Gemeente Amsterdam

Kartuizerklooster in de Jordaan

speeltuin op gewijde grond

30 mei 2005
---
Ulli Fischer

Een paar straten in de Jordaan markeren de plek waar een van de oudste en rijkste kloosters van Amsterdam zich bevond: het Kartuizerklooster. Het werd gesticht in 1392. In deze tijd bestond de Jordaan nog niet. Er was nauwelijks bebouwing in dit landelijke gebied langs de dijk richting Haarlem. Amsterdam was een kleine nederzetting met zo'n 3000 inwoners. De westelijke stadsgrens was de huidige Spuistraat.

Het Kartuizerklooster was op Historiserende afbeelding van Kartuizerklooster zoals dat geweest moet zijn in 1496 of 1562. Ets van Caspar Jacobz. Philips, 1789. afstand van de stad gelegen, omdat Kartuizer monniken in afzondering leefden. In feite was het een gemeenschap van kluizenaars. Iedere monnik had een eigen cel, een huisje van twee verdiepingen met een kleine tuin gegroepeerd rond een binnenhof. Beneden werd gewerkt. Boven werd gebeden, gemediteerd en geslapen. De monniken hadden een zwijgplicht die slechts een keer per week doorbroken werd tijdens de gemeenschappelijke wandeling.

Kloosterterrein

Het vierkante kloostercomplex was afgeschermd van de buitenwereld door een muur. Daaromheen liepen sloten en bevonden zich uitgestrekte landerijen. Binnen de muur stond in het oostelijke deel de kerk en de Mariakapel, waarin de bibliotheek was gevestigd. De naast elkaar gelegen cellen waren verbonden door overdekte gangen. De huidige Karthuizerstraat valt vermoedelijk samen met de oorspronkelijke zuidelijke omgang. Het kloostercomplex besloeg ongeveer het gebied dat nu wordt begrensd door Westerstraat, Tichelstraat, Lindengracht, Tweede Lindendwarsstraat en Tweede Boomdwarsstraat.

Het Kartuizerklooster groeide gauw uit tot een van de rijkste en mooiste kloosters van Amsterdam. Het kon rekenen op de steun van een machtig netwerk. Aangevoerd door Stadsschout Dirk Simonsz. en begunstigd door de graaf van Holland, Albrecht van Beieren.

Zielenheil

Devotie was diepgeworteld in het middeleeuwse leven. Amsterdammers gaven van alles aan het klooster: geld, voedsel, kunstwerken en ook zakken kalk en heipalen. Geven was belangrijk voor het zielenheil. En de gever had zo de mogelijkheid zich maatschappelijk of politiek te profileren.

Vanaf 1430 zette een neerwaartse lijn in voor de Kartuizers. Binnen de stadsmuren van Amsterdam ontstonden steeds meer kloosters. De band met het veraf gelegen Kartuizerklooster verwaterde. Aan het eind van de eeuw was de sfeer omgeslagen. De vroedschap van Amsterdam vond het lastig dat kloosters in de stad veel ruimte opslokten en geen belasting betaalden.

Verwoesting

Vogelvlucht van het Huiszitten-Weduwenhof, prent uit periode 1663-1693, vervaardiger onbekend. In de 16e eeuw kwam de reformatie op gang. De Nederlanden raakten verstrikt in oorlog. In 1572 werd het Kartuizerklooster door de Geuzen in brand gestoken en bijna volledig verwoest. De laatste Amsterdamse Kartuizer stierf in 1614. Het enige tastbare bewijs dat heden resteert van het klooster zijn de fundamenten. Ze kwamen in 2003 te voorschijn bij opgravingen in de Jordaan.

Biertuin

Nadat het klooster ter ziele was, werd van 1600 tot 1733 een deel van de kloostertuin in gebruik genomen als biertuin. In de ruïne van het klooster vestigden zich twee herbergen: de `Kleine- en de Grote Karthuizer' Op de plek waar de zuidelijke kloostercellen stonden, werd in 1650 een hofje voor weduwen aangelegd: het `Huiszitten-Weduwenhof'. Ook bekent als `Karthuizer Weduwenhof', ontworpen door Daniiol Stalpaert. Nu zijn de woningen rond dit prachtige, rustige hofje ondergebracht in de sociale huursector.

Schedels

Uniek voor een druk bevolkte buurt als de Jordaan is de grote speeltuin, tegenover het Weduwenhof. Dit open stuk was ten tijde van de Kartuizers deel van de Kloostertuin. Van 1602 tot 1860 was het in gebruik als begraafplaats. In de laatste helft van de vorige eeuw is er een speeltuin aangelegd. Geruchten gaan dat kinderen soms nog botten vonden en dat er wel eens met schedels is gevoetbald.