AutoRai

Print

Peterhansel verspeelt overwinning in rally van Marokko

(31-5-2005)
Stephane Peterhansel is de ongekroonde koning van de woestijn. Gewend aan overwinningen dus. Dan is het even slikken als je op de laatste dag van een rally in het Cross Country Wereldkampioenschap in leidende positie uitvalt met een defect stuurhuis.
Peterhansel had zijn voorsprong in de derde ronde van het FIA Cross Country wereldkampioenschap al uitgebouwd tot maar liefst een kwartier toen het noodlot voor het eerst toesloeg. Een lekke band zorgde ervoor dat Peterhansel zijn voorsprong aan de vooravond van de laatste etappe reeds had zien slinken tot minder dan tien minuten en zag zich mede daardoor genoodzaakt te blijven âpushenâ met zijn Mitsubishi Pajero Evolution. Een navigatiefoutje is immers zo gemaakt en een ook een eventuele volgende lekke band zou hem de overwinning kunnen kosten. Bovendien hebben de Touaregs van Volkswagen zich tot een geduchte tegenstander in Cross Country wereldkampioenschap ontwikkeld en is het dus geen optie om het in de laatste fase van de strijd âwat rustiger aanâ te doen.

Voluit gaan brengt in woestijnrallyâs echter veel risicoâs met zich mee. Zeker als de ondergrond wat rotsachtiger wordt. Het was dan ook op rotsachtige ondergrond, dat Peterhansel de controle over zijn Pajero Evo even verloor en daarmee het stuurhuis beschadigde. Einde oefening. Een zeker lijkende overwinning was daarmee als woestijnzand door zijn vingers geglipt.

Team-directeur Dominique Serieys: âWe kunnen nu eenmaal niet elke rally winnen. Maar op zich was het een goede wedstrijd; we leidden vanaf het begin, wat met de momenteel zeer competitieve Touaregs zeker geen vanzelfsprekende zaak is. Bovendien ben ik aangenaam verrast door de snelheid van Joan Roma, die de Pajero Evo MPR10 bestuurde.â âNaniâ Roma zette een paar keer de snelste tijd en bewees daarmee een juiste keuze te zijn voor Dakar 2006. De vierde ronde in het Cross Country wereldkampioenschap â die wordt verreden in Turkije en Iran â is in augustus. De tussenliggende periode zal door Mitsubishi ondermeer worden benut voor de verdere ontwikkeling van de nieuwe Pajero Evolution 4. Die zal worden ingezet in de laatste twee Cross Country rallies van dit jaar.