PWC
http://www.pwc.com/nl
PwC: Financiële instellingen riskeren hoge reputatiekosten
FINANCIELE INSTELLINGEN RISKEREN HOGE REPUTATIEKOSTEN DOOR SLECHTE
COMPLIANCE
Uit het vandaag gepresenteerde internationale onderzoek van
PricewaterhouseCoopers onder met name senior management en
compliance-officers van 73 nationale en internationale financiële
instellingen blijkt dat het financiële instellingen niet lukt grip te
krijgen op de steeds veranderende rol van de compliance-functie. Dit
terwijl cliënten en belanghebbenden van hun financiële dienstverlener
juist een grotere integriteit en verantwoording verwachten. Acht van
de tien ondervraagde organisaties meent dat de compliance-functie
toegevoegde waarde heeft voor hun activiteiten, maar veel van hen
vindt het moeilijk om de waarde en voordelen precies te benoemen. De
compliance-functie binnen een financiële instelling, zoals banken en
verzekeraars, stimuleert naleving van wet- en regelgeving en houdt
hier toezicht op.
Naar aanleiding van een aantal recente zaken die veel publiciteit
kregen hebben bestuurders de beheersing van compliancerisico's boven
aan hun agenda gezet. Uit het onderzoek van PricewaterhouseCoopers is
gebleken dat voor veel bestuurders de tastbare voordelen van een
verankering van compliance in hun organisatie nog niet helemaal
duidelijk zijn. Nu men compliance alsmede een gedegen beoordeling van
compliance-risico's echter nog niet goed op de rails krijgt, geven
sommige respondenten aan dat zij bezorgd zijn dat de
compliance-functie snel van de prioriteitenlijst zal worden geschrapt,
tenzij toezichthouders onverminderd druk blijven uitoefenen op de
noodzaak van een adequate compliance-functie. Het onderzoek legt
tevens de frustraties bloot die veel respondenten ervaren in hun
pogingen om de reikwijdte van de compliance-functie in overeenstemming
te brengen met de door het bedrijf gehanteerde waarden. Hier komt nog
het gebrek aan de juiste technologische infrastructuur bij, waardoor
zij niet in staat zijn de relevante managementinformatie te
genereren.
Charles Ilako, Global Financial Services Regulatory Partner van
PricewaterhouseCoopers, zegt hierover het volgende:
'Terwijl de sector worstelt met de allergrootste veranderingen in
regelgeving van deze generatie, wordt het voor compliance officers
steeds belangrijker om de door het bedrijf gehanteerde waarden en de
reputatie van het bedrijf te beschermen en te verbeteren, tegen de
achtergrond van de groeiende behoefte van belanghebbenden aan meer
integriteit, verantwoording en financiële stabiliteit. Organisaties
laten een steek vallen als zij niet inzien dat de verankering van een
daadwerkelijke compliance-cultuur op de lange termijn een commercieel
voordeel zal opleveren.'
Als gevolg van de immer veranderende regelgeving wordt de rol van de
compliance-functie aangepast. Twee aanvullende rollen komen aan de
orde, namelijk die van de 'politieagent'die verantwoordelijk is voor
het toezicht op compliance en die van adviseur, d.w.z. een vraagbaak
voor het bedrijf, waarin iedereen vertrouwen stelt. In het Verenigd
Koninkrijk, Canada, de VS en Australië treedt er een duidelijke
verschuiving op van de traditionele rol van politieagent naar die van
adviseur. In de andere landen wordt momenteel al meer de nadruk gelegd
op de adviseursrol.
Het is een interessant gegeven dat een groeiend aantal leidinggevenden
van financiële instellingen graag zou zien dat compliance verder gaat
dan wet- en regelgeving en tevens de door aandeelhouders, klanten en
andere belanghebbenden verwachte ethische en sociale waarden zal
omvatten.'
Emile Rondhout, Financial Services partner bij PricewaterhouseCoopers,
geeft het volgende commentaar:
'Financiële instellingen moeten de juiste balans zien te vinden tussen
de compliance officer in de rol van politieagent en die van adviseur
tegen de achtergrond van de zich sterk ontwikkelende
compliance-cultuur in de organisatie. De directie dient het
compliance-raamwerk zorgvuldig vorm te geven en goed te kijken naar de
interactie tussen de compliance-functie en de overige risico- en
controlefuncties binnen de onderneming. Geen enkel compliance-model
zal aan al deze vereisten voldoen, dus dit vereist maatwerk gebaseerd
op de specifieke kenmerken en profiel van de organisatie.'
Ger Roeleven, senior manager FS Regulatory Compliance bij
PricewaterhouseCoopers, voegt daar aan toe:
'Met name bij financiële instellingen die sterk gericht zijn op
productontwikkeling en innovatieve diensten is het belangrijk om de
compliance officer vroegtijdig in het product ontwikkelingstraject te
betrekken. Het niet, of pas achteraf, betrekken van de compliance
officer in een dergelijk traject kan uiteindelijk aanzienlijk meer
geld kosten doordat financiële producten of diensten niet voldoen aan
toepasselijke wet- en regelgeving. Door de enorme ontwikkelingen op
het gebied van wet- en regelgeving verliezen veel instellingen zicht
op de toepasselijke voorschriften. Zij zien eenvoudig door de bomen
het bos niet meer. Hierdoor wordt niet alleen de kans op ingrijpen
door toezichthouders, maar ook de kans dat cliënten of beleggers de
instelling aanspreken, onnodig vergroot.'
Tevens blijkt uit het onderzoek dat directies van financiële
instellingen gefrustreerd raken door de stijgende kosten van
compliance. Een rendabele invoering van compliance vraagt om een
innovatievere benadering. Men dient te beseffen dat compliance een
basisvoorwaarde is voor verdere uitbouw van de bedrijfsactiviteiten.
Ger Roeleven concludeert het volgende:
'Management zou zich meer moeten richten op het meten van de
daadwerkelijke kosten van compliance, inclusief de kosten van
non-compliance zoals geldboetes, gedwongen opschorting of zelfs
mogelijke staking van activiteiten en het effect op de kosten van
vermogensbeslag.om een beter inzicht te krijgen in de echte waarde van
compliance. Het juiste gebruik van technologische hulpmiddelen ter
verbetering van operationele compliance en het delen van relevante
informatie binnen de organisatie met de compliance-functie zou een
hogere prioriteit moeten krijgen. Uiteindelijk dient compliance
vloeibaar gemaakt te worden zodat het aansluit op de specifieke
organisatie.'