AUTO TRADER
Auto Trader grootste occasionsite
STIR-cijfers brengen duidelijkheid op internet
Auto Trader grootste occasionsite
Volgens de onafhankelijke Stichting Internetreclame (STIR), heeft Auto
Trader van alle occasionsites het grootste bereik onder de Nederlandse
internetbevolking. Bijna een half miljoen mensen bezochten in april
één of meerdere keren autotrader.nl met keuze uit meer dan 160.000
occasions van 3.500 autobedrijven door heel Nederland. Jaarlijks
wisselen 1,8 miljoen tweedehands auto's van eigenaar. Eigen onderzoek
van Auto Trader toont aan dat 75% van alle kopers zich in eerste
instantie oriënteert via internet.
De STIR is een onafhankelijk orgaan dat zich als doel stelt digitale
marketing te promoten en te stimuleren door, via een continu
panelonderzoek, meer inzicht te verschaffen in on-line bereik en
profielen. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Intomart en Nedstat en
het panel bestaat uit 4.000 leden. Sinds kort zijn de eerste
bereikscijfers van de deelnemende websites bekend gemaakt. Onder hen
ook de drie grote occasionsites: Auto Trader, Auto Track en Auto
Scout.
Peter Wiegman van de STIR geeft aan dat de markt behoefte had aan een
professionele, betrouwbare en onafhankelijke onderzoekmethode die het
bereik van sites vastlegt. Een uitgangspunt dat zeker van toepassing
is voor de sterk concurrerende occasionsites.
Top 3 Occasionsites april 2005
Bereik 13+ Bereik absoluut 13+ Pagina's (x
1000)
Auto Trader 5,1% 489.000 23.866
Autotrack 3,8% 360.000 14.376
AutoScout24 2,5% 237.000 5.462
Bron: STIR, mei '05