Dienstenbond CNV

Ledenbijeenkomst A.S. Watson krijgt vervolg

01-06-2005

De bijeenkomst voor werknemers van A.S. Watson van afgelopen dinsdag was een succes. Dit alhoewel veel mensen hadden aangegeven niet te kunnen komen. We hebben dan ook besloten de komende tijd meer bijeenkomsten in het land te organiseren.

Doel van de avond was om de werknemers te informeren over de inhoud van het gesprek tussen de CNV Dienstenbond en de directie van A.S. Watson. Ook wilden wij horen wat er (nog meer) op de werkvloer speelt en wat wij mee moeten nemen in komende gesprekken. De vraag was dus: wat vindt u dat er moet veranderen?

Eerst is verteld wat er in het gesprek met de directie van 27 april allemaal aan de orde is geweest. Wilt u hier het verslag van? Als u lid bent dan kunt u dit terugvinden op onze website: www.cnvdienstenbond.nl. De algemene indruk van dit gesprek was in eerste instantie wel positief. Er werd tenminste geluisterd naar de problemen in plaats van alleen een uitleg te geven over het bedrijfsbeleid. Ook was er in de periode tussen ons eerste gesprek en dat van 27 april al wel het één en ander uitgezocht. Bijvoorbeeld ten aanzien van de officiële waarschuwingen die te pas en te onpas werden gestuurd. A.S. Watson heeft aangegeven hier beter beleid over te willen ontwikkelen. Wat wij wel als minder punt hebben ervaren, is de lange periode die tussen het eerste en het tweede gesprek heeft gelegen. Wij willen immers aantoonbare verbeteringen zien en het liefst zo snel mogelijk. Zoals wij het van onze leden begrijpen, is de nood hiervoor hoog!

In het tweede gedeelte van de avond hebben we de groep gesplitst. Dit gaf de mogelijkheid om meer te praten over de persoonlijke situaties. Er kwam vervolgens zo´n stortvloed aan verhalen los, dat wij hiervoor veel langer de tijd hebben genomen dan gepland. Wat waren dan de belangrijkste klachten die daarbij te horen waren?
* de administratie van en behandeling door Remaz, de arbodienst
* veranderingen van roosters, vaak 1 week van tevoren pas het rooster

* de plus- en minuren

* naar huis gestuurd worden terwijl je ingeroosterd bent
* kasverschillen (wat als er meerdere personen aan de kassa´s werken?)

* toonzetting in de filiaalberichten is nog steeds dreigend
* er worden nieuwe mensen aangenomen terwijl er al te weinig uren zijn voor de huidige werknemers


* districtsmanagers en P&O helpen onvoldoende mee bij het oplossen van een probleem

* pauzes kunnen niet worden genomen en het werken na sluitingstijd wordt niet betaald

* telefoon wordt vaak niet opgenomen voor 9.00 uur
* mensen worden niet ziekgemeld en er worden dan vakantiedagen ingehouden

* veel grote acties, de veranderingen zijn niet meer bij te houden
* er wordt op je ingepraat om ontslag te nemen
* veiligheid

Een hele waslijst dus! Tijdens de ledenvergadering bleek dat u nog niet echt het gevoel had dat er al iets is verbeterd. Werknemers van A.S. Watson, en u waarschijnlijk dus ook, hebben het idee als nummer behandeld te worden in plaats van als mens. Ook in Topshop wordt niet direct een verbetering gezien. A.S. Watson rolt maar nieuwe dingen uit en rolt maar uit. Hierbij wordt totaal geen rekening meer gehouden met de situatie in de praktijk.

Zo wordt er geen acht geslagen op vakantieperiodes en de situatie van het magazijn. De blauwdruk is niet overal maar meteen één op één toe te passen. Het gevoel dat nu leeft is `eerst zien dan geloven´. Watson moet dus eerst maar bewijzen dat er meer rekening wordt gehouden met de werkvloer.

Naar aanleiding van hetgeen (weer) naar voren is gebracht tijdens de bijeenkomst, hebben wij besloten om een aantal concrete acties in te zetten:

* allereerst nemen wij natuurlijk alle klachten mee in de volgende bespreking bij A.S. Watson. Deze is gepland voor 6 juni 2005.
* Wij gaan meer bijeenkomsten voor de werknemers organiseren in het land. In de komende week zullen wij u hierover verder informeren.
* We zullen speciale trainingen aanbieden rondom veiligheid (niet alle werknemers hebben die al kunnen volgen)
* We zullen op onze website een aantal standaardbrieven zetten die u kunt gebruiken als u weer eens naar huis gestuurd wordt als u ingeroosterd bent (door zon brief kunt u aanspraak maken op het loon over die uren die u niet heeft hoeven werken) of als u aangesproken wordt op b.v. een kasverschil waar u misschien wel helemaal niet verantwoordelijk voor bent.

Regel is dat als u brieven krijgt van uw werkgever, u ook een brief terug moet sturen voor het bewijs. We zijn er dus nog lang niet, maar we gaan er wel voor! We houden onze leden hier natuurlijk van op de hoogte. Bent u nog geen lid? Niet onverstandig om dit nu wel te worden. Bijgaand vindt u de voordelen van het lidmaatschap van de CNV Dienstenbond.

Heeft u vragen of opmerkingen over deze info? Dan kunt u terecht bij uw districtskantoor.