Print
Peterhansel verspeelt overwinning in rally van Marokko
(31-5-2005)
Stephane Peterhansel is de ongekroonde koning van de woestijn. Gewend
aan overwinningen dus. Dan is het even slikken als je op de laatste
dag van een rally in het Cross Country Wereldkampioenschap in leidende
positie uitvalt met een defect stuurhuis.
Peterhansel had zijn voorsprong in de derde ronde van het FIA Cross
Country wereldkampioenschap al uitgebouwd tot maar liefst een kwartier
toen het noodlot voor het eerst toesloeg. Een lekke band zorgde ervoor
dat Peterhansel zijn voorsprong aan de vooravond van de laatste etappe
reeds had zien slinken tot minder dan tien minuten en zag zich mede
daardoor genoodzaakt te blijven âpushenâ met zijn Mitsubishi Pajero
Evolution. Een navigatiefoutje is immers zo gemaakt en een ook een
eventuele volgende lekke band zou hem de overwinning kunnen kosten.
Bovendien hebben de Touaregs van Volkswagen zich tot een geduchte
tegenstander in Cross Country wereldkampioenschap ontwikkeld en is het
dus geen optie om het in de laatste fase van de strijd âwat rustiger
aanâ te doen.
Voluit gaan brengt in woestijnrallyâs echter veel risicoâs met zich
mee. Zeker als de ondergrond wat rotsachtiger wordt. Het was dan ook
op rotsachtige ondergrond, dat Peterhansel de controle over zijn
Pajero Evo even verloor en daarmee het stuurhuis beschadigde. Einde
oefening. Een zeker lijkende overwinning was daarmee als woestijnzand
door zijn vingers geglipt.
Team-directeur Dominique Serieys: âWe kunnen nu eenmaal niet elke
rally winnen. Maar op zich was het een goede wedstrijd; we leidden
vanaf het begin, wat met de momenteel zeer competitieve Touaregs zeker
geen vanzelfsprekende zaak is. Bovendien ben ik aangenaam verrast door
de snelheid van Joan Roma, die de Pajero Evo MPR10 bestuurde.â âNaniâ
Roma zette een paar keer de snelste tijd en bewees daarmee een juiste
keuze te zijn voor Dakar 2006. De vierde ronde in het Cross Country
wereldkampioenschap â die wordt verreden in Turkije en Iran â is in
augustus. De tussenliggende periode zal door Mitsubishi ondermeer
worden benut voor de verdere ontwikkeling van de nieuwe Pajero
Evolution 4. Die zal worden ingezet in de laatste twee Cross Country
rallies van dit jaar.
AutoRai