NMBS

Nieuw beheerscontract voor Infrabel

30/05/2005

Als beheerder van de infrastructuur heeft Infrabel 2 groepen van opdrachten van openbare dienstverlening.


* Beheer en onderhoud van de infrastructuur alsook het beheer van de verkeersregelings- en veiligheidssystemen

* Het beheer van de essentiële functies, zoals:


* Verdeling van de capaciteit van de spoorweginfrastructuur (toekenning van de rijpaden)

* Tarifering, facturering en inning van de gebruiksheffingen
* Certificering van het personeel van de spoorwegoperatoren en van het rollend materieel

In haar hoedanigheid van beheerder van de spoorweginfrastructuur, verbindt Infrabel zich ertoe om die opdrachten uit te voeren waarbij ze de spoorwegoperatoren een billijke en niet-discriminerende toegang tot de spoorweginfrastructuur biedt en het optimaal gebruik ervan verzekert.

Verwerving, bouw, vernieuwing, onderhoud en beheer van de spoorweginfrastructuur
Infrabel streeft twee grote doelstellingen na:
* het behoud van de netcapaciteit waarborgen aan de hand van een onderhouds- en moderniseringsbeleid van de bestaande infrastructuur

* het net te ontwikkelen op basis van de investeringsplannen die in gezamenlijk overleg met de Federale Staat zijn beslist

Het uitvoeren van het investeringsplan 2004-2007 (HST, GEN, ) maakt integraal deel uit van dit beheerscontract. Om een goede coördinatie van de middelen mogelijk te maken, wordt het belang van elk ontwikkelings- of uitbreidingsproject van de spoorweginfrastructuur geëvalueerd ten opzichte van het mobiliteitsbeleid dat de Regering voorstaat, op basis van volgende elementen:

* impact op de snelheid en de capaciteit

* impact op de regelmaat en de betrouwbaarheid van het verkeer
* verwachte voordelen voor de vervoermaatschappijen (comfort, kwaliteit, rittijden, )

* verbetering van de veiligheid

* milieubescherming

* voldoen aan de huidige verplichtingen (capaciteit)
* bijdragen tot de invoering van het Europees vervoerbeleid, meer bepaald het wegwerken van de knelpunten en bijdragen tot de uitbouw van de trans-Europese vervoernetten
* coherentie met de nagestreefde doelstellingen
* vereisten inzake beheer en verbetering van de productiviteit.

Bovendien zullen alle nieuwe belangrijke projecten inzake de uitbreiding van de capaciteit van de spoorweginfrastructuur deel uitmaken van een sociaal-economische studie (« business case »). Zodra die projecten voltooid zijn, zal een evaluatie worden gemaakt. Zowel in het kader van de bouw van nieuwe infrastructuur als van het onderhoud van de bestaande infrastructuur, verbindt Infrabel zich ertoe alles in het werk te stellen om de impact van de werken op de treinexploitatie zo veel mogelijk te beperken. Regeling en veiligheid van de spoorweginfrastructuur Eén van de hoofddoelstellingen van Infrabel bestaat erin de regelmaat en de betrouwbaarheid van het treinverkeer te waarborgen en te verbeteren. Om het hoogste veiligheidsniveau op het net te bereiken, waakt Infrabel erover dat de operatoren de normen en regels op het vlak van het treinverkeer en het rollend materieel correct in acht nemen. Naast de controles die eventueel worden uitgevoerd in samenwerking met het Directoraat-Generaal Vervoer te Land (DGVL), draagt Infrabel bij tot de toepassing van de actiejaarplannen en -meerjarenplannen inzake veiligheid die met de hulp van NMBS Holding worden uitgewerkt. Er worden bijzondere inspanningen geleverd om de veiligheid aan de overwegen te verbeteren: Infrabel zal een geactualiseerd plan voorleggen tegen 1 juni 2005. Toegang tot het net Verdeling van de capaciteit Infrabel verbindt zich ertoe alles in het werk te stellen om zo goed mogelijk aan de behoeften van de spoorwegoperatoren te voldoen. Ze waarborgt hen een billijke en niet-discriminerende verdeling van de capaciteit. Ze begeleidt hen tevens bij hun handelingen om de vereiste vergunningen en certificaten te verkrijgen. Ze draagt ertoe bij om een betere coördinatie van de verdeelsystemen van de capaciteit voor internationaal verkeer te verzekeren. Tarifering, facturering en inning van de gebruiksheffingen Infrabel verbindt zich er toe om een volledige transparantie te bieden voor de bepaling van de heffingen, met naleving van de schalen die in de netverklaring zijn vastgelegd. Certificering van het personeel van de spoorwegoperatoren en van het rollend materieel Infrabel is belast met de uitwerking van een certificeringssysteem van het veiligheidspersoneel van de spoorwegoperatoren, alsook van het rollend materieel dat op het Belgische net zal rijden. Ze centraliseert alle gegevens die voor het veiligheidspersoneel nuttig zijn en die betrekking hebben tot het rollend materieel van de operatoren. Ze organiseert in samenwerking met de nationale autoriteiten regelmatige controles op het terrein en neemt deel aan de controle van de dossiers voor het verkrijgen van de veiligheidscertificaten voor het gebruik van de infrastructuur. Kwaliteit van de dienstverlening Infrabel wil diensten leveren van zeer hoge kwaliteit, ook voor het reizigers- en goederenverkeer. Daartoe zal ze haar inspanningen verdubbelen op volgende vlakken:

* optimalisering van de commerciële snelheden
* verbetering van de regelmaat en de betrouwbaarheid van het verkeer. Infrabel zal actief deelnemen aan de Task Force Regelmaat en bijdragen aan het vergoedingsmechanisme voor reizigers bij vertragingen

* verbetering van het comfort van de reizigers:


* onderhoudswerken aan de uitrustingen: perrons, onderdoorgangen en voetbruggen, informatie-uitrustingen (omroepinstallaties, aankondigingsborden, dienstregelingen) ; verlichting, schuilhuisjes, roltrappen en liften naar de sporen
* netheid

* verbetering van de technische kwaliteit van de sporen
* beperking van de verkeersstoringen

o verbeteringswerken aan de uitrustingen van de stations (aanpassen aan de REVALOR-normen)

* informatie aan de reizigers

o verbetering van de informatie aan de reizigers, alsook aan de operatoren en omwonenden (bij werken). Infrabel zal ervoor zorgen dat de verstrekte informatie snel en volgens het vereiste kwaliteitsniveau wordt gegeven

* onthaal van personen met beperkte mobiliteit in goede omstandigheden (doelstelling 2008) voor 24 stations met « volledige toegankelijkheid »

* verder inspanningen leveren die het de telefoonoperatoren moeten mogelijk maken om de GSM-dekking op het hele net te verbeteren
* opstellen van de SLAs (Service Level Agreement) tussen Infrabel en de spoorwegoperatoren. Dit betreft het kwaliteitsengagement over de nauwkeurige naleving inzake stiptheid, netheid en informatie aan de reizigers

De veiligheid van klanten en personeel De veiligheid is een absolute prioriteit voor Infrabel. Naast haar inspanningen om een netwerk aan te bieden dat beantwoordt aan de meest strikte veiligheidsnormen, neemt Infrabel actief deel aan alle veiligheidsprogrammas die door de NMBS-groep worden gepland om de veiligheid van de klanten en de goederen te verbeteren. Duurzame ontwikkeling en milieu Infrabel verbindt zich ertoe bijzondere inspanningen te blijven leveren op het vlak van:
* ecologisch beheer van de spoorbermen (pilootproject)
* milieuvriendelijke maatregelen

* verminderen van geluidshinder (dankzij de keuze van aangepaste materialen)

* energieverbruik:


* raadpleging van de markt met het oog op de bouw van een thermische centrale voor opwekking van elektriciteit en warmte
* energiebesparing in overleg met Fedesco

Investeringen Infrabel verbindt er zicht toe om de totale schuld te stabiliseren. Dit door het beperken van de investeringen tot de financieringsbronnen bepaald door de Regering. Verder zal Infrabel in november 2005 een specifiek strategisch plan opstellen die de Holding zal toelaten om tegen 15 december 2005 een geconsolideerd plan voor te leggen aan de regering.
Investeringen gerealiseerd dankzij investeringstoelagen Voor de uitvoering van de investeringen die zijn opgenomen in het plan 2004-2007, zal Infrabel over drie financieringsbronnen beschikken:
* een toelage ten laste van de staatsbegroting waarmee werken kunnen worden gerealiseerd in volgende projecten:

o veiligheidswerken (ECTS, GSM-R, Malaga, overwegen) o capaciteitsbehoud o productiemiddelen
(infrastructuurwerkplaatsen, informatica) o
seinhuisconcentratie, LCIs (Logistieke Centra Infrastructuur) o werken voor reizigersonthaal en capaciteitsuitbreiding
* middelen van de vroegere HST-Fin en de bijdrage van Nederland bestemd voor de hst-werken van grens tot grens
* middelen uit het GEN-Fonds

Werken gefinancierd door PPS Om bepaalde infrastructuurwerken te financieren, zal Infrabel een beroep kunnen doen op gemengde publiek-private samenwerkingen (PPS), een financieringstechniek die het mogelijk maakt een deel van de risicos die inherent zijn aan de verwezenlijking van grote projecten (kostenoverschrijding, verkeersevolutie enz.) door te schuiven naar privé-partners. In dit stadium lopen er drie financieringsplannen van het type PPS voor de ontwikkeling van volgende projecten:

* Diabolo-project (nieuwe aansluiting met de luchthaven van Brussel-Nationaal)

* Liefkenshoekspoortunnel (nieuwe verbinding voor goederentreinen tussen de linker- en rechteroever van de Schelde in Antwerpen)
* Vormingsstation Zeebrugge

* Haventerminal Brussel

* Modernisering van de spoorlijn Brussel Luxemburg

Het overlegcomité Federale Staat Gewesten heeft ook gevraagd om een PPS-formule uit te werken voor het project van de nieuwe verbinding met de luchthaven van Gosselies, alsook voor de Park and Ride van Louvain-la-Neuve. De nieuwe verbinding met de luchthaven van Gosselies valt voornamelijk onder Infrabel, de Park and Ride hangt meer af van NMBS Holding.

""