen op de zogenaamde takkendagen. Per takkendag zijn gemiddeld 25 meldingen gedaan. Per verlichtingsdag kwamen er gemiddeld 30 meldingen van kapotte lantaarns binnen.

14

Overzicht verleende burgerdiensten

Omschrijving Aantal... 2004 Burgerdiensten Aangiften vestigingen in de gemeente 1.258 Aangiften vertrekken uit de gemeente 1.293 Aangiften verhuizingen binnen de gemeente 955 Afgegeven uittreksels persoonsregister (NAW) 2.028 Afgegeven uittreksels persoonsregister 1.218 (uitgebreid)
Afgegeven afschriften burgerlijke stand 45 Afgegeven verklaringen Nederlanderschap 23 Afgegeven verklaringen van 245 inkomsten/vermogen
Afgegeven verklaringen omtrent gedrag 240 Afgegeven attestatie de vita 211 Afgegeven legalisaties 183 Afgegeven rijbewijzen 1.387 Afgegeven eigen verklaringen 436 Afgegeven reisdocumenten

- Paspoorten 4.647
- Nederlandse identiteitskaart 1.430 Afgegeven passen 65 155 Vreemdelingen- Aanvragen verblijfsvergunning (eerste 132 loket aanvraag)
Uitgereikte documenten (ook verlenging via 141 IND)
Aanragen EU/EER toetsing 29 Uitgegeven EU-stickers (zonder aanvraag 206 IND)
Burgerlijke stand Totaal aantal geboorten 374 Totaal aantal overlijden 170 Aangiften ondertrouw 105 Opgemaakte huwelijksakten 103 Opgemaakte registraties partnerschappen 19 Ontbindingen partnerschapsregistratie 9 Opgemaakte echtscheidingsakten 34 Opgemaakte geboorteakten 88 Opgemaakte overlijdensakten 92 Verzoeken naturalisaties 23 Verzoeken geslachtsnaamwijzigingen 8 Verkiezingen Kiesgerechtigden 20.171 Stembureaus 13 Begraven Capaciteit begraafplaats:

- Graven bezet 1.509
- Urnenmuur bezet 32
- Urnentuin bezet 15 Begravingen/bijzettingen 93 Bijzettingen urnenmuur 4 Afgegeven vergunningen grafbedekking 53 Grafrechten

- Afgegeven nieuwe rechten graven 40
- Afgegeven verlengingen 55


15

Samenvatting klantenonderzoek Move Research

In 2004 is een schriftelijk klanttevredenheidsonderzoek gehouden door bureau Move Research uit Weesp. Onder 3.000 Uithoornse en Kwakelse huishoudens is het onderzoek uitgezet. 690 personen hebben geantwoord.

In het onderzoek kwamen verschillende punten m.b.t. het functioneren van de gemeente aan bod. De hoofdpunten waren het functioneren van Publiekszaken en de informatieverstrekking, communicatie en betrokkenheid bij de besluitvorming.

Opvallende conclusies:

Openingstijden
Wat betreft openingstijden van het gemeentehuis geeft 70% de voorkeur aan een vrije inloop boven dienstverlening op afspraak. Van de respondenten vindt 61% het belangrijk dat het mogelijk is om een afspraak te maken voor het aanvragen of bespreken van een product.

Tevredenheid over geleverde producten of diensten
De respondenten zijn het minst tevreden over de afhandeling van een klacht of bezwaarschrift. Het meest tevreden zijn ze over het registratieproces.

Baliemedewerkers en consulenten
De meeste respondenten bezoeken een balie voor een reisdocument (42%), een rijbewijs (10%) of een uittreksel (9%). 79 % is tevreden over de deskundigheid van de medewerker die hen helpt en 87% is tevreden over de bejegening.

Bijna de helft van de respondenten vindt dat je niet altijd deskundig en goed wordt geholpen maar dat het ervan afhangt door wie je wordt geholpen.

Informatievoorziening
De lokale krant is het belangrijkste medium voor het lezen van gemeentelijke publicaties. Ook de gemeentegids en de gemeentepagina worden veelvuldig geraadpleegd. De folders worden het minst door de respondenten gelezen.

De informatie in de gemeentegids wordt door de respondenten het best beoordeeld, de website als minst goed: deze is niet volledig genoeg.

Besluitvorming
De respondenten zijn te weinig betrokken bij het besluitvormingsproces van de gemeente. Slechts een klein deel maakt af en toe gebruik van de inspraakmogelijkheden. Hetzelfde geldt voor het volgen van vergaderingen door het lezen van de agenda, berichten in de lokale media of het bijwonen van vergaderingen.

Buurtbeheer
Ongeveer 31% van de respondenten meent dat men via buurtbeheer wat meer invloed kan uitoefenen op het gemeentelijk beleid.


16

Reguliere communicatie

Gemeentepagina
In 2004 hebben we elke week via de gemeentepagina in De Nieuwe Meerbode gepubliceerd. In deze pagina staat, naast de officiële mededelingen, een hoop andere informatie. Zo communiceerden we bijvoorbeeld data en agenda's van de raadsvergaderingen, informatie over gewijzigde openingstijden gemeentehuis, nieuwe tarieven Publiekszaken en informatie over subsidie-aanvragen.

Natuur- en milieupagina
Naast deze gemeentepagina was er eens in de maand in De Nieuwe Meerbode de Natuur- en Milieupagina. Per kwartaal werd deze regionaal verzorgd. Hierin stonden handige en nuttige tips om het milieu te sparen. Ook was er onder andere informatie te vinden over leuke workshops en uitstapjes, tuintips en informatie over het scheiden van afval.

Website
De Informatie die op de gemeentepagina en de natuur- en milieupagina stond, was uiteraard ook te vinden op onze website www.uithoorn.nl. Deze website wordt steeds beter bezocht. In
2005 gemiddeld 3400 bezoekers per maand. In 2004 is een verbetertraject van de website gestart. Dit moet uiteindelijk in 2005 uitmonden in een geheel vernieuwde website die vooral ingaat op de vraag van de bezoeker.

Gemeentegids
Ook in 2004 is er weer een gemeentegids gemaakt in samenwerking met De Kleine Media. De gids bevat een hoop informatie over de zaken die in het gemeentehuis gebeuren. Naast deze informatie is er informatie te vinden over de instellingen en verenigingen in Uithoorn en De Kwakel. De gemeentegids is huis-aan-huis bezorgd door de hele gemeente.


17

Vergunningen en ontheffingen:

Exploitatievergunning 130
Sluitingsuur 18
Speelautomaten 15
Circus 2 Kermis 2 Evenementen 42
Kleding 10
lichtreclame 19
muziek 4 standplaats 37
vent 4 vuurwerk 1 driehoeksborden 25
ingebruikname grond 52
D&H-wet 27
Vergunningen voor reclameborden 24
Vergunningen voor kabels en leidingen 25
Uitwegvergunningen 15
Ingebruikname gemeentegrond 5 Aantal verkopen stukken openbaar groen 17
Bouwvergunningen (lichte en reguliere) 280

Aanlegvergunningen 4 Totaal 758


18

Inspraak

Inspraakprocedures/bewonersparticipatie

- Inrichting Zijdelwaard-Zuid als 30 km/uur zone (nadat er in 2003 met een aantal mensen via bewoners participatie hebben meegedacht over de inrichting heeft er in
2004 een schriftelijke inspraakronde plaatsgevonden)
- Reconstructie/Herinrichting Achterweg/Dwarsweg (schriftelijke inspraak)
- Reconstructie Hoofdweg (informeel vooroverleg met bewoners en schriftelijk)
- Groot onderhoud Schans (schriftelijk)

- Herinrichting Europarei (inspraakavond door R&M georganiseerd)
- Gemeentelijk Waterplan 2x (Wateravond)

- Verkeersbesluit Drechtdijk (schrijftelijk)
- Verkeersbesluit Thamerweg (schriftelijk)
- Groen-Rode Scheg, renovatie park 2e fase (inspraakavond)
- Uitvoering 2e fase Speelbeleidsplan (twee inloopspreekavonden)


- Kinderinspraak speelplaatsen

- Kinderboerderij (terinzagelegging op kinderboerderij)
- De Kwakel achter de Kerk (kindermiddag)
- Basisschool 't Startnest (georganiseerd door schoolleiding)
- R-buurt Legmeer (kindermiddag)

- Flevomeer (kindermiddag)

- Ophogen en aanpassen buitenruimte K-buurt en Elbe in Meerwijk-Oost (schriftelijk)
- Vissteigers Zijdelmeer (schriftelijk)

Regionaal

- Dienst Waterbeheer en Riolering

- Regionaal Belastingen Overleg (2x)

- Regulier overleg Regiopolitie (verkeersaangelegenheden)
- GISVG-overleg (2x per jaar)

- ROA: Dit zijn alleen de overlegvormen van overleggen die gerelateerd aan werkveld Verkeer en Vervoer/ Fysische omgeving en communicatie Regionaal Verkeersveiligheidsplan

- ROA- raadsvergadering 4
- ROA- portefeuillehoudersoverleg 10
- ROA- commissie 4
- Begeleidingsgroep Natuurgebied Uithoorn In deze begeleidingsgroep hebben de Groengroep, vrijwilligers uit Uithoorn, landschap Noord-Holland, DWR, en ambtenaren zitting. De begeleidingsgroep komt twee keer per jaar bijeen om het beheer van het natuurgebied af te stemmen.

Klankbordgroepen
"Watergebiedsplan Wester-Amstel"
In 2004 is er vanuit de gemeentelijke ambtelijke organisatie zitting genomen in een door de Dienst Waterbeheer en Riolering van het Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht ingestelde klankbordgroep "Watergebiedsplan Wester-Amstel". Samen met andere overheden en maatschappelijke organisaties wordt het door de DWR te ontwikkelen Watergebiedsplan beoordeeld en getoetst.

Landschapontwikkelingsplan
In 2004 is het Landschapontwikkelingsplan opgesteld, waarbij een klankbordgroep met externe groeperingen heeft meegedacht en een inbreng geleverd heeft. Deze
19

klankbordgroep bestond uit afgevaardigden van de WLTO, DWR, Landschap Noord-Holland, Agrarische Natuurvereniging De Amstel, de Groengroep en Stichting Oud Uithoorn.

Natuurkaart
In de tweede helft van 2004 is gestart met het opstellen van een natuurkaart. Ook hiervoor is een klankbordgroep met externen ingeschakeld om alle kennis over natuurwaarden in de gemeente te bundelen en te kunnen gebruiken voor de natuurkaart. In deze klankbordgroep nemen deel: de Groengroep, Landschap Noord-Holland, IVN (natuureducatie), NOZOS/VZZ (vleermuizen).

Openingen en onthullingen
Kinderboerderij / kinderhospice Biezenwaard
Ter gelegenheid van de opening van het Kinderhospice van Stichting Ons Tweede Thuis en de vernieuwde kinderboerderij van de gemeente, is in samenwerking met de stichting een hele dag georganiseerd met activiteiten voor alle kinderen in de gemeente en van het kinderhospice.

Fietstunnel Kuyperlaan
In 2004 is in samenwerking met kinderen het graffity-kunstwerk onthuld. Dit kunstwerk is aangebracht om ongewenste graffity in de fietstunnel te voorkomen. De ontwerpen zijn deels door de kinderen gemaakt.

Schenking bloembakken
Door de WLTO (Westelijke Land- en Tuinbouworganisatie) zijn bloembakken geschonken om de entreepunten van de gemeente op te fleuren.

Verkoop van folders
Gemeentelijke wandelroutes
Er zijn circa 525 folders verkocht via de bibliotheek en Stichting de Olievaar.


20

Vaste overlegvormen

WLTO (Westelijke Land- en Tuinbouw Organisaties)
Twee keer per jaar vindt er een overleg plaats tussen de wethouders Economische zaken en Ruimtelijke Ordening en het bestuur van de WLTO afdeling Aalsmeer ­ De Kwakel. Door de open structuur van dit overleg neemt de WLTO goed deel aan het (agrarische) beleid van de gemeente en kunnen mogelijke problemen meteen worden besproken en aangepakt.

Stivas (Stichting ter verbetering van de agrarische structuur) Sinds 2001 bestaat er een zelfde soort overlegstructuur als bij de WLTO, met (een afvaardiging van) het bestuur van de Stivas Amstelland-Meerlanden.

Winkeliersverenigingen
De winkeliersverenigingen hebben twee keer per jaar een gezamenlijk overleg met de wethouder Economische Zaken. Alle onderwerpen die voor de winkeliers van belang zijn worden tijdens dit overleg besproken.

Ondernemingsverenigingen
De ondernemingsverenigingen, de IKU en de OVU, hebben drie keer per jaar een gezamenlijk overleg met de wethouder Economische Zaken en de wethouder Ruimtelijke Ordening. Ook hier worden alle onderwerpen die voor de ondernemers van belang zijn tijdens dit overleg besproken.

Vrouwenadviescommissie (VAC)
De VAC is een door burgemeester en wethouders ingestelde commissie die het college adviseert op gebied van bouwen en wonen. Twee keer per jaar vindt onder voorzitterschap van wethouder van Ruimtelijke Ordening overleg met de VAC plaats over bestemmings- plannen en bouwplannen. Tussentijds worden specifieke plannen ambtelijk besproken.

Seniorenraad en Participatieraad gehandicapten (PRG) De Seniorenraad en de PRG zijn beide ook adviesorganen van het college van burgemeester en wethouders. De PRG is in november 2003 opgericht en heeft tot doel het bijdragen aan de totstandkoming of verbetering van het integraal gemeentelijk gehandicaptenbeleid. Deze raad is gericht op het bieden van gelijke mogelijkheden aan mensen met functiebeperkingen of een chronische aandoening. De Seniorenraad overlegt twee maal per jaar met de wethouder Ouderenbeleid. Ook met de PRG wordt dit tweejaarlijkse overleg met de wethouder ingevoerd. De Seniorenraad en de PRG houden maandelijks een openbare vergadering, waarbij de Uithoornse burgers ook hun stem kunnen laten horen. De Seniorenraad en de PGR brengen gevraagd en ongevraagd advies uit aan het college van burgemeester en wethouders over onderwerpen die binnen hun taakveld vallen.

Cros
De Commissie Regionaal Overleg Schiphol probeert om overlast door vliegtuiglawaai te voorkomen. De commissie is samengesteld uit bestuurders en bewoners uit deze regio en vertegenwoordigers van Schiphol. Er vindt zes maal per jaar overleg plaats. Dit overleg wordt voorafgegaan door overleg tussen de burgemeester en de vertegenwoordiger vanuit de bewoners.

Cliëntenplatform Uithoorn
Dit platform, waarin uitkeringsgerechtigden vertegenwoordigd zijn, adviseert burgemeester en wethouders op het gebied van de belangen van uitkeringsgerechtigden. Het platform komt regelmatig bij elkaar en overlegt naar behoefte met de wethouder Sociale Zaken.


21

Armoede is onrecht
'Armoede is onrecht' is een organisatie waarin Stichting OASE, het Vrouwentrefcentrum en de kerken zitting hebben. De organisatie adviseert het college op het gebied van de armoedebestrijding. Er vindt naar behoefte overleg plaats met de wethouder Sociale Zaken.

Begeleidingsgroep natuurgebied Uithoorn
In deze begeleidingsgroep hebben de Groengroep, vrijwilligers uit Uithoorn, Landschap Noord-Holland, DWR en ambtenaren zitting. De begeleidingsgroep komt twee keer per jaar bijeen om mee te denken over het behoud van de natuurgebieden binnen deze gemeente.


---

Wijkbeheer

Grofvuil

· Ophalen grofvuil 235 adressen (in 2003 : 393)
· Bezoekers scheidingsdepot 48.000 (in 2003 : ca. 47.000)

Buurtbeheer
In 2003 is er in het kader van buurtbeheer als volgt met de diverse wijken binnen Uithoorn overlegd:
Europarei 7 x Zijdelwaard 6 x Thamerdal 6 x Legmeer 6 x Oude Dorp 3 x De Kwakel 2 x

Buurtschouw
Europarei 1 x Zijdelwaard 1 x Thamerdal 1 x Legmeer 2 x Oude Dorp 1 x De Kwakel 0 x


23

Brandweer

Organisatie:

De brandweer van Uithoorn bestaat voor het grootste deel uit vrijwilligers. In 2004 was de sterkte van het brandweercorps 37 personen. Daarvan waren er 35 vrijwilligers en 2 beroepskrachten. Er waren nog steeds twee vrouwen in dienst.
Aan een manspersoon werd op 31 december ontslag verleend.

De verdeling wat betreft de rangen in 2004 was als volgt;

Rang Aantal Hoofdbrandmeester 1e klasse 1
Adjunct Hoofdbrandmeester 1e klasse 1
Brandmeester 1
Onderbrandmeester 5
Hoofdbrandwacht 20
Brandwacht 1e klasse 3
Brandwacht 3
Aspirant brandwacht 3

Uitrukken:

In het verslagjaar werd 202 maal uitgerukt voor brand en dienstverlening. Het jaar 2004 laat een vermindering van het aantal automatische brandmeldingen zien van 45 in 2003 naar 31 maal in 2004. Opvallend is het aantal gevallen van stormschade
21 maal ten opzichte van 2003, 7 maal. Ook het aantal meldingen van gas- en damplekkages is opvallend.

Soort incident Aantal
Brand in woning 20
Brand in andere gebouwen 6
Brand in container 13
Brand in auto 7
Buitenbrand 18
Automatische meldingen 31
Ongevallen met beknelling 3
Stormschade 21
Wateroverlast 2
Personen in lift opgesloten 28
Dieren in nood 4
Afhijsen patiënten 10
Gas/damp lekkage 9
Hulpverlening diversen 12
Diversen 18


24

Beroepskern:
Het aantal afgegeven gebruiksvergunningen was in 2004, 22 stuks. Het afgeven van een dergelijke vergunning is voor bestaande gebouwen vaak een langdurige kwestie. Soms moet een gebouw aangepast worden waarbij er dan ook weer een bouwvergunning moet worden aangevraagd.
Ook werd van een aantal inrichtingen de afgegeven vergunning volgens schema aan een periodieke controle onderworpen.
Op het gebied van voorlichting waren er ook activiteiten. Er werden er ontruimingsoefeningen begeleid bij diverse bedrijven, bij kinderdagverblijven en bij scholen.
Ook kwamen er scholen op bezoek in de kazerne voor een rondleiding en werden er scholen bezocht voor een bijdrage tijdens spreekbeurten van kinderen. De open dag was ook dit jaar een groot succes door medewerking van de vrijwilligers. Er was en bijzonder groot aantal bezoekers.

Personeel :
De werving van nieuwe brandweermensen heeft een tweetal nieuwe brandwachten opgeleverd. Een persoon ging met ontslag.
Daarnaast mag het duidelijk zijn dat de brandweer op zich een dynamisch geheel is. Het ene moment ben je druk met je dagelijkse werkzaamheden, het volgende moment sta je langs de kant van de weg bij een verkeersongeval of wordt er een brand geblust.

Bot-team:
Een aantal vrijwilligers zijn opgeleid voor het begeleiden en signaleren van problemen bij de vrijwilliger die aanwezig is geweest bij een ernstig incident. Bij de brandweer noemen we dit het Brandweer Opvang Team. In het verslagjaar waren er wel een aantal brandweeracties waarbij slachtoffers waren te betreuren, het BOT team kwam hiervoor niet in actie.

Preventie:
Naast het regulier preventie werk zoal het adviseren voor bouwaanvragen en het verlenen en controleren van gebruiksvergunningen, werd aan bedrijven, instellingen en particulieren diverse malen mondeling dan wel schriftelijk brandpreventie-advies verstrekt.


25

Belastingen

Kwijtschelding
Inwoners van Uithoorn met de laagste inkomens kunnen kwijtschelding van enkele te betalen belastingen krijgen. Om in aanmerking te komen moet het inkomen maximaal 100% van het minimum inkomen volgens de bijstandsnorm bedragen.

In april 2003 is via de automatische kwijtschelding aan 150 personen (2003, 184 personen) kwijtschelding verleend. In totaal werd hierbij een bedrag van 76.554,- uitgekeerd, bestaande uit 14.208,- onroerende zaakbelastingen, 43.139 afvalstoffenheffing en
19.207 rioolrechten.

De individuele verzoeken om kwijtschelding die meer aandacht vragen in verband met de berekening van betalingscapaciteit zijn zo spoedig mogelijk na aanvraag behandeld. Het betrof hier 113 personen (2003, 57 personen). In 76 gevallen (2003, 38 gevallen) is volledige of gedeeltelijke kwijtschelding verleend, 6.834 onroerende-zaakbelastingen, 22.054 afvalstoffenheffing en 9.838 rioolrechten. Voor de overige gevallen is op grond van de betalingscapaciteit of het niet verstrekken van gegevens geen kwijtschelding verleend.

Belastingen aantal 2004 aantal 2003 Bezwaarschriften
gem. belastingen (OZB) 181 51 WOZ beschikkingen 43 14 (Van deze behandelde bezwaren was 67% gegrond)

Opmerking: De sterke afwijking ten opzichte van 2003 van het aantal bezwaarschriften is te verklaren door een verbeterde wijze van registratie en het feit dat er in 2004 een inhaalslag van achterstanden heeft plaatsgevonden.
Ten opzichte van de landelijke normen is het aantal bezwaarschriften op gemeente belastingen gelijk. Voor wat betreft de WOZ beschikkingen is dat hoger. Dit is te verklaren door de genoemde inhaalslag.


26

Milieu(beheer) en bouwen

Voorlichting
Natuur en milieupagina.
Praktisch iedere maand was er weer een speciale natuur en milieupagina. De meeste onderwerpen op deze pagina roepen de bewoners op zelf bewuster om te gaan met allerlei zaken en geven tips hoe ze zelf ook iets kunnen bijdragen aan een schoner milieu of gevarieerder natuur om hen heen.
Dit jaar zijn 4 pagina's (ieder seizoen 1) regionaal verzorgd. De gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Ouder-Amstel en wij verzorgden de artikelen met een speciale regionale vormgeving.

Zwerfvuilacties in het kader van buurtbeheer
Evenals in 2003 is in Thamerdal weer een zwerfvuil opruimactie gehouden in het kader van buurtbeheer en in samenwerking met basisschool De Regenboog. Na drie jaar zwerfvuilactie kan worden geconstateerd dat er toch minder zwerfvuil komt in de wijk. Toch is een aantal plaatsen nog steeds flink vervuild, vooral rond de winkels en bij buurthuis Ponderosa. De zaken die de kinderen in de struiken van plantsoenen vinden blijven verbazen.

Milieubeleidsplan
In 2004 is het ontwerp van het nieuwe milieubeleidsplan voor 2005-2008 opgesteld. Hierover is ook inspraak mogelijk geweest. Dat heeft niet tot reacties geleid. Het meerjarenprogramma is uitgesteld tot meer bekend is over de gevolgen van de bezuinigingen. Om de wensen en verwachtingen te inventariseren zijn interne workshops gehouden en er was een workshop met bewoners. (foto beschikbaar!) De resultaten van de workshops worden bij het opstellen van het definitieve plan en met name bij het meerjarenprogramma betrokken.

Afval
Uitvoering plan van aanpak
In 2004 is begonnen met de uitvoering van het plan van aanpak dat in 2003 is opgesteld om de de gescheiden inzameling van huishoudelijk afval te verbeteren. Er is een proef met textielbakken op de winkelcentra gehouden. Het lijkt erop dat dit goede resultaten oplevert, maar een definitieve evaluatie moet uitwijzen of deze inzamelwijze voortgezet wordt. Ook staat er iedere maand een stukje over afval op de gemeentelijke milieupagina (voorlichting). Een vooronderzoek of de duobak wel het beste inzamelmiddel is voor Uithoorn is opgestart. In het tweede kwartaal van 2005 worden resultaten verwacht. Benchmark
In 2004 is weer deelgenomen aan de benchmark afvalscheiding die door het Afval Overleg Orgaan (AOO) is georganiseerd. In 2003 is ook deelgenomen. Toen bleken de kosten over het geheel genomen ongeveer gemiddeld. Uit de benchmark over 2004 kwam een zelfde resultaat.

Resultaten
Aantal klachten met betrekking tot inrichtingen 28 i.h.k.v. Wet Milieubeheer
Aantal inrichtingen i.h.k.v. Wet Milieubeheer 580 Aantal controles 128 Aantal verleende vergunningen Wet Milieubeheer 9 Aantal behandelde kennisgevingen Wet Milieubeheer 51
* gemiddelde doorlooptijd behandeling vergunningen 6,5 maanden


27

Gemeentesurveillanten

De surveillanten houden ondermeer toezicht op de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) milieuwetgeving en sociale controle.

Fietswrakken
Tijdens de fietswrakkenactie dit jaar, zijn er op meerdere plekken in de gemeente fietswrakken verwijderd, die het straatbeeld ernstig ontsierden. In totaal zijn er 32 fietswrakken verwijderd. Tijdens de twee kijkavonden zijn er twee personen geweest. Deze kwamen kijken of toevallig hun gestolen fiets er tussen zat. Helaas bleek dit niet het geval te zijn.

Tijdens de reguliere surveillances zijn er nog regelmatig fietswrakken uit de gemeente weggehaald.

Autowrakken
In geheel 2004 hebben de surveillanten meerdere voertuigen die als autowrak aangemerkt konden worden van een waarschuwingssticker voorzien. Uiteindelijk zijn er in totaal vier autowrakken door een erkend bergingsbedrijf afgevoerd.

Illegaal nachtverblijf volkstuinhuisjes
In 2004 zijn er in de nachtelijke uren meerdere controles geweest i.v.m. overtredingen van het bestemmingsplan, betreffende het illegaal verblijven in een volkstuinhuisje. In totaal zijn er negen proces-verbalen opgemaakt. Ook worden deze overtreders bestuursrechtelijk aangepakt.

Milieuestafette
Tijdens de landelijke milieuestafette, hebben de gemeentesurveillanten, gedurende twee dagen, controles uitgevoerd op het industriegebied. Tijdens deze controles zijn er in samenwerking met de regiopolitie en bouw en woningtoezicht inspecteurs zaken aangetroffen die niet in orde waren. Onder andere illegale bewoning, bouwconstructies waar geen vergunning voor afgegeven was en het niet hebben van de nodige milieuvergunning.

Hondencontroles
In verband met de vernieuwde hondenroutes, zijn er dit jaar extra controles geweest op onaangelijnde honden en honden op speelplaatsen of in andere verboden gebieden. In totaal zijn er in het jaar 2004 35 personen bekeurd die deze overtredingen begingen. Ook zijn er tijdens de controle meerdere personen betrapt op het niet betalen van de hondenbelasting.

Afval
De gemeentesurveillanten hebben in 2004 in totaal 18 proces-verbalen uitgeschreven, in verband met overtredingen van het hoofdstuk afvalstoffen van de APV. Dit varieerde van afval dumpingen in het openbare groen, tot dumpingen van bedrijfsafval. De surveillanten hebben ook afval aangetroffen waarvan de dader niet meer te achterhalen was. Dit betrof onder andere dumpingen van kadavers, autobanden, asbest, tuinafval en afval afkomstig van wietplantages.

Duobakken
In 2004 zijn er meerdere personen aangeschreven die de duobak niet op het juiste tijdstip van de openbare weg hadden verwijderd. Door veel bewoners worden deze rondslingerende duobakken als zeer storend ervaren.

Havengeld
Met ingang van de zomer van 2004 zijn de gemeentesurveillanten belast met het innen van de havengelden betreffende het aanleggen van pleziervaartuigen in de haven van het Oude Dorp.

28

Sociale controle
Zowel overdag als in de avonduren hebben de gemeentesurveillanten regelmatig gesurveilleerd over de weekmarkt, door de winkelcentra en bedrijventerreinen. Ook hebben de gemeentesurveillanten tijdens evenementen (zoals braderieën), feesten (onder andere Tropical Night en Goud van Oud) en de kermis gesurveilleerd in verband met de sociale veiligheid.

Dumpingen kranten en folders
Op diversen plaatsen in de gemeente, waaronder de Biezenwaard, maar ook onder andere in GFT inzamelmiddelen bij hoogbouw, hebben de gemeentesurveillanten gedumpte weekkranten of reclamefolders aangetroffen. In alle gevallen zijn de verspreiders van deze kranten of folders hierover aangesproken en verzocht dit op te ruimen.

Totaal proces-verbalen 2004
---
Dumping bedrijfsafval in een inzamelmiddel op wijkniveau
---
Opgeven valse g persoonsgegevens ni Overtreding van art. 2.1.5.1 lid 1 2 edrt van de APV
---
Illegaal nachtverblijf Het Korte ver Eind otr 12 o Afvaldumpingen oS 3 Huishoudelijke afvalstoffen overtredingen
35 Honden overtredingen 0 5 10 15 20 25 30 35 Totaal aantal proces-verbalen over 2004 zijn: 64


29