DAF Trucks
PERSBERICHT
DAF Trucks N.V. neemt state-of-the-art geluidmeetgebouw in gebruik
Het DAF Technical Center in Eindhoven heeft een volledig nieuw, state-of-the-art geluidmeetgebouw in gebruik genomen, dat uniek is in de truck-industrie. In het nieuwe geluidmeetgebouw kunnen alle soorten geluidmetingen worden uitgevoerd die bij de ontwikkeling van trucks van belang zijn.
Alhoewel DAF op haar proefbaan in Sint Oedenrode, zo'n 23 kilometer van Eindhoven, voorzieningen heeft waar passeergeluiden gemeten kunnen worden, was er behoefte aan een centrum waar het complete spectrum aan geluidmetingen volgens de laatste stand der techniek uitgevoerd kan worden. Op het terrein van het hoofdkantoor van DAF in Eindhoven is een ultra-modern geluidmeetgebouw gerealiseerd, in de nabijheid van de afdeling Motorenontwikkeling en DAF's geavanceerde motorenlaboratorium.
Eisen strenger
In 2007 worden in Europa nieuwe eisen van kracht op het gebied van passeergeluid. Ook worden er strengere eisen verwacht op het gebied van piekgeluid en hebben de toekomstige Europese emissie-eisen (Euro 4 en 5) gevolgen voor het geluid van een motor, bijvoorbeeld omdat er nieuwe uitlaatsystemen voor worden ontwikkeld. Verder blijft DAF onverminderd werken aan het nog verder verhogen van het chauffeurscomfort, waarbij geluid uiteraard een belangrijk aspect vormt.
Vier verschillende ruimtes
Het nieuwe geluidmeetgebouw is onderverdeeld in vier ruimtes. In de preparatieruimte worden de proeven voorbereid, hulpmiddelen voor de proefstand opgeslagen en bevindt zich een werkplaats. De technische ruimte bevat onder andere de verwarmings- en ventilatie-apparatuur, gecombineerd met een installatie om rijwind te simuleren. Deze verplaatst desgewenst zo'n 45.000 kubieke meter lucht per uur en maakt de simulatie van rijwind-snelheden tot 40 kilometer per uur mogelijk. Vanuit de controleruimte worden de geluidmetingen aangestuurd die in de testruimte (21 x 21 meter) daadwerkelijk worden uitgevoerd.
Om de rij-omstandigheden uit de praktijk te simuleren, is in de testruimte een waterrem aanwezig, die de aandrijflijn tijdens de proeven belast alsof de truck over de weg rijdt. Voor de koeling van deze waterrem en van eventueel een externe motorkoeling, is een bassin met een capaciteit van 21.000 liter water aangelegd.
ISO-asfalt
Op de vloer van de testruimte ligt speciaal ISO-asfalt met precies dezelfde specificaties als op het geluidmeetplein van de DAF proefbaan, hetgeen meetresultaten onderling vergelijkbaar maakt. Opvallend is verder de wandbekleding: die bestaat uit onbrandbare panelen, opgebouwd uit meerdere lagen. Daardoor wordt elk geluid geabsorbeerd, van groot belang bij het realiseren van metingen van de allerhoogste kwaliteit.
Om de kans op bijgeluiden te elimineren, zijn de betonnen muren van het gebouw maar liefst bijna 20 centimeter dik. De deuren die toegang geven tot de testruimte wegen elk ruim duizend kilo. Bovendien zijn alle mechanische installaties in het gebouw (koeling, verwarming en ventilatie) geluidsarm uitgevoerd.
Het nieuwe geluidmeetgebouw stelt DAF in staat zelf alle geluidmetingen uit te voeren die bij de ontwikkeling van vrachtwagens van belang zijn. Niet alleen met het oog op toekomstige wetgeving, maar ook om DAF's leidende positie op het gebied van een laag interieurgeluid en mede daardoor hoog chauffeurscomfort, verder uit te bouwen.
Eindhoven, 1 juni 2005