Provincie Gelderland

|                                            |Nr.   |2005-426       |
|                                            |Arnhem|31 mei 2005    |
|                                            |,     |               |
Basismobiliteit en bereikbaarheid voorzieningen in landelijk gebied

PROVINCIE WIL REGIOTAXI ALS OPENBAAR VERVOERSYSTEEM BEHOUDEN

Gedeputeerde Staten hebben samen met de regio's en gemeenten het initiatief genomen voor vernieuwing van het systeem van regiotaxi. Uitgangspunten voor GS zijn verhoging efficiency, kostenbeheersing, duidelijke verantwoordelijkheidsverdeling tussen gemeenten en provincie, goede afstemming van regiotaxi met het overige OV en anticiperen op de Wet Maatschappelijke Ondersteuning ("het Gelders Model"). Nieuw is dat de provincie de regie voert in de aanbesteding. Gemeenten kunnen vervoerzones inkopen in het Herontwerp regiotaxi. Marijke van Haaren, projectgedeputeerde: "Naast gemeenten die verantwoordelijk zijn voor het vervoer voor WVG-geïndiceerden, is het van belang voor het voortbestaan van regiotaxi dat ook andere doelgroepen gebruikmaken van deze vorm van Openbaar Vervoer. Denk daarbij aan leerlingenvervoer, ziekenvervoer en jongeren die naar vormen van daghulp gaan. Ook kiezen wij voor een model dat gebaseerd is op een evenwichtige kostendekking tussen gemeenten, provincie en reizigers. Verder is van belang dat wij in heel Gelderland regiotaxi hebben met dezelfde productkenmerken, die aansluiten bij landelijke richtlijnen". Regiotaxi wordt op regionaal niveau als OV-systeem op afroep in de markt gezet, waarbij afstemming plaatsvindt met het overige openbaar vervoer en waarbij rekening wordt gehouden met de ruimtelijke en sociale ontwikkeling van de regio. Dit blijkt uit de Statennotitie die GS vandaag hebben vastgesteld en waarover het overleg wordt gezocht met de Statencommissie Verkeer en Water.

In overleg met gemeenten kiest de provincie voor de regie, door regiotaxi als één systeem aan te besteden en te zorgen voor goede afstemming en integratie met het overige openbaar vervoer zoals bus en trein. Dat betekent een andere verantwoordelijkheidsverdeling tussen gemeenten en provincie, waarbij gemeenten verantwoordelijk blijven voor de WVG. Het Gelders model wordt mogelijk een landelijk experiment in het kader van bundeling doelgroepenvervoer. De verschillende varianten voor de nieuwe regiotaxi worden nu met regio's en gemeenten uitgewerkt en de financiële consequenties op gemeentelijk en provinciaal niveau zichtbaar gemaakt. Deze resultaten worden in de 2e helft van 2005 aan gemeentelijke, regionale en provinciale bestuurders welzijn&zorg en verkeer&vervoer gepresenteerd. De besluitvorming over het nieuwe systeem in gemeenten en provincie is voorzien voor eind 2005 en het zal medio 2006 worden aanbesteed. Naar verwachting zal de nieuwe regiotaxi in 1 januari 2007 gaan rijden. Afhankelijk van de bestaande vervoerscontracten zullen de huidige, door de regio's zelf aanbestede, regiotaxisystemen op termijn overgaan in het nieuwe regiotaxi.

Vooral de stijging van de kosten van de zes huidige regiotaxisystemen (exclusief regiotaxi KAN) en het besef dat regiotaxi deel uit maakt van het totale OV-systeem waren aanleiding voor de systeemvernieuwing. Om daarvoor mogelijkheden aan te dragen zijn in 2004 twee bestuurlijke conferenties georganiseerd met wethouders welzijn&zorg en verkeer&vervoer. In 2004 bedroegen de inkoopkosten 23,6 miljoen. Het aandeel van de gemeenten en provincie was respectievelijk 10,8 en 7,5 miljoen. De reizigersbijdrage bedroeg 5,3 miljoen. Regiotaxi is een succes in Gelderland. Het gebruik groeit. In 2004 werden 6,9 miljoen zones (excl. KAN) verreden; ruim 60% door WVG-geïndiceerden en 40% door overige reizigers. Met de toename in het gebruik zijn ook de kosten voor gemeenten gestegen. Gemeenten dragen het contractrisico en hebben over het algemeen te maken met forse overschrijdingen van de geraamde kosten. De provincie Gelderland betaalt nu mee aan regiotaxi door een vaste bijdrage.

In het Statenakkoord zijn een doelmatig regiotaxisysteem, de leefbaarheid van het platteland en het versterken van de sociaal-culturele infrastructuur in kleine kernen belangrijke aandachtspunten.

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u terecht bij de projectleider Carol Werner, tel. (026) 359 86 08, e-mail: c.werner@prv.gelderland.nl of bij de afdeling Communicatie, Everdien Gunsing, tel. (026) 359 90 65, e-mail: e.gunsing@prv.gelderland.nl.


---- --