Nieuwe beheerscontracten voor de NMBS-Holding
30/05/2005
De NMBS-Holding ziet erop toe dat de basisopdracht wordt vervuld door
de activiteiten van de drie vennootschappen in de NMBS-Groep te
coördineren en te ondersteunen en door zich te vergewissen van de
gelijkgerichtheid van hun strategieën en de eenheid van de groep.
De NMBS-Holding zal naar de buitenwereld de synthese maken (van de
belangen) van de drie vennootschappen. Zo is zij ook de
vertegenwoordiger van de groep in de contacten met de toezichthoudende
en andere openbare overheden. In het belang van de spoorwegsector in
België is het immers primordiaal dat investeringsplannen, strategieën,
studies eerst intern worden op elkaar afgestemd en dat er met een stem
wordt gesproken. Overigens worden de bedrijven die de spoorweggroep
vormen in de samenleving en door de gebruiker ook als een geheel
gepercipieerd.
De Holding moet de garantie bieden dat de drie bedrijven samen een
kwalitatief hoogstaander product aan de samenleving bieden dan de oude
NMBS.
Takenpakket
De coördinatieopdracht bestaat uit en heeft tot doel:
* de harmonisering en de samenhang van de investeringsplannen en de
opvolging van de uitvoering;
* het waarborgen van de Gewestelijke verdeelsleutel;
* de samenhang en de coördinatie van de ondernemingsplannen;
* het maken van een jaarlijks actieplan over intermodaliteit met
andere vervoersmodi;
* het optimaliseren van de kwaliteit van de dienstverlening aan de
hand van overlegprocedures (gesteund op de Task Force Regelmaat);
* de coördinatie van de maatregelen in het raam van de
exploitatieveiligheid en de veiligheid van reizigers en personeel,
waaronder acties tegen het vandalisme;
* het promoten van een gezamenlijke actie voor energiezuinig
spoorvervoer;
* de naleving van de wetgevingen inzake milieu (o.a. ook lawaai en
trillingen);
* de rapportering van het transportplan van de NMBS en belangrijke
aanpassingen aan dit plan;
* de coördinatie van het geheel van de communicatie;
* de centralisering van de relaties van de groep met het Raadgevend
Comité en de Ombudsdienst.
De NMBS-Holding zorgt ook voor het aanhouden en het beheer van de
deelnemingen in het kapitaal van de NMBS en Infrabel. In haar rol van
ondersteuning zal zij het kapitaal van de NMBS met maximaal 540
miljoen euro verhogen tegen 2008. Zij is verantwoordelijk voor de
eenheid en de harmonie van het financiële beleid van de drie
vennootschappen. In die optiek streeft ze, samen met NMBS en Infrabel,
naar een gezonde financiële situatie. Op de NMBS-Holding rust ook de
belangrijke taak van het beheer van het voltallige personeel van de
NMBS-Groep. Andere opdrachten waarmee de Holding wordt belast,
behelzen de stations, de veiligheid, het beheer van het IT-netwerk
voor de NMBS-Groep, de communicatie, het historisch patrimonium en de
juridische ondersteuning en de internationale zaken voor de volledige
groep.
Personeel
Als werkgever van het voltallige personeel van de NMBS-Groep staat
de NMBS-Holding garant voor de eenheid van het personeelsstatuut en de
sociale dialoog en ziet zij toe op de eenvormigheid van het
personeelsbeheer. Ook de opleiding behoort, met de tussenkomst van de
Nationale Raad voor de Opleiding, tot haar bevoegdheden. Veiligheid
Om de veiligheid van de reizigers en het personeel in de treinen en
in de stations te verbeteren zal de NMBS-Holding via haar dienst
Corporate Security Services speciale aandacht schenken aan het
verhogen van het veiligheidsgevoel en het beschermen en beveiligen van
de fiets- en autoparkings. Snelle interventies bij problemen op het
spoorwegdomein en in het bijzonder in treinen en stations en
versterkte controles op de perrons en in de stations staan op het
programma, met de mogelijkheid om het gebruik van de trein tijdelijk
te verbieden. Vanzelfsprekend worden de andere ondernemingen bij deze
aanpak betrokken en wordt er nauw samengewerkt met de federale
politie. De NMBS-Holding beschikt over een Centrale Meldkamer die ten
dienste staat van de volledige NMBS-Groep en van andere
spoorwegondernemingen. Indien mogelijk wordt deze centrale meldkamer
aangesloten op het ASTRID-netwerk. Door middel van de uitbouw van
het project Malaga zal de dienst CSS beschikken over alarmcentrales,
die samen met de installatie van camerabewaking, tot een maximale
beveiliging van de infrastructuur, het rollend materieel en het
patrimonium moet leiden en bijdragen tot de veiligheid van reizigers
en personeel. Tevens wordt een specifiek actieplan voor de preventie
en de bestrijding van graffiti gerealiseerd. De NMBS-Groep stelt
jaarlijks een veiligheidsplan op, waarin de doelstellingen voor het
komende jaar inzake de sociale veiligheid van het personeel en van de
reizigers en inzake de beveiliging van het goederenvervoer worden
geformuleerd. Door de Groep zal ook een spoorwegveiligheidsplan ter
preventie van terroristische aanslagen worden uitgewerkt, bestemd voor
Securail. Vanaf 2006 ontvangt de NMBS-Holding voor
veiligheidsopdrachten een extra enveloppe van 7,2 miljoen.
Verwerven, bouw, onderhoud en beheer van de stations De NMBS-Holding
is eigenaar van de stationsgebouwen, parkings, fietsenstallingen en
ruimtes voor fietsenverhuur en de stationsomgeving. De taken die
daaruit voortvloeien behelzen onder meer het beheer van de
basisuitrusting van een station. Wanneer een nieuw station wordt
gebouwd of een bestaand vernieuwd, voorziet de Holding in een
basisuitrusting die wordt gedefinieerd en bepaald samen met de NMBS.
Het kwaliteitsniveau van de uitrusting kan worden verhoogd mits een
financiële tussenkomst van de NMBS, maar ze blijft eigendom van de
Holdingmaatschappij. De Holding is belast met het beheer en het
algemeen onderhoud van de 37 drukst bezochte stations, met inbegrip
van de parkings, fietsstallingen en de omgeving. Hij is ook belast
met het beheer van de concessies. Hij zorgt ervoor dat de
onthaalcapaciteit en de uitrusting van alle stations minstens op het
huidige niveau wordt behouden, op een aantal kleine stations na. De
Holding stelt aan de NMBS en Infrabel de ruimtes en terreinen ter
beschikking voor de uitoefening van hun opdrachten. Het beheer van een
200-tal stations geeft de Holding in concessie aan de NMBS. De
NMBS-Holding werkt een actieplan uit ter optimalisering van het
gebruik en de bezetting van bepaalde stations. In het algemeen worden
vragen voor bezetting van culturele en socio-culturele verenigingen
aandachtig onderzocht op basis van vastgelegde criteria.
Kwaliteit van de dienstverlening
De Holding verbindt zich ertoe om een infrastructuur en diensten van
hoge kwaliteit aan te bieden aan de spoorwegondernemingen en de
reizigers. Hij legt daarbij het accent op: § de infrastructuur
voor reizigersonthaal (met bijzondere aandacht voor de netheid, het
herstellen van de beschadigingen door vandalisme, de bewaking van de
parkings, snel herstellen van defecte liften, roltrappen,
verlichting...); voor de preventie en de bestrijding van graffiti
wordt een specifiek actieplan opgesteld; § maatregelen voor de
personen met beperkte mobiliteit (toegankelijkheid van bestaande en
nieuwe gebouwen, concept van totale toegankelijkheid in 24 van de
belangrijkste stations; de Holding treedt namens de drie ondernemingen
op als gesprekspartner met bevoorrechte partner de Nationale Hoge Raad
voor Personen met een Handicap); § de kwaliteit van de
infrastructuur ter beschikking van de spoorwegondernemingen; §
regelmaat en betrouwbaarheid van het verkeer (coördinatie).
Investeringen in de stations
De NMBS-Holding verbindt zich ertoe, voor het gedeelte dat haar
betreft, de spoorweginvesteringen uit te voeren zoals geprogrammeerd
in het investeringsplan 2004-2007. Het betreft hoofdzakelijk
ontwikkeling of uitbreiding van de stations, parkings en
toegangswegen, fietspaden en voetpaden. De belangrijkste criteria
die worden gehanteerd voor het sturen en vastleggen van de
investeringen zijn: § de kwaliteit van de dienstverlening aan
de klanten; § het onderhoud en de netheid van de stations;
§ de weerslag voor de vervoersmaatschappijen; § het
verbeteren van de veiligheid en de beveiliging; § bijzondere
aandacht voor het historisch patrimonium; § de weerslag voor
de doelstellingen inzake mobiliteit en duurzame ontwikkeling van de
Staat; § goede beheersing van de constructiekosten en de
kosten voor exploitatie, onderhoud en instandhouding.
""
NMBS