Provincie Noord-Brabant

|Persbericht                                      |
|                                                 |

Burgerjaarverslag 2004
Snelle afhandeling post en betere informatie centraal

Binnen tien werkdagen een antwoord ontvangen op een brief, een rekening die vlot betaald wordt. Goed geïnformeerd worden over de subsidie voor een cultuurproject of de plannen voor de waterhuishouding in de buurt. De manier waarop de provinciale organisatie zich voor de burger inzet, informeert en betrekt bij het beleid staat centraal in het burgerjaarverslag 2004 van de Commissaris van de Koningin. De instelling van een kwaliteitshandvest voor de burger is een belangrijke verbetering. Maar het kan nog beter, aldus de Commissaris van de Koningin in het burgerjaarverslag. Dat geldt dan zowel de dienstverlening en als de betrokkenheid. Daarover moeten goede afspraken gemaakt worden.

Op grond van de provinciewet moet in het burgerjaarverslag informatie gegeven worden over de kwaliteit van de dienstverlening en de kwaliteit van de procedures op het vlak van de burgerparticipatie. Er wordt ingegaan op de verbeterpunten uit het burgerjaarverslag 2003, de rechtstreekse dienstverlening aan burgers en instellingen door onder andere de afhandeling van post, vergunningverlening, subsidieverstrekking en de snelheid van betaling van facturen.

kwaliteitshandvest
Onder andere als gevolg van de opmerkingen uit het burgerjaarverslag 2003 is er een kwaliteitshandvest vastgesteld. In dit kwaliteitshandvest worden regels gegeven voor de afhandeling van brieven en de betaling van rekeningen. Er is speciale aandacht voor brieven van individuele burgers, waarbij als richtlijn geldt dat er binnen vijf dagen een ontvangstbericht verzonden moet zijn en indien mogelijk een brief binnen tien werkdagen beantwoord moet worden.
Het is wenselijk dat de registratie van de wijze van afhandeling van brieven en subsidieverzoeken, ondanks eerdere signalen uit 2003, verdere verbetering behoeft.

dualisme, informatie en burgerparticipatie
De provincie probeert de burgers, instellingen en organisaties in Noord-Brabant bij het beleid en de uitvoering te betrekken. De kwaliteit van de burgerparticipatie kan echter verbeterd en versterkt worden. Dat kan door Provinciale Staten nadrukkelijker een rol te geven bij de beleidskeuze en voorbereiding. Nu is het zo dat beleidsstukken één voorkeursoplossingsrichting kennen en dat beperkt de keuze. Wanneer er meerdere scenario's ontwikkeld worden is het voor Provinciale Staten gemakkelijker om een debat te voeren en om de mening van de Brabantse samenleving over de onderwerpen te peilen.

Het informatiebeleid heeft tot doel om mensen te informeren en bij het beleid te betrekken. Ook werkt de provincie volop met inspraak en interactieve beleidsvorming gedaan. Wat opvalt is dat de onderlinge uitwisseling van kennis en ervaringen binnen de provinciale organisatie achter blijft. Er is niet altijd sprake van een systematische benadering en in dat verband is het belangrijk dat Gedeputeerde en Provinciale Staten aanmerken welke dossiers prioriteit hebben.

Het Burgerjaarverslag is via de provinciale website www.brabant.nl , de weblog van de commissaris, te downloaden. Iedereen wordt uitgenodigd te reageren op het burgerjaarverslag en zo een bijdrage te leveren aan de verbetering van de kwaliteit van de provinciale organisatie.