Campina bouwt leidende positie in biologische zuivel verder uit
25 jaar biologische zuivel in Nederland - 100 jaar zuivelproductie in Limmen
Biologische zuivel bestaat in Nederland 25 jaar. Ecomel, de business unit van Campina Nederland die in Nederland al jaren marktleider is in biologische zuivel, viert vandaag het feit dat ze 25 jaar geleden als eerste in Nederland begon met de productie van biologische zuivel. De sterk marktgerichte aanpak van Ecomel verklaart het succes van Campina's business unit. De fabriek in Limmen waar de biologische zuivel wordt gemaakt, bestaat vandaag bovendien 100 jaar. Ecomel viert de jubilea vandaag met haar relaties.
Met haar merken De groene koe (verkrijgbaar in supermarkten) en Zuiver Zuivel (verkrijgbaar in natuurvoedingswinkels) is Ecomel vorig jaar sterker gegroeid dan de totale markt voor biologische zuivel. Ook dit jaar ontwikkelen de merken van marktleider Ecomel zich positief in een markt die opnieuw groeit.
Volgens Jan Zomerdijk, directeur van Ecomel, is deze ontwikkeling te danken aan de marktgerichte aanpak van Ecomel. "Richting consumenten timmeren we aan de weg, zoals met proeverijen voor De groene koe. Vorige week nog, tijdens de Libelle Zomerweek, hebben we bijvoorbeeld 20.000 porties uitgedeeld. Verder hebben we eerder dit jaar een nieuw communicatie-concept ingevoerd voor Zuiver Zuivel, waarbij we duidelijke verbinding maken tussen de biologische producten van Zuiver Zuivel en de biologische melkveehouders en hun bedrijven. En we hebben de afgelopen tijd heerlijke producten geïntroduceerd, waarmee we vooral ook die consumenten aanspreken die niet zozeer uit principe voor biologische zuivel kiezen, maar voor wie gezondheid, welzijn en smaak een belangrijke rol spelen. Een mooi voorbeeld daarvan is yoghurt op een laagje rabarber."
Bij het versterken van haar positie profiteert Ecomel er van dat ze onderdeel is van Campina, benadrukt Zomerdijk. Bij de distributie richting supermarkten werkt Ecomel nauw samen met Campina Nederland. Ook maakt Ecomel gebruik van Campina's kracht op het gebied van innovatie, productontwikkeling en productietechnologie.
Meer en meer consumenten winnen voor biologische zuivel
Voor de ontwikkeling van de totale markt voor biologische zuivel is Zomerdijk positief én realistisch. Waar vandaag de dag drie procent van de consumptie van melk, yoghurt en vla biologisch is, kan dat volgens Zomerdijk in 2007 vijf procent bedragen. "Voor veel mensen voorziet biologische zuivel in een behoefte. Je merkt dat veel mensen belang hechten aan milieu, natuur, welzijn, zuiverheid en gezondheid en dat ze daar ook voor willen betalen. Als Ecomel zijn we er van overtuigd dat we met eerlijke, aansprekende producten en passende promoties meer en meer van deze consumenten kunnen winnen voor biologische zuivel. Als Ecomel zijn we daar volledig op gericht."
100 jaar productie in Limmen
De productie van biologische zuivel begon 25 jaar geleden in het zuivelbedrijf De Vereeniging in Limmen (bij Alkmaar, Nederland), dat toen 75 jaar bestond en dat vandaag het 100-jarig bestaan viert. In 1998 zijn De Vereeniging en Zuiver Zuivel BV overgenomen door Campina. Gezien de maatschappelijke tendens naar meer biologische producten, heeft Campina vanuit haar sterke positie in de Nederlandse markt voor consumptiemelk besloten om ook in biologische zuivel actief te worden. Dat gebeurde door de handen ineen te slaan met de meest vooraanstaande aanbieder van biologische zuivel in Nederland. Daarmee werd ook voor leden-veehouders de mogelijkheid geopend om als lid van Campina biologische melk te produceren en af te leveren. Vandaag de dag leveren 120 Campina-veehouders biologische melk.
Samen met klanten, veehouders, medewerkers en andere relaties viert Ecomel het 25-jarig bestaan van biologische zuivel en het 100-jarig bestaan van De Vereeniging vandaag in Heiloo, nabij Limmen. De gasten zijn gevraagd om een geschenk te geven in de vorm van een geldelijke bijdrage, die Ecomel wil bestemmen voor Oikocredit, een sociaal-ethisch beleggingsfonds dat kleine ondernemers in ontwikkelingslanden helpt door hun via lokale banken zogenaamde microkredieten (50 tot 5.000 dollar) te verstrekken. Op basis daarvan kunnen mensen hun eigen bedrijfje beginnen.
Campina Melkunie