AutoRai

Print

Larini scoort Chevroletâs beste resultaat tot nu toe

(30-5-2005)
Vandaag heeft Nicola Larini voor Chevrolet het beste resultaat tot nu toe gerealiseerd in het FIA World Touring Car Championship 2005 (WTCC). Tijdens de tweede race in het Italiaanse Imola eindigde de Italiaan als 11e in een startveld van 32 autoâs. Onder extreme temperaturen wist de voormalige Formule 1 coureur het hoofd koel te houden en uit de problemen te blijven.

Een raceongeval tijdens Race 1 zorgde er voor dat alle autoâs moesten uitwijken, waarbij zowel Menu als Larini de spinnende autoâs maar net wisten te ontwijken. Rob Huff was minder fortuinlijk, want hij verloor zowel bij de start als in de eerste bocht een aantal plaatsen. âIk kon de startlichten niet zien,â verklaarde hij naderhand. âDaardoor verloor ik bij de start zeker vijf plekken. Toen kwam ik aan bij de eerste bocht, waar ik de keuze had om links door een grote stofwolk te rijden of rechts over het gras te gaan, met het risico een bandenstapel te raken die daar stond. Ik koos de rechter-kant en miste de banden maar net, maar daardoor verloor ik opnieuw tijd en een aantal posities. Een paar bochten later werd ik bij de Hairpin van achteren geraakt, waardoor ik tegen een andere auto botste en de stuurinrichting beschadigde.â Huff eindigde de eerste race als 21^e, maar viel tijdens Race 2 uit vanwege een afgebroken linker voorwiel.

De locale held Nicola Larini had een veel betere dag, met een 13e plek tijdens de eerste race, waarbij hij teamgenoot Alain Menu in de laatste ronde nog wist te passeren. âEen nog beter resultaat zou erg moeilijk zijn geworden,â aldus Larini. âHet was een goede race zonder problemen en dat was lekker.â Maar het zou nog beter worden in Race 2, waarin Larini een stabiele wedstrijd reed die hem op een 11^e plek bracht, het beste resultaat van Larini en de Nubiraâs dit seizoen.

Menu reed het grootste deel van de eerste race vóór zijn Italiaanse teamgenoot, totdat de zesde versnelling het tegen het einde begaf. âIk heb vandaag een goede eerste race gereden, waarbij ik een aantal autoâs kon inhalen. Maar toen raakte ik mijn zesde versnelling kwijt, waardoor ik Nicola voorbij moest laten.â Aan het eind van Race 2 kreeg Menu opnieuw te kampen met een versnellingsbakprobleem, maar hij wist toch beslag te leggen op een 15^e positie.

âAl met al is het geen slecht weekend geweest,â verklaarde Chevrolet Europeâs Motorsport manager Eric Nève. âDe vrije trainingen en kwalificatie verliepen niet zoals we gehoopt hadden, maar de races vormden wat mij betreft opnieuw een stap in de goede richting. Het lijkt er op alsof zowel onze coureurs als de autoâs uitblinken onder extreme temperaturen en dat is goed nieuws, omdat de volgende twee races worden gereden in Mexicoâs heetste maand juni.â

Ronden negen en tien van het WTCC 2005 worden verreden op het vernieuwde circuit van Puebla, een âovalâ die volledig is veranderd in een ârovalâ, een combinatie van een stratencircuit en een oval. Autoâs en uitrusting zijn rechtstreeks op transport gezet van Imola naar Bremerhaven (Duitsland), om van daaruit over zee naar Puebla in Mexico te worden getransporteerd voor de races op
26 juni.