Burgernet één jaar actief; pilot gaat door
Utrecht 31-05-2005 - NIEUWEGEIN Op 14 mei 2004 zag Burgernet het
levenslicht. Na een jaar met ruim veertig acties, zijn de resultaten
van Burgernet hoopvol en blijkt het draagvlak onder de bevolking
groot. Mede door de aanloopproblemen, is de pilotperiode van een jaar
met een paar maanden verlengd, tot 1 november 2005.
Netwerk
Burgernet is een telefonisch netwerk van bewoners dat in werking wordt
gesteld als er een zoekactie van de politie wordt gestart. Binnen een
week na de start hadden ruim 900 huishoudens zich aangemeld. Dit
groeide afgelopen jaar verder door naar de huidige 1600 deelnemers.
Aanloopproblemen De geavanceerde techniek, bestaande uit een unieke
combinatie van een geografisch informatiesysteem met de
telefooncentrale en een database, zorgde aanvankelijk voor een uitstel
van de start. Vervolgens zorgde de massale aanmelding van enthousiaste
Nieuwegeinse bewoners voor een luxe probleem: de techniek was hier
onvoldoende op voorbereid. Tussen 22 november 2004 en 17 februari 2005
werd de techniek hierop aangepast. Het systeem lag gedurende deze
maanden helaas stil. Acties
In het eerste jaar werden 47 acties gehouden, waarvan vele zoekacties
naar verdachte personen van inbraak of overlast. Ook bij zoekgeraakte
kinderen of verwarde personen is meermalen Burgernet ingezet.
Bij twee burgernetacties, een tasjesroof en een autoinbraak, was er
een direct verband tussen de actie en de aanhouding van de in totaal
vijf verdachten. Bij meerdere acties was er een indirect verband en
zorgden deelnemers voor waardevolle informatie.
De verwachte twee à drie acties gemiddeld per week werden niet
gehaald. De komende maanden wordt ernaar gestreefd dit aantal wel te
bereiken.
In ontwikkeling
De verlenging van de pilot wordt gebruikt Burgernet verder te
ontwikkelen binnen de huidige technische mogelijkheden. Zo wordt
bekeken of Burgernet bij meer incidenten kan worden ingeschakeld.
Bijvoorbeeld ook als er een beperkt signalement bekend is. Tevens zal
worden geïnvesteerd op het sneller inschakelen van Burgernet nadat een
incident zich heeft voorgedaan. Gezocht zal worden naar mogelijkheden
om de medewerker van de meldkamer daarbij beter te ondersteunen.
Deelnemersonderzoek
In april 2005 is een onderzoek gehouden door Intomart onder de
deelnemers van Burgernet. Ruim 800 respondenten deden hieraan mee.
Enkele cijfers:
* 59% van de deelnemers heeft het gevoel meer grip te hebben op de
eigen veiligheid in de buurt;
* 34% vindt de drempel om naar de politie te gaan lager dan
voorheen, toen zij nog geen deelnemer waren van Burgernet;
* 58% van de deelnemers is alerter geworden op verdachte situaties
sinds Burgernet in het leven is geroepen;
* 91% van de deelnemers vindt dat er in meer plaatsen Burgernet moet
komen;
* Burgernet heeft geleid tot een lichte stijging van het vertrouwen
in overheidsinstanties als gemeente en politie
Toekomst
De uitkomsten van dit onderzoek worden gebruikt om Burgernet verder te
ontwikkelen en worden meegewogen in de beslissing die na 1 november
2005 zal worden genomen: of Burgernet een blijvende rol gaat spelen in
Nieuwegein.