KPMG
Nederlandse uitgevers verdienen nauwelijks aan Internet
1 juni 2005
Nederlandse uitgevers slagen er niet in hun ambitieuze plannen met het
Internet te realiseren.
Hoewel de bedrijven de mond vol hebben van digitalisering,
customization en e-commerce, houden zij vooral vast aan de
traditionele verkoopkanalen en gebruiken zij het internet in beperkte
mate als serieuze bron van inkomsten. Een meerderheid van de uitgevers
biedt weliswaar inmiddels producten en diensten aan via het Internet,
maar slaagt er niet in hieruit voldoende inkomsten te genereren. Ruim
de helft van de bedrijven is op dit moment voor haar inkomsten
volledig aangewezen op traditionele, papieren producten. Dit blijkt
uit een studie van KPMG onder 132 Nederlandse uitgevers. Eén op de
vier uitgevers verwacht binnen twee jaar overigens meer dan 50% van de
omzet te halen uit digitale producten. De organisatie die hiervoor
nodig is, blijkt bij een grote meerderheid van de bedrijven echter nog
lang niet ingericht. Slechts 7% van de bedrijven kent op dit moment
een aparte afdeling die zich uitsluitend met digitale uitgaven
bezighoudt.
Plannen rond de convergentie van uitgeefproducten met televisie, radio
en telecom zijn inmiddels naar beneden bijgesteld of in de ijskast
gezet, constateert Theo Huibers van KPMG. En ook het gebruik van
bijvoorbeeld XML zal niet op korte termijn toenemen. Kennelijk hebben
de uitgevers toch reserves ten aanzien van de benodigde investeringen.
Voor nieuwe digitale producten, zoals e-zines, e-paper, audioboeken en
e-books verwachten de uitgevers een zeer beperkte groei. De grote
uitgevers zullen zich de komende jaren vooral concentreren op hun
bestaande productenaanbod, zoals gepersonaliseerde informatie, waarmee
zij maatwerk informatievoorziening kunnen aanbieden. Nieuwe producten
en diensten zullen vooral komen van de kleine uitgevers.
De uitgevers blijken dan ook vooral kansen te zien in Printing on
Demand. Bijna 40% van de bedrijven zal hiermee de komende twee jaar
starten, waarmee zij in staat zijn steeds kleinere doelgroepen te
benaderen. Van de traditionele distributiekanalen is de cd-rom het
enige medium dat duidelijk op zijn retour lijkt. Naar verwachting zal
één op de drie uitgevers in 2007 nog gebruik maken van de cd-rom. Eén
op de vijf grote uitgevers verwacht over twee jaar geen enkele
advertentie-inkomsten meer te hebben. Van de middelgrote bedrijven
verwacht zon 10% dat de inkomsten uit advertenties de komende twee
jaar volledig zullen opdrogen. Vooral middelgrote uitgevers verwachten
hiervan ingrijpende gevolgen en zien zich de komende twee jaar ook
genoodzaakt personeelsreducties door te voeren om kosten te besparen.
Hoewel het onderzoek anders suggereert, is het niet zo dat de
uitgeefwereld stilstaat, constateert Huibers. De uitgeefmarkt wordt
over de volle breedte steeds professioneler en volwassener. De
bedrijven innoveren echter liever stap voor stap in plaats van de
keuze voor een lange termijn-strategie. Dit betekent echter dat zij
nieuwe intreders en grote veranderingen laat en soms zelfs te laat
opmerken. Het vizier is vooral gericht op de korte termijn, de komende
twee jaar, waardoor ze alleen maar kunnen gissen naar wat er daarna
gebeurt. Dit brengt de nodige onzekerheid met zich mee.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
© 2005 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss
cooperative. All rights reserved.