KPMG


Nederlandse uitgevers verdienen nauwelijks aan Internet


1 juni 2005

Nederlandse uitgevers slagen er niet in hun ambitieuze plannen met het Internet te realiseren.

Hoewel de bedrijven de mond vol hebben van digitalisering, customization en e-commerce, houden zij vooral vast aan de traditionele verkoopkanalen en gebruiken zij het internet in beperkte mate als serieuze bron van inkomsten. Een meerderheid van de uitgevers biedt weliswaar inmiddels producten en diensten aan via het Internet, maar slaagt er niet in hieruit voldoende inkomsten te genereren. Ruim de helft van de bedrijven is op dit moment voor haar inkomsten volledig aangewezen op traditionele, papieren producten. Dit blijkt uit een studie van KPMG onder 132 Nederlandse uitgevers. Eén op de vier uitgevers verwacht binnen twee jaar overigens meer dan 50% van de omzet te halen uit digitale producten. De organisatie die hiervoor nodig is, blijkt bij een grote meerderheid van de bedrijven echter nog lang niet ingericht. Slechts 7% van de bedrijven kent op dit moment een aparte afdeling die zich uitsluitend met digitale uitgaven bezighoudt.

Plannen rond de convergentie van uitgeefproducten met televisie, radio en telecom zijn inmiddels naar beneden bijgesteld of in de ijskast gezet, constateert Theo Huibers van KPMG. En ook het gebruik van bijvoorbeeld XML zal niet op korte termijn toenemen. Kennelijk hebben de uitgevers toch reserves ten aanzien van de benodigde investeringen. Voor nieuwe digitale producten, zoals e-zines, e-paper, audioboeken en e-books verwachten de uitgevers een zeer beperkte groei. De grote uitgevers zullen zich de komende jaren vooral concentreren op hun bestaande productenaanbod, zoals gepersonaliseerde informatie, waarmee zij maatwerk informatievoorziening kunnen aanbieden. Nieuwe producten en diensten zullen vooral komen van de kleine uitgevers.

De uitgevers blijken dan ook vooral kansen te zien in Printing on Demand. Bijna 40% van de bedrijven zal hiermee de komende twee jaar starten, waarmee zij in staat zijn steeds kleinere doelgroepen te benaderen. Van de traditionele distributiekanalen is de cd-rom het enige medium dat duidelijk op zijn retour lijkt. Naar verwachting zal één op de drie uitgevers in 2007 nog gebruik maken van de cd-rom. Eén op de vijf grote uitgevers verwacht over twee jaar geen enkele advertentie-inkomsten meer te hebben. Van de middelgrote bedrijven verwacht zon 10% dat de inkomsten uit advertenties de komende twee jaar volledig zullen opdrogen. Vooral middelgrote uitgevers verwachten hiervan ingrijpende gevolgen en zien zich de komende twee jaar ook genoodzaakt personeelsreducties door te voeren om kosten te besparen.

Hoewel het onderzoek anders suggereert, is het niet zo dat de uitgeefwereld stilstaat, constateert Huibers. De uitgeefmarkt wordt over de volle breedte steeds professioneler en volwassener. De bedrijven innoveren echter liever stap voor stap in plaats van de keuze voor een lange termijn-strategie. Dit betekent echter dat zij nieuwe intreders en grote veranderingen laat en soms zelfs te laat opmerken. Het vizier is vooral gericht op de korte termijn, de komende twee jaar, waardoor ze alleen maar kunnen gissen naar wat er daarna gebeurt. Dit brengt de nodige onzekerheid met zich mee.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039

© 2005 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.