NMBS

Nieuwe beheerscontracten voor de NMBS-Holding

30/05/2005

De NMBS-Holding ziet erop toe dat de basisopdracht wordt vervuld door de activiteiten van de drie vennootschappen in de NMBS-Groep te coördineren en te ondersteunen en door zich te vergewissen van de gelijkgerichtheid van hun strategieën en de eenheid van de groep.

De NMBS-Holding zal naar de buitenwereld de synthese maken (van de belangen) van de drie vennootschappen. Zo is zij ook de vertegenwoordiger van de groep in de contacten met de toezichthoudende en andere openbare overheden. In het belang van de spoorwegsector in België is het immers primordiaal dat investeringsplannen, strategieën, studies eerst intern worden op elkaar afgestemd en dat er met een stem wordt gesproken. Overigens worden de bedrijven die de spoorweggroep vormen in de samenleving en door de gebruiker ook als een geheel gepercipieerd.

De Holding moet de garantie bieden dat de drie bedrijven samen een kwalitatief hoogstaander product aan de samenleving bieden dan de oude NMBS.

Takenpakket
De coördinatieopdracht bestaat uit en heeft tot doel:
* de harmonisering en de samenhang van de investeringsplannen en de opvolging van de uitvoering;

* het waarborgen van de Gewestelijke verdeelsleutel;
* de samenhang en de coördinatie van de ondernemingsplannen;
* het maken van een jaarlijks actieplan over intermodaliteit met andere vervoersmodi;

* het optimaliseren van de kwaliteit van de dienstverlening aan de hand van overlegprocedures (gesteund op de Task Force Regelmaat);
* de coördinatie van de maatregelen in het raam van de exploitatieveiligheid en de veiligheid van reizigers en personeel, waaronder acties tegen het vandalisme;

* het promoten van een gezamenlijke actie voor energiezuinig spoorvervoer;

* de naleving van de wetgevingen inzake milieu (o.a. ook lawaai en trillingen);

* de rapportering van het transportplan van de NMBS en belangrijke aanpassingen aan dit plan;

* de coördinatie van het geheel van de communicatie;
* de centralisering van de relaties van de groep met het Raadgevend Comité en de Ombudsdienst.

De NMBS-Holding zorgt ook voor het aanhouden en het beheer van de deelnemingen in het kapitaal van de NMBS en Infrabel. In haar rol van ondersteuning zal zij het kapitaal van de NMBS met maximaal 540 miljoen euro verhogen tegen 2008. Zij is verantwoordelijk voor de eenheid en de harmonie van het financiële beleid van de drie vennootschappen. In die optiek streeft ze, samen met NMBS en Infrabel, naar een gezonde financiële situatie. Op de NMBS-Holding rust ook de belangrijke taak van het beheer van het voltallige personeel van de NMBS-Groep. Andere opdrachten waarmee de Holding wordt belast, behelzen de stations, de veiligheid, het beheer van het IT-netwerk voor de NMBS-Groep, de communicatie, het historisch patrimonium en de juridische ondersteuning en de internationale zaken voor de volledige groep.

Personeel

Als werkgever van het voltallige personeel van de NMBS-Groep staat de NMBS-Holding garant voor de eenheid van het personeelsstatuut en de sociale dialoog en ziet zij toe op de eenvormigheid van het personeelsbeheer. Ook de opleiding behoort, met de tussenkomst van de Nationale Raad voor de Opleiding, tot haar bevoegdheden. Veiligheid Om de veiligheid van de reizigers en het personeel in de treinen en in de stations te verbeteren zal de NMBS-Holding via haar dienst Corporate Security Services speciale aandacht schenken aan het verhogen van het veiligheidsgevoel en het beschermen en beveiligen van de fiets- en autoparkings. Snelle interventies bij problemen op het spoorwegdomein en in het bijzonder in treinen en stations en versterkte controles op de perrons en in de stations staan op het programma, met de mogelijkheid om het gebruik van de trein tijdelijk te verbieden. Vanzelfsprekend worden de andere ondernemingen bij deze aanpak betrokken en wordt er nauw samengewerkt met de federale politie. De NMBS-Holding beschikt over een Centrale Meldkamer die ten dienste staat van de volledige NMBS-Groep en van andere spoorwegondernemingen. Indien mogelijk wordt deze centrale meldkamer aangesloten op het ASTRID-netwerk. Door middel van de uitbouw van het project Malaga zal de dienst CSS beschikken over alarmcentrales, die samen met de installatie van camerabewaking, tot een maximale beveiliging van de infrastructuur, het rollend materieel en het patrimonium moet leiden en bijdragen tot de veiligheid van reizigers en personeel. Tevens wordt een specifiek actieplan voor de preventie en de bestrijding van graffiti gerealiseerd. De NMBS-Groep stelt jaarlijks een veiligheidsplan op, waarin de doelstellingen voor het komende jaar inzake de sociale veiligheid van het personeel en van de reizigers en inzake de beveiliging van het goederenvervoer worden geformuleerd. Door de Groep zal ook een spoorwegveiligheidsplan ter preventie van terroristische aanslagen worden uitgewerkt, bestemd voor Securail. Vanaf 2006 ontvangt de NMBS-Holding voor veiligheidsopdrachten een extra enveloppe van 7,2 miljoen. Verwerven, bouw, onderhoud en beheer van de stations De NMBS-Holding is eigenaar van de stationsgebouwen, parkings, fietsenstallingen en ruimtes voor fietsenverhuur en de stationsomgeving. De taken die daaruit voortvloeien behelzen onder meer het beheer van de basisuitrusting van een station. Wanneer een nieuw station wordt gebouwd of een bestaand vernieuwd, voorziet de Holding in een basisuitrusting die wordt gedefinieerd en bepaald samen met de NMBS. Het kwaliteitsniveau van de uitrusting kan worden verhoogd mits een financiële tussenkomst van de NMBS, maar ze blijft eigendom van de Holdingmaatschappij. De Holding is belast met het beheer en het algemeen onderhoud van de 37 drukst bezochte stations, met inbegrip van de parkings, fietsstallingen en de omgeving. Hij is ook belast met het beheer van de concessies. Hij zorgt ervoor dat de onthaalcapaciteit en de uitrusting van alle stations minstens op het huidige niveau wordt behouden, op een aantal kleine stations na. De Holding stelt aan de NMBS en Infrabel de ruimtes en terreinen ter beschikking voor de uitoefening van hun opdrachten. Het beheer van een 200-tal stations geeft de Holding in concessie aan de NMBS. De NMBS-Holding werkt een actieplan uit ter optimalisering van het gebruik en de bezetting van bepaalde stations. In het algemeen worden vragen voor bezetting van culturele en socio-culturele verenigingen aandachtig onderzocht op basis van vastgelegde criteria.

Kwaliteit van de dienstverlening

De Holding verbindt zich ertoe om een infrastructuur en diensten van hoge kwaliteit aan te bieden aan de spoorwegondernemingen en de reizigers. Hij legt daarbij het accent op: § de infrastructuur voor reizigersonthaal (met bijzondere aandacht voor de netheid, het herstellen van de beschadigingen door vandalisme, de bewaking van de parkings, snel herstellen van defecte liften, roltrappen, verlichting...); voor de preventie en de bestrijding van graffiti wordt een specifiek actieplan opgesteld; § maatregelen voor de personen met beperkte mobiliteit (toegankelijkheid van bestaande en nieuwe gebouwen, concept van totale toegankelijkheid in 24 van de belangrijkste stations; de Holding treedt namens de drie ondernemingen op als gesprekspartner met bevoorrechte partner de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap); § de kwaliteit van de infrastructuur ter beschikking van de spoorwegondernemingen; § regelmaat en betrouwbaarheid van het verkeer (coördinatie).

Investeringen in de stations

De NMBS-Holding verbindt zich ertoe, voor het gedeelte dat haar betreft, de spoorweginvesteringen uit te voeren zoals geprogrammeerd in het investeringsplan 2004-2007. Het betreft hoofdzakelijk ontwikkeling of uitbreiding van de stations, parkings en toegangswegen, fietspaden en voetpaden. De belangrijkste criteria die worden gehanteerd voor het sturen en vastleggen van de investeringen zijn: § de kwaliteit van de dienstverlening aan de klanten; § het onderhoud en de netheid van de stations; § de weerslag voor de vervoersmaatschappijen; § het verbeteren van de veiligheid en de beveiliging; § bijzondere aandacht voor het historisch patrimonium; § de weerslag voor de doelstellingen inzake mobiliteit en duurzame ontwikkeling van de Staat; § goede beheersing van de constructiekosten en de kosten voor exploitatie, onderhoud en instandhouding.

""