Nieuw beheerscontract voor Infrabel
30/05/2005
Als beheerder van de infrastructuur heeft Infrabel 2 groepen van
opdrachten van openbare dienstverlening.
* Beheer en onderhoud van de infrastructuur alsook het beheer van de
verkeersregelings- en veiligheidssystemen
* Het beheer van de essentiële functies, zoals:
* Verdeling van de capaciteit van de spoorweginfrastructuur
(toekenning van de rijpaden)
* Tarifering, facturering en inning van de gebruiksheffingen
* Certificering van het personeel van de spoorwegoperatoren en van
het rollend materieel
In haar hoedanigheid van beheerder van de spoorweginfrastructuur,
verbindt Infrabel zich ertoe om die opdrachten uit te voeren waarbij
ze de spoorwegoperatoren een billijke en niet-discriminerende toegang
tot de spoorweginfrastructuur biedt en het optimaal gebruik ervan
verzekert.
Verwerving, bouw, vernieuwing, onderhoud en beheer van de
spoorweginfrastructuur
Infrabel streeft twee grote doelstellingen na:
* het behoud van de netcapaciteit waarborgen aan de hand van een
onderhouds- en moderniseringsbeleid van de bestaande
infrastructuur
* het net te ontwikkelen op basis van de investeringsplannen die in
gezamenlijk overleg met de Federale Staat zijn beslist
Het uitvoeren van het investeringsplan 2004-2007 (HST, GEN, ) maakt
integraal deel uit van dit beheerscontract. Om een goede coördinatie
van de middelen mogelijk te maken, wordt het belang van elk
ontwikkelings- of uitbreidingsproject van de spoorweginfrastructuur
geëvalueerd ten opzichte van het mobiliteitsbeleid dat de Regering
voorstaat, op basis van volgende elementen:
* impact op de snelheid en de capaciteit
* impact op de regelmaat en de betrouwbaarheid van het verkeer
* verwachte voordelen voor de vervoermaatschappijen (comfort,
kwaliteit, rittijden, )
* verbetering van de veiligheid
* milieubescherming
* voldoen aan de huidige verplichtingen (capaciteit)
* bijdragen tot de invoering van het Europees vervoerbeleid, meer
bepaald het wegwerken van de knelpunten en bijdragen tot de
uitbouw van de trans-Europese vervoernetten
* coherentie met de nagestreefde doelstellingen
* vereisten inzake beheer en verbetering van de productiviteit.
Bovendien zullen alle nieuwe belangrijke projecten inzake de
uitbreiding van de capaciteit van de spoorweginfrastructuur deel
uitmaken van een sociaal-economische studie (« business case »). Zodra
die projecten voltooid zijn, zal een evaluatie worden gemaakt. Zowel
in het kader van de bouw van nieuwe infrastructuur als van het
onderhoud van de bestaande infrastructuur, verbindt Infrabel zich
ertoe alles in het werk te stellen om de impact van de werken op de
treinexploitatie zo veel mogelijk te beperken. Regeling en
veiligheid van de spoorweginfrastructuur Eén van de
hoofddoelstellingen van Infrabel bestaat erin de regelmaat en de
betrouwbaarheid van het treinverkeer te waarborgen en te verbeteren.
Om het hoogste veiligheidsniveau op het net te bereiken, waakt
Infrabel erover dat de operatoren de normen en regels op het vlak van
het treinverkeer en het rollend materieel correct in acht nemen.
Naast de controles die eventueel worden uitgevoerd in samenwerking met
het Directoraat-Generaal Vervoer te Land (DGVL), draagt Infrabel bij
tot de toepassing van de actiejaarplannen en -meerjarenplannen inzake
veiligheid die met de hulp van NMBS Holding worden uitgewerkt. Er
worden bijzondere inspanningen geleverd om de veiligheid aan de
overwegen te verbeteren: Infrabel zal een geactualiseerd plan
voorleggen tegen 1 juni 2005. Toegang tot het net Verdeling van de
capaciteit Infrabel verbindt zich ertoe alles in het werk te stellen
om zo goed mogelijk aan de behoeften van de spoorwegoperatoren te
voldoen. Ze waarborgt hen een billijke en niet-discriminerende
verdeling van de capaciteit. Ze begeleidt hen tevens bij hun
handelingen om de vereiste vergunningen en certificaten te verkrijgen.
Ze draagt ertoe bij om een betere coördinatie van de verdeelsystemen
van de capaciteit voor internationaal verkeer te verzekeren.
Tarifering, facturering en inning van de gebruiksheffingen Infrabel
verbindt zich er toe om een volledige transparantie te bieden voor de
bepaling van de heffingen, met naleving van de schalen die in de
netverklaring zijn vastgelegd. Certificering van het personeel van de
spoorwegoperatoren en van het rollend materieel Infrabel is belast met
de uitwerking van een certificeringssysteem van het
veiligheidspersoneel van de spoorwegoperatoren, alsook van het rollend
materieel dat op het Belgische net zal rijden. Ze centraliseert alle
gegevens die voor het veiligheidspersoneel nuttig zijn en die
betrekking hebben tot het rollend materieel van de operatoren. Ze
organiseert in samenwerking met de nationale autoriteiten regelmatige
controles op het terrein en neemt deel aan de controle van de dossiers
voor het verkrijgen van de veiligheidscertificaten voor het gebruik
van de infrastructuur. Kwaliteit van de dienstverlening Infrabel
wil diensten leveren van zeer hoge kwaliteit, ook voor het reizigers-
en goederenverkeer. Daartoe zal ze haar inspanningen verdubbelen op
volgende vlakken:
* optimalisering van de commerciële snelheden
* verbetering van de regelmaat en de betrouwbaarheid van het
verkeer. Infrabel zal actief deelnemen aan de Task Force Regelmaat
en bijdragen aan het vergoedingsmechanisme voor reizigers bij
vertragingen
* verbetering van het comfort van de reizigers:
* onderhoudswerken aan de uitrustingen: perrons, onderdoorgangen en
voetbruggen, informatie-uitrustingen (omroepinstallaties,
aankondigingsborden, dienstregelingen) ; verlichting,
schuilhuisjes, roltrappen en liften naar de sporen
* netheid
* verbetering van de technische kwaliteit van de sporen
* beperking van de verkeersstoringen
o verbeteringswerken aan de uitrustingen van de stations
(aanpassen aan de REVALOR-normen)
* informatie aan de reizigers
o verbetering van de informatie aan de reizigers, alsook aan de
operatoren en omwonenden (bij werken). Infrabel zal ervoor zorgen dat
de verstrekte informatie snel en volgens het vereiste kwaliteitsniveau
wordt gegeven
* onthaal van personen met beperkte mobiliteit in goede
omstandigheden (doelstelling 2008) voor 24 stations met
« volledige toegankelijkheid »
* verder inspanningen leveren die het de telefoonoperatoren moeten
mogelijk maken om de GSM-dekking op het hele net te verbeteren
* opstellen van de SLAs (Service Level Agreement) tussen Infrabel en
de spoorwegoperatoren. Dit betreft het kwaliteitsengagement over
de nauwkeurige naleving inzake stiptheid, netheid en informatie
aan de reizigers
De veiligheid van klanten en personeel De veiligheid is een
absolute prioriteit voor Infrabel. Naast haar inspanningen om een
netwerk aan te bieden dat beantwoordt aan de meest strikte
veiligheidsnormen, neemt Infrabel actief deel aan alle
veiligheidsprogrammas die door de NMBS-groep worden gepland om de
veiligheid van de klanten en de goederen te verbeteren. Duurzame
ontwikkeling en milieu Infrabel verbindt zich ertoe bijzondere
inspanningen te blijven leveren op het vlak van:
* ecologisch beheer van de spoorbermen (pilootproject)
* milieuvriendelijke maatregelen
* verminderen van geluidshinder (dankzij de keuze van aangepaste
materialen)
* energieverbruik:
* raadpleging van de markt met het oog op de bouw van een thermische
centrale voor opwekking van elektriciteit en warmte
* energiebesparing in overleg met Fedesco
Investeringen Infrabel verbindt er zicht toe om de totale schuld
te stabiliseren. Dit door het beperken van de investeringen tot de
financieringsbronnen bepaald door de Regering. Verder zal Infrabel in
november 2005 een specifiek strategisch plan opstellen die de Holding
zal toelaten om tegen 15 december 2005 een geconsolideerd plan voor te
leggen aan de regering.
Investeringen gerealiseerd dankzij investeringstoelagen Voor de
uitvoering van de investeringen die zijn opgenomen in het plan
2004-2007, zal Infrabel over drie financieringsbronnen beschikken:
* een toelage ten laste van de staatsbegroting waarmee werken kunnen
worden gerealiseerd in volgende projecten:
o veiligheidswerken (ECTS, GSM-R, Malaga, overwegen) o
capaciteitsbehoud o productiemiddelen
(infrastructuurwerkplaatsen, informatica) o
seinhuisconcentratie, LCIs (Logistieke Centra Infrastructuur) o
werken voor reizigersonthaal en capaciteitsuitbreiding
* middelen van de vroegere HST-Fin en de bijdrage van Nederland
bestemd voor de hst-werken van grens tot grens
* middelen uit het GEN-Fonds
Werken gefinancierd door PPS Om bepaalde infrastructuurwerken te
financieren, zal Infrabel een beroep kunnen doen op gemengde
publiek-private samenwerkingen (PPS), een financieringstechniek die
het mogelijk maakt een deel van de risicos die inherent zijn aan de
verwezenlijking van grote projecten (kostenoverschrijding,
verkeersevolutie enz.) door te schuiven naar privé-partners. In dit
stadium lopen er drie financieringsplannen van het type PPS voor de
ontwikkeling van volgende projecten:
* Diabolo-project (nieuwe aansluiting met de luchthaven van
Brussel-Nationaal)
* Liefkenshoekspoortunnel (nieuwe verbinding voor goederentreinen
tussen de linker- en rechteroever van de Schelde in Antwerpen)
* Vormingsstation Zeebrugge
* Haventerminal Brussel
* Modernisering van de spoorlijn Brussel Luxemburg
Het overlegcomité Federale Staat Gewesten heeft ook gevraagd om een
PPS-formule uit te werken voor het project van de nieuwe verbinding
met de luchthaven van Gosselies, alsook voor de Park and Ride van
Louvain-la-Neuve. De nieuwe verbinding met de luchthaven van Gosselies
valt voornamelijk onder Infrabel, de Park and Ride hangt meer af van
NMBS Holding.
""
NMBS