Print
Larini scoort Chevroletâs beste resultaat tot nu toe
(30-5-2005)
Vandaag heeft Nicola Larini voor Chevrolet het beste resultaat tot nu
toe gerealiseerd in het FIA World Touring Car Championship 2005
(WTCC). Tijdens de tweede race in het Italiaanse Imola eindigde de
Italiaan als 11e in een startveld van 32 autoâs.
Onder extreme temperaturen wist de voormalige Formule 1 coureur het
hoofd koel te houden en uit de problemen te blijven.
Een raceongeval tijdens Race 1 zorgde er voor dat alle autoâs moesten
uitwijken, waarbij zowel Menu als Larini de spinnende autoâs maar net
wisten te ontwijken. Rob Huff was minder fortuinlijk, want hij verloor
zowel bij de start als in de eerste bocht een aantal plaatsen. âIk kon
de startlichten niet zien,â verklaarde hij naderhand. âDaardoor
verloor ik bij de start zeker vijf plekken. Toen kwam ik aan bij de
eerste bocht, waar ik de keuze had om links door een grote stofwolk te
rijden of rechts over het gras te gaan, met het risico een
bandenstapel te raken die daar stond. Ik koos de rechter-kant en miste
de banden maar net, maar daardoor verloor ik opnieuw tijd en een
aantal posities. Een paar bochten later werd ik bij de Hairpin van
achteren geraakt, waardoor ik tegen een andere auto botste en de
stuurinrichting beschadigde.â Huff eindigde de eerste race als 21^e,
maar viel tijdens Race 2 uit vanwege een afgebroken linker voorwiel.
De locale held Nicola Larini had een veel betere dag, met een 13e plek
tijdens de eerste race, waarbij hij teamgenoot Alain Menu in de
laatste ronde nog wist te passeren. âEen nog beter resultaat zou erg
moeilijk zijn geworden,â aldus Larini. âHet was een goede race zonder
problemen en dat was lekker.â Maar het zou nog beter worden in Race 2,
waarin Larini een stabiele wedstrijd reed die hem op een 11^e plek
bracht, het beste resultaat van Larini en de Nubiraâs dit seizoen.
Menu reed het grootste deel van de eerste race vóór zijn Italiaanse
teamgenoot, totdat de zesde versnelling het tegen het einde begaf. âIk
heb vandaag een goede eerste race gereden, waarbij ik een aantal
autoâs kon inhalen. Maar toen raakte ik mijn zesde versnelling kwijt,
waardoor ik Nicola voorbij moest laten.â Aan het eind van Race 2 kreeg
Menu opnieuw te kampen met een versnellingsbakprobleem, maar hij wist
toch beslag te leggen op een 15^e positie.
âAl met al is het geen slecht weekend geweest,â verklaarde Chevrolet
Europeâs Motorsport manager Eric Nève. âDe vrije trainingen en
kwalificatie verliepen niet zoals we gehoopt hadden, maar de races
vormden wat mij betreft opnieuw een stap in de goede richting. Het
lijkt er op alsof zowel onze coureurs als de autoâs uitblinken onder
extreme temperaturen en dat is goed nieuws, omdat de volgende twee
races worden gereden in Mexicoâs heetste maand juni.â
Ronden negen en tien van het WTCC 2005 worden verreden op het
vernieuwde circuit van Puebla, een âovalâ die volledig is veranderd in
een ârovalâ, een combinatie van een stratencircuit en een oval. Autoâs
en uitrusting zijn rechtstreeks op transport gezet van Imola naar
Bremerhaven (Duitsland), om van daaruit over zee naar Puebla in Mexico
te worden getransporteerd voor de races op
26 juni.
AutoRai