PERSBERICHT - 2005-05-30

Campagne in Duitsland Urlaub in Sicht werpt zijn vruchten af

Duitsers massaal voor korte vakantie naar Nederland

De Holland campagne Urlaub in Sicht die eind januari in Duitsland van start is gegaan, werpt zijn vruchten af. Dat was ook duidelijk te merken; Nederland beleefde de afgelopen dagen een toeristisch topweekend. De Duitse vestiging van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) heeft met haar promotieactiviteiten nadrukkelijk ingespeeld op het feit dat o.a. in de regio Nordrhein Westfalen vele Duitsers een korte vakantie konden houden door een extra vrije dag. In combinatie met mooie weersvoorspellingen, heeft dat tot drukke wegen en een goede bezetting van de accommodaties aan de Nederlandse kust geleid.

De NBTC vestiging in Keulen constateert dat in mei aantal telefonische aanvragen met 40% is gestegen ten opzichte van de vorige maanden. Bovendien is het aantal verzoeken tot informatie via email ook verdubbeld vanaf begin mei. De top drie van deze vragen richt zich voornamelijk op aanvragen voor beschikbare accommodaties aan de kust, aanvragen voor een brochure Urlaub in der Grenzregion en over Amsterdam. De campagne heeft ertoe geleid dat het aantal pageviews op Duitse versie van holland.com is eveneens met 40% gestegen.

GOEDE BEZETTING AAN DE KUST
Ook de promotieorganisaties langs de kust geven een goede bezetting en een nadrukkelijk dag- en verblijfsbezoek van Duitse toeristen aan. De hotels in Scheveningen zaten vol, in Den Haag goed bezet. De bungalowparken en campings op de Wadden mede door het mooie weer - maar ook de hotels zaten vol. Ook Zeeland gaf aan een zeer goed weekend te hebben gehad, de accommodaties waren goed bezet met Duitsers en Belgen, maar Nederlandse toeristen. En ook de Noord Hollandse kust werd bezocht. Een aantal Duitse toeristen heeft ook deelgenomen aan de Landelijke Fietsdag. Het internationale karakter van de event is te merken in populaire toeristengebieden, zoals Zeeland en Friesland. Het gaat daar vooral om Duitse toeristen, die hier frequent hun boot of tweede huis bezoeken. Zij voelen zich al zoveel Holländer dat ze met plezier aan de LFD deelnemen.

URLAUB IN SICHT
De grootschalige campagne Urlaub in Sicht richt zich op gezinnen in de deelstaten Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen voor een vakantie aan de kust of familiepret in het groene achterland. De campagne maakt niet alleen duidelijk dat Nederland goed en snel te bereiken is, maar ook dat een familievakantie er alleszins betaalbaar is.