Nieuw beheerscontract voor de NMBS
30/05/2005
De opdracht van de NMBS bestaat uit:
· het binnenlands reizigersvervoer alsook de binnenlandse
bedieningen door hogesnelheidstreinen;
· het verwerven, de bouw, het onderhoud en het beheer van de
investeringen in rollend materieel;
· het grensoverschrijdend reizigersvervoer;
· de prestaties die de NMBS moet leveren voor de behoeften van de
Natie.
Bovendien is de NMBS ook de verantwoordelijke voor het beheer van een groot
aantal stations (hiervoor worden overeenkomsten afgesloten met de NMBS
Holding).
Nieuwigheden in het aanbod
· Om nieuwe klanten aan te trekken, legt de NMBS voor eind december
2006 (als test) een rechtstreekse trein in (H/T) uit vier grote stations met
bestemming Brussel (zonder tussenstops). De rittijd moet competitief zijn
met de tijd die men met de wagen over dit traject zou doen.
· Voortaan worden de binnenlandse stops van hogesnelheidstreinen in
het beheerscontract gegarandeerd voor de relaties Antwerpen Brussel Parijs,
Luik Brussel Parijs en de twee assen Oostende Gent Brussel Parijs en Luik
Bergen Parijs. Om de exploitatiekosten te dekken is voor 2005 een financiële
compensatie voorzien van 7,016 miljoen euro.
· De NMBS zal ook de grote stations net over de grens met
binnenlandse treinen bedienen: Aken, Rijsel, Jeumont, Luxemburg,
Trois-Vierges, Maastricht en Roosendaal. De NMBS zoekt samen met de
buurnetten naar redelijke en aantrekkelijke tarieven. Bovendien wordt
onderzocht of ook andere grensoverschrijdende verbindingen kunnen worden
verbeterd.
· In de loop van 2005 wordt een studie gevoerd naar de technische
en commerciële haalbaarheid om light rail op de spoorinfrastructuur te laten
rijden.
Het GEN-project
Het GEN zal in drie fasen worden ingevoerd:
· Sinds 14 december 2003: City Rail, de kwalitatief betere
voorstadsverbindingen met een trein per uur (twee per uur in de piek) tussen
Brussel en Aalst, Dendermonde, Zottegem, Louvain-la-Neuve en Eigenbrakel;
· Vanaf 10 december 2006: twee GEN-treinen per uur verbinden
Brussel met Dendermonde, Mechelen, Leuven, Louvain-la Neuve, Eigenbrakel en
's Gravenbrakel,;
· Vanaf december 2008: de organisatie van het GEN-aanbod wordt
bepaald binnen het Sturingscomité en zal het voorwerp zijn van een
bijvoegsel aan het beheerscontract.
Wanneer de werken voor het op vier sporen brengen van het baanvak Etterbeek
Watermaal en voor de tunnel Schuman-Josaphat het mogelijk maken, zal de NMBS
het aanbod op lijn 26 vervolledigen, bij wijze van proef en voor een periode
van twee jaar, door s avonds op weekdagen en op zaterdag aanvullende
diensten in te leggen. Hiervoor wordt een budget gereserveerd van ongeveer 3
miljoen euro in het kader van een samenwerkingsakkoord tussen de federale
overheid en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Basisaanbod gegarandeerd door de NMBS
Op weekdagen:
· 200.000 trein-kilometer (in het vorige beheerscontract: 190.000
tr-km);
· Op de hoofdlijnen 16 klokvaste verbindingen (in elke rijrichting)
tussen 7u00 en 21u00;
· Voor de bediening van de secundaire haltes: 14 klokvaste
uurverbindingen of 8 klokvaste verbindingen om de 2 uur (in elke
rijrichting) tussen 7u00 en 20u00;
· Voor de secundaire haltes die enkel in de piek worden bediend: 2
treinen s morgens en 2 treinen s avonds;
· Een trein per uur H/T tussen iedere provinciehoofdstad en de
dichtstbijzijnde provinciehoofdstad.
Weekends en feestdagen:
· 100.000 trein-kilometer;
· Op de hoofdlijnen 14 klokvaste verbindingen (in elke rijrichting)
tussen 8u00 en 20u00;
· Bediening van de secundaire haltes: 11 klokvaste uurverbindingen
of 6 klokvaste verbindingen om de twee uur tussen 9u00 en 19u00.
Tariefbeleid
De prijsverhoging van de vervoerbewijzen mag niet hoger zijn dan de
jaarlijkse stijging van de gezondheidsindex, verhoogd met een percentage
wanneer de stiptheid hoger ligt dan 90%.
De NMBS kan ook andere prijsstijgingen voorstellen wanneer ze verbeteringen
met een reële toegevoegde waarde aan de dienstverlening aan de reiziger
realiseert.
De NMBS verbindt zich ertoe om vanaf 1 februari 2006, indien mogelijk, de
reizigers die nu al van een korting van vaderlandslievende aard genieten,
gratis te laten sporen.
Om te streven naar kosteloosheid van het woon-werkverkeer per trein, zal de
NMBS de werknemersbijdrage te haren laste nemen binnen de grenzen van de
door de overheid voorziene budgettaire enveloppe (zie verder).
Verder verbindt de NMBS zich er toe om, samen met de andere openbaar
vervoersmaatschappijen, te werken aan tariefintegratie. Anderzijds moet ook
verder gewerkt worden aan de integratie van vervoerbewijzen in de Brusselse
regio, in het bijzonder in het kader van het toekomstige GEN-aanbod.
Kwaliteit van de dienstverlening
De NMBS moet de middelen waarover ze beschikt gebruiken om de klanten een
dienstverlening van hoge kwaliteit aan te bieden. Daarbij zijn vooral
volgende punten belangrijk:
· reizigersonthaal en het veiligheidsgevoel van de reizigers;
· informatie;
· stiptheid en betrouwbaarheid van het verkeer;
· comfort van het rollend materieel;
· maatregelen ten voordele van de reizigers met beperkte
mobiliteit.
In een aantal gevallen wordt aan de reizigers een compensatie in natura
aangeboden:
· frequente vertragingen van meer dan 15 minuten op een lijn,
waarbij de frequentie op jaarbasis wordt geëvalueerd;
· vertraging van meer dan 120 minuten.
Wat de parkings voor autos en fietsenstallingen betreft, onderzoekt de NMBS
samen met de NMBS Holding de mogelijkheden om een optimaal parkeerbeleid uit
te werken, afgestemd op de behoeften van de klant. Hierover moet voor 1
september 2005 een pilootproject worden opgestart.
Wanneer de NMBS nieuw rollend materieel aankoopt, let ze op volgende
kwalitatieve aspecten:
· comfortabele zitplaatsen;
· specifieke voorzieningen voor mensen met beperkte mobiliteit;
· klimaatregeling of ververste ingeblazen lucht;
· verbeterde ophanging;
· performante uitrusting voor visuele en omgeroepen aankondigingen;
· rekening houden met de nieuwe behoeften van de reizigers op het
gebied van technologie en communicatie (toegang tot de GSM-netwerken in de
treinen, voeding voor draagbare computers, toegang tot de WiFi-netwerken, ).
De NMBS voert een actief beleid ten gunste van reizigers met beperkte
mobiliteit zodat ze een beroep kunnen doen op de trein.
Tegen 1 oktober 2005 neemt de NMBS een nationaal oproepnummer in dienst waar
reizigers met beperkte mobiliteit tijdens de week of gedurende het weekend
met hun vragen terecht kunnen.
De perrons van 24 van de 50 belangrijkste stations moeten tegen 2008
toegankelijk zijn volgens het concept van totale toegankelijkheid, met
liften, hellingen,
De NMBS staat in voor de dienstverlening aan de klanten, ook in de stations.
Het beheer van een groot aantal stations wordt de verantwoordelijkheid van
de NMBS. Daarom onderhandelt ze met Infrabel en met de NMBS Holding over de
vereiste overeenkomsten voor de terbeschikkingstelling van of de toegang tot
bepaalde reizigersinstallaties (liften, roltrappen, perrons, verkoops- en
inforuimtes, parkings, ).
Investeringsplan
Voor het gedeelte dat haar aanbelangt, zal de NMBS de investeringen
realiseren zoals die in het door de overheid goedgekeurde investeringsplan
2004-2007 werden voorzien. Het betreft hier vooral de aankoop, het onderhoud
en het beheer van rollend materieel dat wordt aangewend voor het binnenlands
reizigersverkeer.
In het oriënteren of het bepalen van de investeringspolitiek zijn dit de
voornaamste criteria:
· de kwaliteit van de dienstverlening aan de klanten, met
bijzondere aandacht voor personen met beperkte mobiliteit en informatie aan
de reizigers;
· de impact op de regelmaat en betrouwbaarheid van het verkeer;
· de aspecten van intermodaliteit en coördinatie met de andere
openbare vervoersmaatschappijen;
· het verbeteren van de exploitatieveiligheid;
· de weerslag voor de doelstellingen van de Staat inzake mobiliteit
en duurzame ontwikkeling;
· een goede beheersing van de bouw-/verwervingskosten en de kosten
voor exploitatie, onderhoud en instandhouding.
Overheidsdotaties en subsidies (specifiek NMBS)
· GEN-materieel:
Voor de aankoop van GEN-materieel zal 56 miljoen euro uit het GEN-Fonds
gebruikt
worden.
· Tussenkomst voor binnenlandse bediening met hogesnelheidstreinen:
2005: 7,016 miljoen euro
2006: 6,996 miljoen euro
2007: te bepalen
· Compensatie voor het woon-werkverkeer per trein:
2005: 17,9 miljoen euro
2006: 21,9 miljoen euro
2007: 25,9 miljoen euro
De investeringstoelage voor rollend materieel en de exploitatietoelagen voor
het binnenlands reizigersverkeer en de GEN-exploitatie alsook de
verdeelsleutel tussen de drie bedrijven wordt bepaald in een bijvoegsel aan
het beheerscontract.
""
NMBS