PERSBERICHT - 2005-05-30
Campagne in Duitsland Urlaub in Sicht werpt zijn vruchten af
Duitsers massaal voor korte vakantie naar Nederland
De Holland campagne Urlaub in Sicht die eind januari in Duitsland van
start is gegaan, werpt zijn vruchten af. Dat was ook duidelijk te
merken; Nederland beleefde de afgelopen dagen een toeristisch
topweekend. De Duitse vestiging van het Nederlands Bureau voor
Toerisme & Congressen (NBTC) heeft met haar promotieactiviteiten
nadrukkelijk ingespeeld op het feit dat o.a. in de regio Nordrhein
Westfalen vele Duitsers een korte vakantie konden houden door een
extra vrije dag. In combinatie met mooie weersvoorspellingen, heeft
dat tot drukke wegen en een goede bezetting van de accommodaties aan
de Nederlandse kust geleid.
De NBTC vestiging in Keulen constateert dat in mei aantal telefonische
aanvragen met 40% is gestegen ten opzichte van de vorige maanden.
Bovendien is het aantal verzoeken tot informatie via email ook
verdubbeld vanaf begin mei. De top drie van deze vragen richt zich
voornamelijk op aanvragen voor beschikbare accommodaties aan de kust,
aanvragen voor een brochure Urlaub in der Grenzregion en over
Amsterdam. De campagne heeft ertoe geleid dat het aantal pageviews op
Duitse versie van holland.com is eveneens met 40% gestegen.
GOEDE BEZETTING AAN DE KUST
Ook de promotieorganisaties langs de kust geven een goede bezetting en
een nadrukkelijk dag- en verblijfsbezoek van Duitse toeristen aan. De
hotels in Scheveningen zaten vol, in Den Haag goed bezet. De
bungalowparken en campings op de Wadden mede door het mooie weer -
maar ook de hotels zaten vol. Ook Zeeland gaf aan een zeer goed
weekend te hebben gehad, de accommodaties waren goed bezet met
Duitsers en Belgen, maar Nederlandse toeristen. En ook de Noord
Hollandse kust werd bezocht. Een aantal Duitse toeristen heeft ook
deelgenomen aan de Landelijke Fietsdag. Het internationale karakter
van de event is te merken in populaire toeristengebieden, zoals
Zeeland en Friesland. Het gaat daar vooral om Duitse toeristen, die
hier frequent hun boot of tweede huis bezoeken. Zij voelen zich al
zoveel Holländer dat ze met plezier aan de LFD deelnemen.
URLAUB IN SICHT
De grootschalige campagne Urlaub in Sicht richt zich op gezinnen in de
deelstaten Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen voor een vakantie aan
de kust of familiepret in het groene achterland. De campagne maakt
niet alleen duidelijk dat Nederland goed en snel te bereiken is, maar
ook dat een familievakantie er alleszins betaalbaar is.