PWC
http://www.pwc.com/nl

PwC: Financiële instellingen riskeren hoge reputatiekosten

FINANCIELE INSTELLINGEN RISKEREN HOGE REPUTATIEKOSTEN DOOR SLECHTE

COMPLIANCE

Uit het vandaag gepresenteerde internationale onderzoek van PricewaterhouseCoopers onder met name senior management en compliance-officers van 73 nationale en internationale financiële instellingen blijkt dat het financiële instellingen niet lukt grip te krijgen op de steeds veranderende rol van de compliance-functie. Dit terwijl cliënten en belanghebbenden van hun financiële dienstverlener juist een grotere integriteit en verantwoording verwachten. Acht van de tien ondervraagde organisaties meent dat de compliance-functie toegevoegde waarde heeft voor hun activiteiten, maar veel van hen vindt het moeilijk om de waarde en voordelen precies te benoemen. De compliance-functie binnen een financiële instelling, zoals banken en verzekeraars, stimuleert naleving van wet- en regelgeving en houdt hier toezicht op.

Naar aanleiding van een aantal recente zaken die veel publiciteit kregen hebben bestuurders de beheersing van compliancerisico's boven aan hun agenda gezet. Uit het onderzoek van PricewaterhouseCoopers is gebleken dat voor veel bestuurders de tastbare voordelen van een verankering van compliance in hun organisatie nog niet helemaal duidelijk zijn. Nu men compliance alsmede een gedegen beoordeling van compliance-risico's echter nog niet goed op de rails krijgt, geven sommige respondenten aan dat zij bezorgd zijn dat de compliance-functie snel van de prioriteitenlijst zal worden geschrapt, tenzij toezichthouders onverminderd druk blijven uitoefenen op de noodzaak van een adequate compliance-functie. Het onderzoek legt tevens de frustraties bloot die veel respondenten ervaren in hun pogingen om de reikwijdte van de compliance-functie in overeenstemming te brengen met de door het bedrijf gehanteerde waarden. Hier komt nog het gebrek aan de juiste technologische infrastructuur bij, waardoor zij niet in staat zijn de relevante managementinformatie te genereren.

Charles Ilako, Global Financial Services Regulatory Partner van PricewaterhouseCoopers, zegt hierover het volgende:

'Terwijl de sector worstelt met de allergrootste veranderingen in regelgeving van deze generatie, wordt het voor compliance officers steeds belangrijker om de door het bedrijf gehanteerde waarden en de reputatie van het bedrijf te beschermen en te verbeteren, tegen de achtergrond van de groeiende behoefte van belanghebbenden aan meer integriteit, verantwoording en financiële stabiliteit. Organisaties laten een steek vallen als zij niet inzien dat de verankering van een daadwerkelijke compliance-cultuur op de lange termijn een commercieel voordeel zal opleveren.'

Als gevolg van de immer veranderende regelgeving wordt de rol van de compliance-functie aangepast. Twee aanvullende rollen komen aan de orde, namelijk die van de 'politieagent'die verantwoordelijk is voor het toezicht op compliance en die van adviseur, d.w.z. een vraagbaak voor het bedrijf, waarin iedereen vertrouwen stelt. In het Verenigd Koninkrijk, Canada, de VS en Australië treedt er een duidelijke verschuiving op van de traditionele rol van politieagent naar die van adviseur. In de andere landen wordt momenteel al meer de nadruk gelegd op de adviseursrol.

Het is een interessant gegeven dat een groeiend aantal leidinggevenden van financiële instellingen graag zou zien dat compliance verder gaat dan wet- en regelgeving en tevens de door aandeelhouders, klanten en andere belanghebbenden verwachte ethische en sociale waarden zal omvatten.'

Emile Rondhout, Financial Services partner bij PricewaterhouseCoopers, geeft het volgende commentaar:

'Financiële instellingen moeten de juiste balans zien te vinden tussen de compliance officer in de rol van politieagent en die van adviseur tegen de achtergrond van de zich sterk ontwikkelende compliance-cultuur in de organisatie. De directie dient het compliance-raamwerk zorgvuldig vorm te geven en goed te kijken naar de interactie tussen de compliance-functie en de overige risico- en controlefuncties binnen de onderneming. Geen enkel compliance-model zal aan al deze vereisten voldoen, dus dit vereist maatwerk gebaseerd op de specifieke kenmerken en profiel van de organisatie.'

Ger Roeleven, senior manager FS Regulatory Compliance bij PricewaterhouseCoopers, voegt daar aan toe:

'Met name bij financiële instellingen die sterk gericht zijn op productontwikkeling en innovatieve diensten is het belangrijk om de compliance officer vroegtijdig in het product ontwikkelingstraject te betrekken. Het niet, of pas achteraf, betrekken van de compliance officer in een dergelijk traject kan uiteindelijk aanzienlijk meer geld kosten doordat financiële producten of diensten niet voldoen aan toepasselijke wet- en regelgeving. Door de enorme ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving verliezen veel instellingen zicht op de toepasselijke voorschriften. Zij zien eenvoudig door de bomen het bos niet meer. Hierdoor wordt niet alleen de kans op ingrijpen door toezichthouders, maar ook de kans dat cliënten of beleggers de instelling aanspreken, onnodig vergroot.'

Tevens blijkt uit het onderzoek dat directies van financiële instellingen gefrustreerd raken door de stijgende kosten van compliance. Een rendabele invoering van compliance vraagt om een innovatievere benadering. Men dient te beseffen dat compliance een basisvoorwaarde is voor verdere uitbouw van de bedrijfsactiviteiten.

Ger Roeleven concludeert het volgende:

'Management zou zich meer moeten richten op het meten van de daadwerkelijke kosten van compliance, inclusief de kosten van non-compliance zoals geldboetes, gedwongen opschorting of zelfs mogelijke staking van activiteiten en het effect op de kosten van vermogensbeslag.om een beter inzicht te krijgen in de echte waarde van compliance. Het juiste gebruik van technologische hulpmiddelen ter verbetering van operationele compliance en het delen van relevante informatie binnen de organisatie met de compliance-functie zou een hogere prioriteit moeten krijgen. Uiteindelijk dient compliance vloeibaar gemaakt te worden zodat het aansluit op de specifieke organisatie.'