Ingezonden persbericht


Resultaten 2004: Experian blijft sterk groeien

Den Haag, 31 mei 2005 - De financiële resultaten van Experian blijven uitstekend. Met een omzet van ¬ 1,988 mrd. boekte het bedrijf in 2004 een omzetgroei van 18 procent ten opzichte van 2003. De operationele winst over 2004 steeg met 16 procent tot ¬ 464 mln. Experian maakt onderdeel uit van GUS Plc. en is wereldwijd marktleider op het gebied van informatievoorziening aan organisaties.

Experian International - waaronder de Nederlandse vestiging valt - is met ¬ 725 mln. omzet en een operationele marge van 20,7 procent goed voor zo n 45 procent van de totale verkopen van Experian. Het is voor het derde achtereenvolgende jaar dat Experian dubbele groeicijfers presenteert.

"Duurzame groei is één van de speerpunten van het beleid van het Experian. Dit willen we bereiken door kernproducten als economic forecasting, de MOSAIC klantendatabase, ons consumenten credietkredietbureau en adresmanagement verder uit te bouwen", zegt Rory Matthews, algemeen directeur van Experian Nederland.

Wel heeft de raad van bestuur van GUS Plc. aangegeven dat Experian op termijn afgeplitst zou kunnen worden als zelfstandige onderneming.

Experian realiseerde onder meer expansie en lange termijngroei in de volgende diensten en markten:


- krediet- en kaartgebruik;

- opkomende markten als Oost Europa en Azië;

- preventie van fraude;

- multi-channel marketing;

- vertikale markten als automotive en government;
- direct-to-consumer markten

Meer informatie vindt u op:
http://www.gusplc.com/gus/news/gusarchive/gus2005/2005-05-25/2005-05-25.pdf

Experian
Experian is een wereldwijde marktleider op het gebied van informatievoorziening aan organisaties. Experian levert informatie, producten & diensten aan bedrijven bij het vinden van nieuwe klanten, het ontwikkelen & beheren van een succesvolle klantrelatie en het managen van de financiële risico s gedurende de klantrelatie. Experian werkt met meer dan 50.000 cliënten verdeeld over verschillende branches, daarbij inbegrepen financiële diensten, telecommunicatie, gezondheidszorg, verzekeringen, detailhandel en postorder, automobielbranche, vrije tijd, nutsbedrijven, projectontwikkelaars, e-commerce en overheid.

Experian maakt onderdeel uit van GUS plc., beursgenoteerd in Londen (UK). GUS heeft wereldwijd ca. 80.000 medewerkers in dienst en een jaaromzet van ca. 7,5 miljard Euro. GUS is een retail en zakelijke dienstverleningsgroep. GUS biedt informatie op het gebied van customer relationship management services (Experian), multi-channel retailing en homeshopping (Argos Retail Group & Wehkamp) en verkoop van luxe producten (Burberry). Experian heeft een jaaromzet van meer dan 1,9 miljard Euro en telt wereldwijd meer dan 12.000 medewerkers. De hoofdkantoren van Experian bevinden zich in Nottingham (UK) en Costa Mesa, Californië (USA). Experian heeft kantoren in 27 landen en is actief in meer dan 60 landen. Experian is in Nederland gevestigd in Den Haag en heeft 100 medewerkers in dienst. http://www.experian.nl



Ingezonden persbericht