Onderzoek naar management en kostenbeheersing project Noord Zuidlijn
afgerond
1 juni 2005
---
webmaster
Vandaag heeft de onafhankelijke commissie van deskundigen haar rapport
uitgebracht over bestuur, management en kostenbeheersing bij de
Noord-Zuidlijn: `de prijs van mobiliteit'. Voorzitter mw. mr. W.
Sorgdrager deed dat door het rapport aan te bieden aan burgemeester
Cohen.
Tegelijkertijd is, onder begeleiding van de commissie, het rapport
verschenen van het Britse onderzoeksbureau Faithfull & Gould, dat een
bedrijfsmatige doorlichting bevat van het project Noord-Zuidlijn.
Commissie en onderzoeksbureau zijn beide benaderd door een
voorbereidingscommissie uit de gemeenteraad, onder leiding van Auke
Bijlsma.
De rapporten zijn het resultaat van een besluit van de gemeenteraad
van 16 juni 2004 om
* de projectleiding en het management van de Noord-Zuidlijn door te
lichten,
* te onderzoeken of de financiële beheersing van het project
adequaat is, en zo niet,
* een advies uit te brengen op welke wijze deze kan worden
verbeterd,
* daarnaast een advies uit te brengen hoe de controlefunctie van de
gemeenteraad bij grote projecten kan worden versterkt.
Na de feitelijke start van de uitvoering van het project (medio 2002)
nam al snel bij de gemeenteraad de twijfel toe over de beheersbaarheid
van het project en de kwaliteit van het management. Dit kwam door
overschrijdingen, waarvoor afdoende verklaringen ontbraken.
De commissie spreekt van een NZL paradox: het politiek-bestuurlijke en
het ambtelijke systeem van de gemeente Amsterdam hebben op hoofdlijnen
goed gefunctioneerd, en toch is het dossier niet volledig `onder
controle'.
Ook het rapport van het bureau Faithful & Gould is in grote lijnen
positief over de kwaliteit en de inzet van het management en de
projectorganisatie.
Maar om een situatie te laten ontstaan waarbij alle betrokken partijen
maximaal vertrouwen hebben in de verdere realisatie van de Noord
Zuidlijn zijn er volgens de commissie additionele inspanningen nodig.
Deze hebben betrekking op contractmanagement, risicomanagement en
financieel management. Daarmee kan de kans op tegenslagen worden
geminimaliseerd en de kans problemen vroegtijdig te zien en aan te
pakken worden gemaximaliseerd.
De aanbevelingen van het bureau Faithful & Gould gaan uitgebreid in op
deze onderwerpen en moeten daarom volgens de commissie uiterst serieus
worden genomen.
De commissie meent wel dat zowel de verantwoordelijke bestuurders als
de projectorganisatie niet kunnen en mogen garanderen dat er geen
verdere kostenverhoging voor rekening van de gemeente zal
plaatsvinden. Daarvoor zijn een aantal factoren te onzeker (financiële
implicaties van een aantal risicofactoren nog onduidelijk,
fluctuerende aanbestedingsklimaat, nog lopende geschillen, gemeente
draagt groter risico dan voorzien).
De onafhankelijke commissie bestond naast haar voorzitter uit prof.dr.
Paul 't Hart [Utrechtse School voor Bestuurs- en
Organisatiewetenschappen] en ing. J.M.W. van Voorden [onafhankelijk
kostenadviseur bouwprojecten].
De rapporten zullen op 15 juni worden besproken in de raadscommissie
Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Zeehaven en Luchthaven en
Informatie- en Communicatietechnologie.
Download
Faithful & Gould Rapport - Deel 1 Rapport
Faithful & Gould Rapport - Deel 2 Bijlagen
Onafhankelijke Commissie van Deskundigen
Gemeente Amsterdam