SGP
SGP: 'brede school' heeft meerwaarde
Datum publicatie: 31-05-2005
Bron: Persbericht
Auteur: drs. J.W. van Berkum
Achterstandsbestrijding, het versterken van de sociale cohesie en het
bevorderen van de leefbaarheid in wijken en buurten zijn belangrijke
doelstellingen achter de âbrede schoolâ-ontwikkelijking. Voor de
gemeente ligt hier een belangrijke taak. Dat stelt het studiecentrum
van de SGP in zijn nieuwste uitgave De ene school is de andere niet.
Over de âbrede schoolâ.
De naam âbrede schoolâ zorgt voor verwarring. De âbrede schoolâ is
geen school, maar een netwerk van onderwijs, welzijn en zorg voor
kinderen en hun ouders. Dit netwerk bestaat uit de school en andere
voorzieningen. De laatste jaren is er een grote diversiteit in de
invulling van het âbrede schoolâ-concept ontstaan. Er zijn ten minste
vier âbrede schoolâ-profielen te onderscheiden. In elk profiel staat
een andere hoofddoelstelling centraal, te weten: bestrijding van
achterstanden, bevordering sociale cohesie, opvang van kinderen, en
professionele zorgondersteuning.
De SGP ziet de gemeente als regievoerder van het lokale beleid tot
vorming van âbrede scholenâ. Zij dient mogelijkheden te stimuleren en
waar mogelijk te bieden om de integrale benadering van onderwijs, zorg
en welzijn waar te maken. De gemeente heeft een belangrijke
verantwoordelijkheid voor achterstandsbestrijding. âBrede scholenâ
kunnen een bijdrage leveren aan de bestijding van de
achterstandsproblematiek. De SGP steunt de ontwikkeling dat scholen
zelf eerstverantwoordelijken worden voor de bestrijding van
onderwijsachterstanden. Ook de professionele zorgondersteuning aan
leerlingen en hun ouders verdient ondersteuning. Daarbij is van belang
dat de levensbeschouwelijke inkleuring van de te verlenen zorg
overeenstemt met die van de thuissituatie en de school.
De verwachting over de bijdrage van de âbrede schoolâ aan het
versterken van sociale cohesie en het bevorderen van de leefbaarheid
in achterstandswijken is meer idealistisch dan realistisch. Harde
gegevens over de behaalde resultaten zijn nog weinig beschikbaar en
getalsmatig is moeilijk aan te geven of de âbrede schoolâ iets
opbrengt in termen van (meetbare) leeropbrengsten.
De vraag naar kinderopvang leeft in de breedte van de samenleving. Op
de overheid rust de verantwoordelijkheid om voorzieningen te treffen
voor de toegenomen maatschappelijke vraag naar opvang. Het
studiecentrum blijft echter kritisch staan tegenover de âbrede schoolâ
toebedachte doelstelling als het bevorderen van de arbeidsparticipatie
van gehuwde vrouwen. Ouders hebben de primaire verantwoordelijkheid
voor de opvoeding van hun kinderen.
Dr. G. van der Hoek, De ene school is de andere niet. Over de âbrede
schoolâ, Den Haag, 2005, 44 blz., prijs ⬠5,00, ISBN 90-807629-8-9.
---