Bedrijfsplan 2005-2008 Museum voor Grafische Vormgeving De Beyerd
Het college van burgemeester en wethouders stemde in met het
bedrijfsplan 2005-2008 van Museum voor Grafische Vormgeving De Beyerd,
met de daarbij behorende exploitatiebegroting en met het
activiteitenprogramma gedurende de sluitingsperiode.
Aan de hand van een missie, visie en strategische doelstellingen wordt
het profiel van het museum voor grafische vormgeving ingekleurd. In
het plan staan de belangrijkste strategische uitgangspunten, wat
concreet gerealiseerd is en wat er nog moet gebeuren tot het moment
van opening. Het bedrijfsplan besluit met de financiële
randvoorwaarden.
In afwachting van de monumentenvergunning is De Beyerd sinds 1 maart
gesloten. Het personeel verhuisde naar een tijdelijke lokatie en in
het pand aan de Boschstraat vinden voorlopig geen activiteiten plaats.
De Beyerd is niet langer een kunsthal voor exposities, maar wordt een
grafisch museum met een eigen collectie, beheer en onderzoek en een
(inter)-nationale uitstraling met een breed publieksbereik.
De directie van De Beyerd heeft voor de periode 2005-2008 een
Bedrijfsplan opgesteld. Aan de hand van een missie, visie en
strategische doelstellingen wordt het profiel van het museum voor
grafische vormgeving ingekleurd. In het plan worden de belangrijkste
strategische uitgangspunten aangehaald, wordt aangegeven wat concreet
gerealiseerd is en wat er nog moet gebeuren tot het moment van
opening. Het bedrijfsplan besluit met de financiële randvoorwaarden.
Het toekomstige museum voor grafische vormgeving heeft de volgende
visie verwoord: De Beyerd geeft door een dynamische vaste opstelling
inzicht in de ontwikkeling en de hoge kwaliteit van Nederlandse
grafische vormgeving in de afgelopen honderd jaar en beoogt daarbij de
betekenis van deze uiting van beeldcultuur te verduidelijken, mede
door met presentaties de actuele stand van zaken te verhelderen, ook
in relatie tot andere uitingen van onze visuele cultuur. Het gegeven
dat dit unieke museum in Breda zijn plaats krijgt, wordt naar stad en
bevolking optimaal benut.
Daarnaast heeft de Beyerd de volgende strategische doelstellingen
geformuleerd:
- Het realiseren van een aantrekkelijk en succesvol publieksaanbod,
bestaande uit een vaste opstelling, wisseltentoonstellingen en andere
publieksgerichte en educatieve activiteiten. Het museum hoopt 40.000
bezoekers te trekken.
- Het ontwikkelen van beleid t.a.v. collectievorming en
collectiebeheer op het gebied van de grafische vormgeving
- Het inrichten en implementeren van een volwaardig functionerend
kenniscentrum
- Het selecteren en (laten) ontsluiten van archieven, met als doel het
erfgoed van grafische vormgeving toegankelijk te maken voor het
publiek
- Het continueren van een efficiënte en effectieve organisatie in
termen van personeel en middelen
De Beyerd presenteert een sluitende meerjarenbegroting op basis van de
huidige beschikbare middelen, aangevuld met de al voor 4 jaar
toegekende rijkssubsidie van 463.000.
Breda, 31 mei 2005
Gemeente Breda