Ingezonden persbericht
VERZEKERAARS LAKS MET INVOERING NIEUWE GEZONDHEIDSVERKLARING
De helft van de door de Consumentenbond onderzochte verzekeraars gebruikt niet de modelgezondheidsverklaring die door het Verbond van Verzekeraars ontwikkeld is naar aanleiding van de Wet Medische Keuringen. Daardoor krijgen consumenten die een levens- of arbeids-ongeschiktheidsverzekering willen afsluiten, nog steeds vragen voorgelegd die eigenlijk niet gesteld mogen worden of die niet ter zake doen. Ook laat de voorlichting aan consumenten hoe deze vragenlijst in te vullen te wensen over. Consumenten die een levens- of arbeidsongeschiktheidsverzekering willen afsluiten, worden hierdoor mogelijk benadeeld. Dit blijkt uit een onderzoek dat de Consumentenbond in opdracht van het Breed Platform Verzekerden en Werk (BPV&W) heeft uitgevoerd en vanmorgen is overhandigd door Kerst Zwart, directeur van BPV&W, aan de heer prof. dr. E.J. Fischer van het Verbond van Verzekeraars. In het onderzoek 'Vragen bij gezondheidsvragen' is bekeken op welke wijze verzekeraars aspirant-verzekerden ondervragen voordat zij een levens- en arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten."
Kerst Zwart: "Een zeer teleurstellende ontwikkeling, want de gemiddelde consument is absoluut niet op de hoogte van zijn of haar rechten en plichten. De nieuwe gezondheidsverklaring is juist bedoeld om daar meer duidelijkheid in te scheppen en om de privacy van consumenten te beschermen. Bij verdere marktwerking in de sociale zekerheid en zorg moeten er wel mogelijkheden zijn voor consumenten om zich te weren. Wij doen dan ook een dringend beroep op het Verbond om haar leden hierop aan te spreken".
Kader
Aanleiding voor het onderzoek is de modelgezondheidsverklaring die het Verbond van Verzekeraars vanaf 1 april 2004 aan haar leden adviseert als uitvloeisel van de Wet Medische Keuringen en die vanaf 1 november 2004 geïmplementeerd zou moeten zijn.
De resultaten van dit onderzoek zijn mede belangrijk in het kader van de verdere marktwerking, waarin de uitvoering van zorg- en sociale zekerheidsverzekeringen steeds meer geprivatiseerd wordt. BPV&W is niet tegen marktwerking, maar waarschuwt wel voor een te grote macht van individuele verzekeraars en vraagt om garanties dat afspraken die gemaakt worden met het Verbond van Verzekeraars ook daadwerkelijk doorgevoerd worden door individuele verzekeraars.
Bij het informeren van de consument over haar rechten en plichten, ziet het BPV&W naast consumentenorganisaties een belangrijke rol voor verzekeringstussenpersonen weggelegd. Zij moeten hun taak serieus nemen en waar nodig daarop aangesproken kunnen worden wanneer zij de consument niet goed informeren of niet de goede gezondheidsverklaringen gebruiken. Dit kan overigens alleen als verzekeraars hen goed informeren over de laatste ontwikkelingen.
Onderzoek
Het onderzoek 'Vragen bij gezondheidsvragen' bestond uit drie onderdelen: een consumentenonderzoek en een mystery-shopping, waarbij een aspirant-verzekerde diverse verzekeraars heeft benaderd en verzekeringstussenpersonen bezocht. Daarnaast heeft de Consumentenbond gezondheidsverklaringen opgevraagd. Hieruit blijkt dat bij mystery-shopping driekwart van de gezondheidsverklaringen niet voldeed, en bij verzekeraars zelf slechts de helft.
---
Ingezonden persbericht