Burgernet één jaar actief; pilot gaat door

Utrecht 31-05-2005 - NIEUWEGEIN Op 14 mei 2004 zag Burgernet het levenslicht. Na een jaar met ruim veertig acties, zijn de resultaten van Burgernet hoopvol en blijkt het draagvlak onder de bevolking groot. Mede door de aanloopproblemen, is de pilotperiode van een jaar met een paar maanden verlengd, tot 1 november 2005.

Netwerk

Burgernet is een telefonisch netwerk van bewoners dat in werking wordt gesteld als er een zoekactie van de politie wordt gestart. Binnen een week na de start hadden ruim 900 huishoudens zich aangemeld. Dit groeide afgelopen jaar verder door naar de huidige 1600 deelnemers.

Aanloopproblemen De geavanceerde techniek, bestaande uit een unieke combinatie van een geografisch informatiesysteem met de telefooncentrale en een database, zorgde aanvankelijk voor een uitstel van de start. Vervolgens zorgde de massale aanmelding van enthousiaste Nieuwegeinse bewoners voor een luxe probleem: de techniek was hier onvoldoende op voorbereid. Tussen 22 november 2004 en 17 februari 2005 werd de techniek hierop aangepast. Het systeem lag gedurende deze maanden helaas stil. Acties

In het eerste jaar werden 47 acties gehouden, waarvan vele zoekacties naar verdachte personen van inbraak of overlast. Ook bij zoekgeraakte kinderen of verwarde personen is meermalen Burgernet ingezet.

Bij twee burgernetacties, een tasjesroof en een autoinbraak, was er een direct verband tussen de actie en de aanhouding van de in totaal vijf verdachten. Bij meerdere acties was er een indirect verband en zorgden deelnemers voor waardevolle informatie.

De verwachte twee à drie acties gemiddeld per week werden niet gehaald. De komende maanden wordt ernaar gestreefd dit aantal wel te bereiken.

In ontwikkeling

De verlenging van de pilot wordt gebruikt Burgernet verder te ontwikkelen binnen de huidige technische mogelijkheden. Zo wordt bekeken of Burgernet bij meer incidenten kan worden ingeschakeld. Bijvoorbeeld ook als er een beperkt signalement bekend is. Tevens zal worden geïnvesteerd op het sneller inschakelen van Burgernet nadat een incident zich heeft voorgedaan. Gezocht zal worden naar mogelijkheden om de medewerker van de meldkamer daarbij beter te ondersteunen.

Deelnemersonderzoek

In april 2005 is een onderzoek gehouden door Intomart onder de deelnemers van Burgernet. Ruim 800 respondenten deden hieraan mee.

Enkele cijfers:

* 59% van de deelnemers heeft het gevoel meer grip te hebben op de eigen veiligheid in de buurt;

* 34% vindt de drempel om naar de politie te gaan lager dan voorheen, toen zij nog geen deelnemer waren van Burgernet;
* 58% van de deelnemers is alerter geworden op verdachte situaties sinds Burgernet in het leven is geroepen;

* 91% van de deelnemers vindt dat er in meer plaatsen Burgernet moet komen;

* Burgernet heeft geleid tot een lichte stijging van het vertrouwen in overheidsinstanties als gemeente en politie

Toekomst

De uitkomsten van dit onderzoek worden gebruikt om Burgernet verder te ontwikkelen en worden meegewogen in de beslissing die na 1 november 2005 zal worden genomen: of Burgernet een blijvende rol gaat spelen in Nieuwegein.