Persbericht Gemeente Barendrecht
Belangrijkste punten commissie grondgebied 31 mei 2005:
Centrumstudie in beperktere vorm weer van start
BARENDRECHT (woensdag 1 juni 2005) De commissie Grondgebied stemde gisteravond in met het
door het college voorgestelde optimaliseringsmodel en de aangescherpte kaders voor de Centrum-
studie. In de raad van juni 2004 werd voor het laatst gesproken over de voortgang van de Centrum-
studie. Tijdens die vergadering werd duidelijk dat de raad geen wijzigingen wenst aan de infrastruc-
tuur van het Barendrechtse centrum. Behoudens de fractie van GroenLinks stemde een meerderheid
van de commissie gisteravond voor het schrappen van enkele punten uit de voorgestelde kaders. Dit
betekent onder meer dat het zoeken naar mogelijkheden om het oude centrum (het oude dorp) en het
huidige centrumgebied (Middenbaan) zoveel mogelijk als één eenheid te laten functioneren geen
prioriteit meer heeft.
De Centrumstudie wordt onderverdeeld in drie deelprojecten. Twee korte termijnprojecten zijn de herontwik-
keling van de Middenbaan en het project `parkeren, laden en lossen'. Voor de lange termijn volgt een studie
naar oplossingen voor in het centrum geconstateerde verbeterpunten. Dit is het zogenaamde optimalise-
ringsmodel. Het model behelst het gebied rond het gemeentehuis, Middenbaan, 't Vlak en de Postkan-
toor/Rabobanklocatie.
Het project Centrumstudie ging in 2001 van start. Bedoeling van de studie is te komen tot een visie op het
Barendrechtse centrum voor de lange termijn. Aan de hand van de studieresultaten kunnen (toekomstige)
maatschappelijke ontwikkelingen van de gemeente en derden getoetst worden op wenselijkheid. De uitkom-
sten van de studie geven een lange termijnvisie van 10-15 jaar op het Barendrechtse Centrum weer. Een
projectgroep die bestaat uit vertegenwoordigers van de Centrumwinkeliers, vertegenwoordigers van de be-
wonersvereniging oude kern, woningbouwvereniging Patrimonium en de gemeente gaat aan de slag met het
optimaliseringsmodel. Verder komt het college van burgemeester en wethouders na de zomervakantie met
een commissievoorstel over de wijze waarop bewoners en geïnteresseerden bij dit project betrokken wor-
den.
Zuidpolder
In de commissie Grondgebied werd gisteravond voor de derde keer gesproken over de inrichtingsvoorstellen
Zuidpolder. De Zuidpolder is het gebied tussen de Kilweg, de rijksweg A29, de Achterzeedijk en Ziedewijd-
sedijk. Tijdens de commissievergadering in april 2005 werd duidelijk dat een meerderheid van de commissie
geen voorstander is van het door het college van burgemeester en wethouders voorgestelde inrichtingsplan
met diverse private kostendragers zoals een golfafslag en forellenvisvijver. De meerderheid van de commis-
sie vroeg in april aan het college om in de commissie van juni te komen met een nieuw (reken)voorstel zon-
der private kostendragers voor de inrichting van dit deel van de Zuidpolder. Het college stelde gisteravond
echter dat het niet mogelijk is om zonder aanvullende financiële middelen (particuliere initiatieven) te komen
tot inrichting van de Zuidpolder als een basiskwaliteit, zoals asfaltpaden in verband met toegankelijkheid,
van het gebied wordt nagestreefd.
Het collegevoorstel met particuliere kostendragers kon gisteravond niet rekenen op een meerderheid van de
commissie Grondgebied. Het voorstel van de fractie van GroenLinks voor het onderzoeken van extensieve
ecologische alternatieven voor de Zuidpolder haalde evenmin een meerderheid. De fractie van het CDA
pagina 1 van 2
stelde voor de plannen van het college te volgen maar in plaats van het project golfafslag te kiezen voor een
extensief ecologische inrichting conform het voorstel van GroenLinks voor deze locatie. Vanwege de ver-
schillende mogelijkheden die aanwezig zijn, zal door de CDA-fractie de mogelijkheden van een initiatiefvoor-
stel over de inrichting van de golfafslag en de visvijver worden onderzocht.
De ontwikkeling van de Zuidpolder wordt voor een deel gesubsidieerd door de provincie en de regio. Voor de
inrichting van de 75 ha groen in de Zuidpolder gaat het in totaal om een subsidiebedrag van 2,8 miljoen eu-
ro. Een deel hiervan, namelijk 1,6 miljoen euro, wordt toegekend als Barendrecht er in slaagt om voor 2010
daadwerkelijk 75 ha in te richten volgens de bestemming groen en recreatie. Deze bestemming is opgeno-
men in het bestemmingsplan Buitengebied-Oost. De commissie stemde gisteravond in met de inrichting
zoals het college heeft voorgesteld, met een natuurgebied (moeras) en een (fiets)doorsteek naar de Ziede-
wijdsekade ten oosten van de 3e Barendrechtseweg.
Beleidsplan wegen en verhardingen
De commissie Grondgebied heeft gisteravond ingestemd met het beleidsplan wegen en verhardingen. De
benodigde budgetten konden nog niet beschikbaar worden gesteld. Deze worden ingebracht bij de takendis-
cussie in juni. Het beleidsplan wegen en verhardingen stelt voorwaarden om te komen tot een doelmatig en
doeltreffend beheer van de Barendrechtse wegen. Het plan gaat onder andere uit van de landelijke kwali-
teitsnormen voor wegverhardingen en een jaarlijkse inspectie. Fiets- en voetpadverhardingen zijn een speci-
fiek aandachtspunt vanwege het vastgestelde beleid. Het beleidsplan geeft aan dat niet al het noodzakelijke
onderhoud met de huidige budgetten mogelijk is. Om beheer en onderhoud mogelijk te maken op een ver-
antwoord minimum is 65 eurocent per m2 nodig. Dit komt in 2005 met een te onderhouden oppervlakte van
1,8 miljoen vierkante meter neer op ca. 1,2 miljoen euro. Dit is ongeveer 300.000 euro meer dan het momen-
teel beschikbare budget. De gemeenteraad zal het beleidsplan wegen en verhardingen op een later moment
definitief vaststellen.
Noot voor de pers,
Gemeente Barendrecht
Gemeente Barendrecht