---
Kamervragen en antwoorden
---
Antwoorden op vragen inzake de achtste jaarrapportage LCF-project
1-6-2005 16:17:00
Met mijn brief van 5 april 2005 (Kamerstuk 25 800, nr. 13) heb ik u de
achtste jaarrapportage van het project luchtverdedigings- en
commandofregatten aangeboden. Hierbij bied ik u de antwoorden aan op
de vragen die de Vaste Commissie voor Defensie op 19 mei jl. stelde
naar aanleiding van deze brief.
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
1. Zijn de vertragingen van een jaar van zowel de aanbieding van de
D-brief over de verwervingsvoorbereiding, als de levering van het
eerste Sirius-systeem het gevolg van het feit dat Canada pas in
november 2004 geld beschikbaar heeft gesteld voor het Sirius-systeem?
Zo nee, wat is de reden van de vertragingen en welke financiële
consequenties zijn eraan verbonden? Wat is het financiële risico van
verwerving zonder Canada (vanwege een kleinere seriegrootte)?
2. Hoe groot is het projectrisico op het punt van Sirius en hoe wil de
regering dit projectrisico ondervangen?
6. Verwacht de regering dat er concrete afspraken met Canada gemaakt
kunnen worden over Sirius? Zo ja, welke? Hoe groot is het bedrag van
de extra kosten als die afspraken met Canada niet gemaakt kunnen
worden en de seriegrootte zonder Canada dus kleiner zal zijn?
Gedurende de verwervingsvoorbereiding van het infrarood zoek- en
volgsysteem Sirius werd duidelijk dat er in Canada financiële
besluitvorming nodig was, voordat een gezamenlijke offerte kon worden
aangevraagd. Zoals gemeld in de jaarrapportage werd de gezamenlijke
verwervingsvoorbereiding mede beïnvloed door onderhandelingen over de
werkverdeling. Daarnaast werden specifieke Canadese systeemeisen pas
laat bekend en speelt de mogelijke wisseling van het
hoofdaannemerschap van "Thales Nederland" naar "DRS Technologies
Canada" een rol. De vertraging zal in ieder geval leiden tot
prijspeilaanpassingen. Inmiddels heeft Canada een gezamenlijke offerte
aangevraagd voor verwerving van Sirius bij de industrie.
De proefnemingen en productievoorbereiding zijn succesvol verlopen.
Eventuele verdere projectrisico´s van het infrarood zoek- en
volgsysteem Sirius hangen samen met het welslagen van de coördinatie
van de gezamenlijke verwerving ervan met Canada. Volgens de
inschatting is dit een beperkt risico. Als de verwervingsvoorbereiding
met Canada niet tot het gewenste resultaat leidt, is het uiteraard
mogelijk Sirius zelfstandig te verwerven. De meerkosten lijken in dat
geval gering. Over de exacte hoogte ervan kan ik de Kamer desgewenst
vertrouwelijk informeren.
3. Welke projectrisico's in tijd en geld bedoelt de regering bij het
AWW-segment?
4. In de brief staat dat de definitieve vuurleidingssoftware naar
verwachting "pas in de eerste helft van 2005 kan worden opgeleverd".
De brief is echter gedateerd 5 april 2005. Wanneer verwacht de
regering de oplevering van de vuurleidingssoftware nu precies? Wat
zijn de exacte projectrisico's in tijd en geld wanneer de oplevering
pas in de tweede helft van 2005 plaatsvindt?
Tijdens simulaties op een Duits fregat zijn onlangs met succes proeven
uitgevoerd met de vuurleidingsoftware. Zoals gemeld in de 8e
jaarrapportage is hierbij gebruik gemaakt van een andere processor,
die over een grotere capaciteit beschikte. De definitieve versie van
de vuurleidingsoftware wordt medio juni van dit jaar opgeleverd. In
aansluiting daarop zal die software gefaseerd worden geïnstalleerd op
alle LCF´n. De projectrisico´s zijn nog maar gering. Zoals uit de
jaarrapportage blijkt, is de vorige versie van de vuurleidingsoftware
al geschikt voor het inzetten van de LCF´n in operationele taken.
5. Welke waarde moet de Kamer toekennen aan de informatie dat "de
problemen met de tandwielkasten (...) vrijwel zeker opgelost"?
De modificatie aan de tandwielkasten is thans uitgevoerd op alle
LCF´n. Uit aanvullende proefnemingen blijkt inmiddels dat de
modificaties aan het LCF-1 en het LCF-4 voldoen. De modificaties aan
het LCF-2 en het LCF-3 worden nog gecontroleerd.
7. In de zevende jaarrapportage werd de personele bezetting als
risicogebied gekenmerkt, in de achtste jaarrapportage wordt hierover
niets gemeld. Is de personele bezetting niet langer een risicogebied?
9. Moet uit het feit dat (anders dan in de vorige jaarrapportage) bij
de risicos niet langer de personele bezetting wordt genoemd, worden
afgeleid dat de Koninklijke Marine (KM) thans weer ten volle kan
beschikken over de benodigde kennis en capaciteit voor de realisatie
van het project? Welke concrete ontwikkelingen hebben zich in dit
opzicht voorgedaan? Behoudt de KM ook voor de toekomst voldoende
kennis en capaciteit om de bouw van schepen in Nederland voor de KM te
begeleiden?
Zoals is gemeld in de laatste Personeelsbrief (Kamerstuk 29800 X nr.
5, d.d. 21 september 2004), zijn de instroombeperkende maatregelen
stopgezet. Hetzelfde geldt voor de generieke uitstroombevorderende
maatregelen. Omdat het LCF-project voorts haar voltooiing nadert, is
het risico op knelpunten bij de personele bezetting dermate verkleind,
dat het niet meer apart is opgenomen.
Het behoud van kennis en capaciteit met het oog op de toekomst hangt
samen met de behoefte er aan, bijvoorbeeld doordat nieuwe projecten
worden begonnen.
8. Wat verloopt er bij de exploitatievoorbereiding niet volgens
planning?
Over de verwerving van een gedeelte van de walreservedelen voor
Smart-L en Apar moet het overleg met Duitsland nog worden afgesloten.
Daarnaast is de levering van boord- en walreservedelen van het
´Integrated Monitoring and Control System´ (IMCS) vertraagd. In beide
gevallen geldt dat eventuele tijdelijke tekortkomingen kunnen worden
opgevangen door herverdeling.
10. Voor hoeveel manjaren werk is thans nog voor de Koninklijke
Schelde Groep aan werk voorhanden in verband met het project
luchtverdedigings- en comandofregatten?
Defensie schat het nakomen van restverplichtingen en het oplossen van
garantieclaims op vijftig manjaren.
11. Kan de regering conform aanwijzing B1 van de aanwijzingen voor de
financiële informatie uit de procedureregeling grote projecten de
daarin voorgeschreven informatie op totaalniveau in de jaarrapportage
zelf verschaffen?
Om de belangen van de Staat en de belangen van deelnemende
leveranciers te beschermen, wordt deze informatie als vertrouwelijk
aangemerkt. Openbaarheid die verder gaat dan die in het openbare deel
van de jaarrapportage geeft leveranciers bijvoorbeeld inzicht in
beschikbare middelen. Hierdoor kunnen de belangen van de Staat worden
geschaad.
12. Wat is de reden dat in tegenstelling tot andere jaren er in 2004
geen sprake is van prijspeilaanpassingen en koerscorrecties van
vreemde valuta? Is er kans dat in 2005 sprake zal zijn van extra
hogere prijspeilaanpassingen en koerscorrecties van vreemde valuta?
Tot de Begroting 2004 werd de prijsbijstelling geheel aan het project
toegekend. In de Ontwerpbegroting 2005 is de prijsbijstelling, naar
het prijspeil van 2004, defensiebreed gedeeltelijk toegekend. Bij het
LCF-project is als gevolg daarvan de prijsbijstelling volledig uit het
projectbudget gefinancierd. De dekking daarvoor is in de
risicoreservering gevonden. In 2005 zullen er geen extra hogere
prijspeilaanpassingen en koerscorrecties van vreemde valuta zijn.
Antwoorden op vragen inzake de achtste jaarrapportage LCF-project
Met mijn brief van 5 april 2005 (Kamerstuk 25 800, nr. 13) heb ik u de
achtste jaarrapportage van het project luchtverdedigings- en
commandofregatten aangeboden. Hierbij bied ik u de antwoorden aan op
de vragen die de Vaste Commissie voor Defensie op 19 mei jl. stelde
naar aanleiding van deze brief.
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Zijn de vertragingen van een jaar van zowel de aanbieding van de
D-brief over de verwervingsvoorbereiding, als de levering van het
eerste Sirius-systeem het gevolg van het feit dat Canada pas in
november 2004 geld beschikbaar heeft gesteld voor het Sirius-systeem?
Zo nee, wat is de reden van de vertragingen en welke financiële
consequenties zijn eraan verbonden? Wat is het financiële risico van
verwerving zonder Canada (vanwege een kleinere seriegrootte)?
Hoe groot is het projectrisico op het punt van Sirius en hoe wil de
regering dit projectrisico ondervangen?
6.
Verwacht de regering dat er concrete afspraken met Canada gemaakt
kunnen worden over Sirius? Zo ja, welke? Hoe groot is het bedrag van
de extra kosten als die afspraken met Canada niet gemaakt kunnen
worden en de seriegrootte zonder Canada dus kleiner zal zijn?
Gedurende de verwervingsvoorbereiding van het infrarood zoek- en
volgsysteem Sirius werd duidelijk dat er in Canada financiële
besluitvorming nodig was, voordat een gezamenlijke offerte kon worden
aangevraagd. Zoals gemeld in de jaarrapportage werd de gezamenlijke
verwervingsvoorbereiding mede beïnvloed door onderhandelingen over de
werkverdeling. Daarnaast werden specifieke Canadese systeemeisen pas
laat bekend en speelt de mogelijke wisseling van het
hoofdaannemerschap van "Thales Nederland" naar "DRS Technologies
Canada" een rol. De vertraging zal in ieder geval leiden tot
prijspeilaanpassingen. Inmiddels heeft Canada een gezamenlijke offerte
aangevraagd voor verwerving van Sirius bij de industrie.
De proefnemingen en productievoorbereiding zijn succesvol verlopen.
Eventuele verdere projectrisico´s van het infrarood zoek- en
volgsysteem Sirius hangen samen met het welslagen van de coördinatie
van de gezamenlijke verwerving ervan met Canada. Volgens de
inschatting is dit een beperkt risico. Als de verwervingsvoorbereiding
met Canada niet tot het gewenste resultaat leidt, is het uiteraard
mogelijk Sirius zelfstandig te verwerven. De meerkosten lijken in dat
geval gering. Over de exacte hoogte ervan kan ik de Kamer desgewenst
vertrouwelijk informeren.
1. Welke projectrisico's in tijd en geld bedoelt de regering bij het
AWW-segment?
2. In de brief staat dat de definitieve vuurleidingssoftware naar
verwachting "pas in de eerste helft van 2005 kan worden
opgeleverd". De brief is echter gedateerd 5 april 2005. Wanneer
verwacht de regering de oplevering van de vuurleidingssoftware nu
precies? Wat zijn de exacte projectrisico's in tijd en geld
wanneer de oplevering pas in de tweede helft van 2005
plaatsvindt?
Tijdens simulaties op een Duits fregat zijn onlangs met succes
proeven uitgevoerd met de vuurleidingsoftware. Zoals gemeld in de
8^ejaarrapportage is hierbij gebruik gemaakt van een andere
processor, die over een grotere capaciteit beschikte. De
definitieve versie van de vuurleidingsoftware wordt medio juni van
dit jaar opgeleverd. In aansluiting daarop zal die software
gefaseerd worden geïnstalleerd op alle LCF´n. De projectrisico´s
zijn nog maar gering. Zoals uit de jaarrapportage blijkt, is de
vorige versie van de vuurleidingsoftware al geschikt voor het
inzetten van de LCF´n in operationele taken.
Welke waarde moet de Kamer toekennen aan de informatie dat "de
problemen met de tandwielkasten (...) vrijwel zeker opgelost"?
De modificatie aan de tandwielkasten is thans uitgevoerd op alle
LCF´n. Uit aanvullende proefnemingen blijkt inmiddels dat de
modificaties aan het LCF-1 en het LCF-4 voldoen. De modificaties aan
het LCF-2 en het LCF-3 worden nog gecontroleerd.
In de zevende jaarrapportage werd de personele bezetting als
risicogebied gekenmerkt, in de achtste jaarrapportage wordt hierover
niets gemeld. Is de personele bezetting niet langer een risicogebied?
Moet uit het feit dat (anders dan in de vorige jaarrapportage) bij de
risicos niet langer de personele bezetting wordt genoemd, worden
afgeleid dat de Koninklijke Marine (KM) thans weer ten volle kan
beschikken over de benodigde kennis en capaciteit voor de realisatie
van het project? Welke concrete ontwikkelingen hebben zich in dit
opzicht voorgedaan? Behoudt de KM ook voor de toekomst voldoende
kennis en capaciteit om de bouw van schepen in Nederland voor de KM te
begeleiden?
Zoals is gemeld in de laatste Personeelsbrief (Kamerstuk 29800 X nr.
5, d.d. 21 september 2004), zijn de instroombeperkende maatregelen
stopgezet. Hetzelfde geldt voor de generieke uitstroombevorderende
maatregelen. Omdat het LCF-project voorts haar voltooiing nadert, is
het risico op knelpunten bij de personele bezetting dermate verkleind,
dat het niet meer apart is opgenomen.
Het behoud van kennis en capaciteit met het oog op de toekomst hangt
samen met de behoefte er aan, bijvoorbeeld doordat nieuwe projecten
worden begonnen.
Wat verloopt er bij de exploitatievoorbereiding niet volgens
planning?
Over de verwerving van een gedeelte van de walreservedelen voor
Smart-L en Apar moet het overleg met Duitsland nog worden afgesloten.
Daarnaast is de levering van boord- en walreservedelen van het
´Integrated Monitoring and Control System´ (IMCS) vertraagd. In beide
gevallen geldt dat eventuele tijdelijke tekortkomingen kunnen worden
opgevangen door herverdeling.
10. Voor hoeveel manjaren werk is thans nog voor de Koninklijke
Schelde Groep aan werk voorhanden in verband met het project
luchtverdedigings- en comandofregatten?
Defensie schat het nakomen van restverplichtingen en het oplossen
van garantieclaims op vijftig manjaren.
11. Kan de regering conform aanwijzing B1 van de aanwijzingen voor de
financiële informatie uit de procedureregeling grote projecten de
daarin voorgeschreven informatie op totaalniveau in de
jaarrapportage zelf verschaffen?
Om de belangen van de Staat en de belangen van deelnemende
leveranciers te beschermen, wordt deze informatie als
vertrouwelijk aangemerkt. Openbaarheid die verder gaat dan die in
het openbare deel van de jaarrapportage geeft leveranciers
bijvoorbeeld inzicht in beschikbare middelen. Hierdoor kunnen de
belangen van de Staat worden geschaad.
Wat is de reden dat in tegenstelling tot andere jaren er in 2004 geen
sprake is van prijspeilaanpassingen en koerscorrecties van vreemde
valuta? Is er kans dat in 2005 sprake zal zijn van extra hogere
prijspeilaanpassingen en koerscorrecties van vreemde valuta?
Tot de Begroting 2004 werd de prijsbijstelling geheel aan het project
toegekend. In de Ontwerpbegroting 2005 is de prijsbijstelling, naar
het prijspeil van 2004, defensiebreed gedeeltelijk toegekend. Bij het
LCF-project is als gevolg daarvan de prijsbijstelling volledig uit het
projectbudget gefinancierd. De dekking daarvoor is in de
risicoreservering gevonden. In 2005 zullen er geen extra hogere
prijspeilaanpassingen en koerscorrecties van vreemde valuta zijn.
Defensiekrant
Parlement
Toespraken
Evenementenkalender
Parlement
Brieven aan de Kamer
Defensiebegroting
Kamervragen en antwoorden
Najaarsbrief
Rapporten
Regeerakkoord
Regeringsverklaring
Ministerie van Defensie