31-5-2005
Verbetering voor luchthaven en leefomgeving
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland besluiten in te stemmen met de
verbetervoorstellen in het kader van de evaluatie van de Schipholwet
zoals die in samenwerking tussen de Provincie Noord-Holland en de
gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer zijn opgesteld. De Bestuurlijke
Regie Schiphol (BRS), een samenwerkingsverband tussen deze drie
overheden, zal namens de colleges van Noord-Holland, Amsterdam en
Haarlemmermeer de verbetervoorstellen voor 1 juli a.s. indienen bij de
Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat.
Gedeputeerde Hooijmaijers constateert dat via de BRS de colleges van
de gemeenten Amsterdam, Haarlemmermeer en GS met één geluid naar
buiten treden. Nu is het Rijk aan zet!
De verbetervoorstellen gaan over de volgende onderwerpen:
1. Optimalisatie van de bestaande luchthaven ter vergroting van de
huidige capaciteit bij het gebruik van het huidige banenstelsel door
b.v. het weren van oudere typen vliegtuigen, uitplaatsen van vluchten
naar regionale vliegvelden en aanpassingen rijbanen.
2. Menukaart kwaliteit luchthavenomgeving/leefbaarheid ter
verbetering van de leefomgeving in de nabijheid van de luchthaven.
Daarbij wordt o.a. ingezet op het instellen van een
Leefbaarheidsfonds om investeringen in de dagelijkse leefomgeving van
omwonenden mogelijk te maken. Tevens wordt ondermeer gepleit voor een
nieuwe regeling voor isolatie van woningen uitgaande van meer
keuzevrijheid voor de bewoners, beperking grondgeluid en verruiming
van de compensatie/verhuisregeling.
3. Handhavingsystematiek van geluid. Er dient een helder en
transparant systeem te komen.
4. Ruimtelijke ordening O.a. wordt gepleit voor geen verdere
restricties binnen het huidige beperkingengebied en mogelijkheden tot
kleinschalige bouw ten behoeve van de leefbaarheid in stedelijk
gebied en de kleine kernen.
Op 20 februari 2003 zijn de Schipholwet en luchthavenbesluiten van
kracht geworden. In de wet en besluiten worden regels en grenzen
gesteld aan de effecten van het vliegverkeer voor geluid, externe
veiligheid, de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen en
ruimtelijk-ordening. Het nieuwe beleid voor Schiphol moet een
bescherming bieden aan de omgeving die gelijkwaardig is aan de
milieunormen van de PKB (Planologische Kern Beslissing) van 1995. Door
middel van de Milieu Effectrapportage Schiphol 2003 is vooraf getoetst
of deze bescherming inderdaad gelijkwaardig is.
Door de Eerste Kamer is toen de zorg uitgesproken of de bescherming in
praktijk wel goed zou zijn. Deze zorg is verwoord in de motie Baarda
c.a., dat wil zeggen dat achteraf wordt getoetst of de beoogde
bescherming wordt geboden. Naar aanleiding daarvan is afgesproken de
wet in 2005 te evalueren.
Naast deze evaluatie wil het Kabinet ook toetsen of het beleid voor
Schiphol effectief is. Heeft de luchtvaart binnen de milieuruimte de
mogelijkheid om zich te ontwikkelen en leiden de gestelde grenzen en
regels tot beheersing van de overlast en risicos? Tot slot wil het
Kabinet graag mogelijke verbeteringen van het beleid verkennen en waar
nodig doorvoeren. Deze voorstellen tot verbetering moeten voor 1 juli
2005 bij de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat zijn ingediend.
Het gaat daarbij om ideeën die er leven. Na indiening zal de
Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat bezien welke ideeën voor
verdere uitwerking in aanmerking komen.
Door de provincie is in samenwerking met de partners in de
Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) zijnde de gemeenten Amsterdam en
Haarlemmermeer bezien welke mogelijkheden er tot verbetering van het
Schipholbeleid zij zien.
Het behoud en versterken van de internationale concurrentiepositie van
de Mainport Schiphol is voor het college van Noord-Holland en de BRS
een belangrijk uitgangspunt voor de verbetervoorstellen. Daarnaast
moet er volgens het college van Noord-Holland en de BRS fors worden
geïnvesteerd in de leefbaarheid in de brede omgeving van Schiphol om
de leefomgeving te verbeteren en draagvlak voor de luchthaven te
behouden en te versterken.
Provincie Noord-Holland