Ledenbijeenkomst A.S. Watson krijgt vervolg
01-06-2005
De bijeenkomst voor werknemers van A.S. Watson van afgelopen dinsdag
was een succes. Dit alhoewel veel mensen hadden aangegeven niet te
kunnen komen. We hebben dan ook besloten de komende tijd meer
bijeenkomsten in het land te organiseren.
Doel van de avond was om de werknemers te informeren over de inhoud
van het gesprek tussen de CNV Dienstenbond en de directie van A.S.
Watson. Ook wilden wij horen wat er (nog meer) op de werkvloer speelt
en wat wij mee moeten nemen in komende gesprekken. De vraag was dus:
wat vindt u dat er moet veranderen?
Eerst is verteld wat er in het gesprek met de directie van 27 april
allemaal aan de orde is geweest. Wilt u hier het verslag van? Als u
lid bent dan kunt u dit terugvinden op onze website:
www.cnvdienstenbond.nl. De algemene indruk van dit gesprek was in
eerste instantie wel positief. Er werd tenminste geluisterd naar de
problemen in plaats van alleen een uitleg te geven over het
bedrijfsbeleid. Ook was er in de periode tussen ons eerste gesprek en
dat van 27 april al wel het één en ander uitgezocht. Bijvoorbeeld ten
aanzien van de officiële waarschuwingen die te pas en te onpas werden
gestuurd. A.S. Watson heeft aangegeven hier beter beleid over te
willen ontwikkelen. Wat wij wel als minder punt hebben ervaren, is de
lange periode die tussen het eerste en het tweede gesprek heeft
gelegen. Wij willen immers aantoonbare verbeteringen zien en het
liefst zo snel mogelijk. Zoals wij het van onze leden begrijpen, is de
nood hiervoor hoog!
In het tweede gedeelte van de avond hebben we de groep gesplitst. Dit
gaf de mogelijkheid om meer te praten over de persoonlijke situaties.
Er kwam vervolgens zo´n stortvloed aan verhalen los, dat wij hiervoor
veel langer de tijd hebben genomen dan gepland. Wat waren dan de
belangrijkste klachten die daarbij te horen waren?
* de administratie van en behandeling door Remaz, de arbodienst
* veranderingen van roosters, vaak 1 week van tevoren pas het
rooster
* de plus- en minuren
* naar huis gestuurd worden terwijl je ingeroosterd bent
* kasverschillen (wat als er meerdere personen aan de kassa´s
werken?)
* toonzetting in de filiaalberichten is nog steeds dreigend
* er worden nieuwe mensen aangenomen terwijl er al te weinig uren
zijn voor de huidige werknemers
* districtsmanagers en P&O helpen onvoldoende mee bij het oplossen
van een probleem
* pauzes kunnen niet worden genomen en het werken na sluitingstijd
wordt niet betaald
* telefoon wordt vaak niet opgenomen voor 9.00 uur
* mensen worden niet ziekgemeld en er worden dan vakantiedagen
ingehouden
* veel grote acties, de veranderingen zijn niet meer bij te houden
* er wordt op je ingepraat om ontslag te nemen
* veiligheid
Een hele waslijst dus! Tijdens de ledenvergadering bleek dat u nog
niet echt het gevoel had dat er al iets is verbeterd. Werknemers van
A.S. Watson, en u waarschijnlijk dus ook, hebben het idee als nummer
behandeld te worden in plaats van als mens. Ook in Topshop wordt niet
direct een verbetering gezien. A.S. Watson rolt maar nieuwe dingen uit
en rolt maar uit. Hierbij wordt totaal geen rekening meer gehouden met
de situatie in de praktijk.
Zo wordt er geen acht geslagen op vakantieperiodes en de situatie van
het magazijn. De blauwdruk is niet overal maar meteen één op één toe
te passen. Het gevoel dat nu leeft is `eerst zien dan geloven´. Watson
moet dus eerst maar bewijzen dat er meer rekening wordt gehouden met
de werkvloer.
Naar aanleiding van hetgeen (weer) naar voren is gebracht tijdens de
bijeenkomst, hebben wij besloten om een aantal concrete acties in te
zetten:
* allereerst nemen wij natuurlijk alle klachten mee in de volgende
bespreking bij A.S. Watson. Deze is gepland voor 6 juni 2005.
* Wij gaan meer bijeenkomsten voor de werknemers organiseren in het
land. In de komende week zullen wij u hierover verder informeren.
* We zullen speciale trainingen aanbieden rondom veiligheid (niet
alle werknemers hebben die al kunnen volgen)
* We zullen op onze website een aantal standaardbrieven zetten die u
kunt gebruiken als u weer eens naar huis gestuurd wordt als u
ingeroosterd bent (door zon brief kunt u aanspraak maken op het
loon over die uren die u niet heeft hoeven werken) of als u
aangesproken wordt op b.v. een kasverschil waar u misschien wel
helemaal niet verantwoordelijk voor bent.
Regel is dat als u brieven krijgt van uw werkgever, u ook een brief
terug moet sturen voor het bewijs. We zijn er dus nog lang niet, maar
we gaan er wel voor! We houden onze leden hier natuurlijk van op de
hoogte. Bent u nog geen lid? Niet onverstandig om dit nu wel te
worden. Bijgaand vindt u de voordelen van het lidmaatschap van de CNV
Dienstenbond.
Heeft u vragen of opmerkingen over deze info? Dan kunt u terecht bij
uw districtskantoor.
Dienstenbond CNV