NMBS

Nieuw beheerscontract voor de NMBS

30/05/2005

De opdracht van de NMBS bestaat uit:

· het binnenlands reizigersvervoer alsook de binnenlandse bedieningen door hogesnelheidstreinen;

· het verwerven, de bouw, het onderhoud en het beheer van de investeringen in rollend materieel;

· het grensoverschrijdend reizigersvervoer;

· de prestaties die de NMBS moet leveren voor de behoeften van de Natie.

Bovendien is de NMBS ook de verantwoordelijke voor het beheer van een groot aantal stations (hiervoor worden overeenkomsten afgesloten met de NMBS Holding).

Nieuwigheden in het aanbod

· Om nieuwe klanten aan te trekken, legt de NMBS voor eind december 2006 (als test) een rechtstreekse trein in (H/T) uit vier grote stations met bestemming Brussel (zonder tussenstops). De rittijd moet competitief zijn met de tijd die men met de wagen over dit traject zou doen.

· Voortaan worden de binnenlandse stops van hogesnelheidstreinen in het beheerscontract gegarandeerd voor de relaties Antwerpen Brussel Parijs, Luik Brussel Parijs en de twee assen Oostende Gent Brussel Parijs en Luik Bergen Parijs. Om de exploitatiekosten te dekken is voor 2005 een financiële compensatie voorzien van 7,016 miljoen euro.

· De NMBS zal ook de grote stations net over de grens met binnenlandse treinen bedienen: Aken, Rijsel, Jeumont, Luxemburg, Trois-Vierges, Maastricht en Roosendaal. De NMBS zoekt samen met de buurnetten naar redelijke en aantrekkelijke tarieven. Bovendien wordt onderzocht of ook andere grensoverschrijdende verbindingen kunnen worden verbeterd.

· In de loop van 2005 wordt een studie gevoerd naar de technische en commerciële haalbaarheid om light rail op de spoorinfrastructuur te laten rijden.

Het GEN-project

Het GEN zal in drie fasen worden ingevoerd:

· Sinds 14 december 2003: City Rail, de kwalitatief betere voorstadsverbindingen met een trein per uur (twee per uur in de piek) tussen Brussel en Aalst, Dendermonde, Zottegem, Louvain-la-Neuve en Eigenbrakel;

· Vanaf 10 december 2006: twee GEN-treinen per uur verbinden Brussel met Dendermonde, Mechelen, Leuven, Louvain-la Neuve, Eigenbrakel en 's Gravenbrakel,;

· Vanaf december 2008: de organisatie van het GEN-aanbod wordt bepaald binnen het Sturingscomité en zal het voorwerp zijn van een bijvoegsel aan het beheerscontract.

Wanneer de werken voor het op vier sporen brengen van het baanvak Etterbeek Watermaal en voor de tunnel Schuman-Josaphat het mogelijk maken, zal de NMBS het aanbod op lijn 26 vervolledigen, bij wijze van proef en voor een periode van twee jaar, door s avonds op weekdagen en op zaterdag aanvullende diensten in te leggen. Hiervoor wordt een budget gereserveerd van ongeveer 3 miljoen euro in het kader van een samenwerkingsakkoord tussen de federale overheid en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Basisaanbod gegarandeerd door de NMBS

Op weekdagen:

· 200.000 trein-kilometer (in het vorige beheerscontract: 190.000 tr-km);

· Op de hoofdlijnen 16 klokvaste verbindingen (in elke rijrichting) tussen 7u00 en 21u00;

· Voor de bediening van de secundaire haltes: 14 klokvaste uurverbindingen of 8 klokvaste verbindingen om de 2 uur (in elke rijrichting) tussen 7u00 en 20u00;

· Voor de secundaire haltes die enkel in de piek worden bediend: 2 treinen s morgens en 2 treinen s avonds;

· Een trein per uur H/T tussen iedere provinciehoofdstad en de dichtstbijzijnde provinciehoofdstad.

Weekends en feestdagen:

· 100.000 trein-kilometer;

· Op de hoofdlijnen 14 klokvaste verbindingen (in elke rijrichting) tussen 8u00 en 20u00;

· Bediening van de secundaire haltes: 11 klokvaste uurverbindingen of 6 klokvaste verbindingen om de twee uur tussen 9u00 en 19u00.

Tariefbeleid

De prijsverhoging van de vervoerbewijzen mag niet hoger zijn dan de jaarlijkse stijging van de gezondheidsindex, verhoogd met een percentage wanneer de stiptheid hoger ligt dan 90%.

De NMBS kan ook andere prijsstijgingen voorstellen wanneer ze verbeteringen met een reële toegevoegde waarde aan de dienstverlening aan de reiziger realiseert.

De NMBS verbindt zich ertoe om vanaf 1 februari 2006, indien mogelijk, de reizigers die nu al van een korting van vaderlandslievende aard genieten, gratis te laten sporen.

Om te streven naar kosteloosheid van het woon-werkverkeer per trein, zal de NMBS de werknemersbijdrage te haren laste nemen binnen de grenzen van de door de overheid voorziene budgettaire enveloppe (zie verder).

Verder verbindt de NMBS zich er toe om, samen met de andere openbaar vervoersmaatschappijen, te werken aan tariefintegratie. Anderzijds moet ook verder gewerkt worden aan de integratie van vervoerbewijzen in de Brusselse regio, in het bijzonder in het kader van het toekomstige GEN-aanbod.

Kwaliteit van de dienstverlening

De NMBS moet de middelen waarover ze beschikt gebruiken om de klanten een dienstverlening van hoge kwaliteit aan te bieden. Daarbij zijn vooral volgende punten belangrijk:

· reizigersonthaal en het veiligheidsgevoel van de reizigers;

· informatie;

· stiptheid en betrouwbaarheid van het verkeer;

· comfort van het rollend materieel;

· maatregelen ten voordele van de reizigers met beperkte mobiliteit.

In een aantal gevallen wordt aan de reizigers een compensatie in natura aangeboden:

· frequente vertragingen van meer dan 15 minuten op een lijn, waarbij de frequentie op jaarbasis wordt geëvalueerd;

· vertraging van meer dan 120 minuten.

Wat de parkings voor autos en fietsenstallingen betreft, onderzoekt de NMBS samen met de NMBS Holding de mogelijkheden om een optimaal parkeerbeleid uit te werken, afgestemd op de behoeften van de klant. Hierover moet voor 1 september 2005 een pilootproject worden opgestart.

Wanneer de NMBS nieuw rollend materieel aankoopt, let ze op volgende kwalitatieve aspecten:

· comfortabele zitplaatsen;

· specifieke voorzieningen voor mensen met beperkte mobiliteit;

· klimaatregeling of ververste ingeblazen lucht;

· verbeterde ophanging;

· performante uitrusting voor visuele en omgeroepen aankondigingen;

· rekening houden met de nieuwe behoeften van de reizigers op het gebied van technologie en communicatie (toegang tot de GSM-netwerken in de treinen, voeding voor draagbare computers, toegang tot de WiFi-netwerken, ).

De NMBS voert een actief beleid ten gunste van reizigers met beperkte mobiliteit zodat ze een beroep kunnen doen op de trein.

Tegen 1 oktober 2005 neemt de NMBS een nationaal oproepnummer in dienst waar reizigers met beperkte mobiliteit tijdens de week of gedurende het weekend met hun vragen terecht kunnen.

De perrons van 24 van de 50 belangrijkste stations moeten tegen 2008 toegankelijk zijn volgens het concept van totale toegankelijkheid, met liften, hellingen,

De NMBS staat in voor de dienstverlening aan de klanten, ook in de stations. Het beheer van een groot aantal stations wordt de verantwoordelijkheid van de NMBS. Daarom onderhandelt ze met Infrabel en met de NMBS Holding over de vereiste overeenkomsten voor de terbeschikkingstelling van of de toegang tot bepaalde reizigersinstallaties (liften, roltrappen, perrons, verkoops- en inforuimtes, parkings, ).

Investeringsplan

Voor het gedeelte dat haar aanbelangt, zal de NMBS de investeringen realiseren zoals die in het door de overheid goedgekeurde investeringsplan 2004-2007 werden voorzien. Het betreft hier vooral de aankoop, het onderhoud en het beheer van rollend materieel dat wordt aangewend voor het binnenlands reizigersverkeer.

In het oriënteren of het bepalen van de investeringspolitiek zijn dit de voornaamste criteria:

· de kwaliteit van de dienstverlening aan de klanten, met bijzondere aandacht voor personen met beperkte mobiliteit en informatie aan de reizigers;

· de impact op de regelmaat en betrouwbaarheid van het verkeer;

· de aspecten van intermodaliteit en coördinatie met de andere openbare vervoersmaatschappijen;

· het verbeteren van de exploitatieveiligheid;

· de weerslag voor de doelstellingen van de Staat inzake mobiliteit en duurzame ontwikkeling;

· een goede beheersing van de bouw-/verwervingskosten en de kosten voor exploitatie, onderhoud en instandhouding.

Overheidsdotaties en subsidies (specifiek NMBS)

· GEN-materieel:

Voor de aankoop van GEN-materieel zal 56 miljoen euro uit het GEN-Fonds gebruikt
worden.

· Tussenkomst voor binnenlandse bediening met hogesnelheidstreinen:

2005: 7,016 miljoen euro

2006: 6,996 miljoen euro

2007: te bepalen

· Compensatie voor het woon-werkverkeer per trein:

2005: 17,9 miljoen euro

2006: 21,9 miljoen euro

2007: 25,9 miljoen euro

De investeringstoelage voor rollend materieel en de exploitatietoelagen voor het binnenlands reizigersverkeer en de GEN-exploitatie alsook de verdeelsleutel tussen de drie bedrijven wordt bepaald in een bijvoegsel aan het beheerscontract.

""